Turhamaiset viihdemittarit ja Duudsonit innovaatiotoiminnassa

Suomalaista innovaatiokeskustelua vaivaa erilaisiin turhamaisuutta ja heikkoa itsetuntoa pönkittäviin viihdemittareihin tuijottaminen. Viihdemittarit ovat mittareita, joiden yhteys innovaatioiden syntyyn jää epäselväksi ja jotka johtavat helposti vääriin johtopäätöksiin tarvittavasta kehityksen suunnasta. Säännöllisin väliajoin maailmalla julkaistaan viihdeselvityksiä, joissa Suomi on ”innovaatioissa” kärkisijoilla ellei ykkönen. Media ja innovaatiotoimijat julkaisevat näitä mielellään oikeuttaakseen toimintansa mutta jos näiden selvitysten pintaa hiukan raaputtaa niin huomaa helposti, etteivät ne yleensä mittaa innovaatioiden syntyä vaan lähinnä yleisiä valmiuksia kuten koulutustasoa jne. Ne eivät yleensä koskaan mittaa toiminnan tai operaatioiden tehokkuutta eli tuloksia suhteessa käytettyyn rahoitukseen. Täsmällisempää tietoa tarvittaisiin kipeästi innovaatiojärjestelmämme kehittämiseksi.

Todisteena menestyksestä esitetään mielellään myös nettisivujen klikkausten määriä. Näillä on lähinnä viihdearvoa, jos ei tiedetä ketkä ovat klikkauksia tehneet ja moniko klikkaajista on saatu asiakkaaksi. Niin hauskoja kuin Tekesin tuottamat Duudson videot ovatkin, ei kellään taida olla tietoa keitä niiden miljoonat katsojat ovat. Moniko heistä joskus ostaisi mainostetun metsäkoneen vai vähentävätkö Duudsonit myyntiä? Videoiden viihdearvon vuoksi niitä katsoessa ei tule helposti mielen, että voisi olla tehokkaampaa, jos yritykset itse tekisivät vastaavia myyntikampanjoita Duudsonien kanssa…mikäli siis näkevät sen hyväksi ja sopivan mm brändiinsä. Yritykset voisivat rakentaa niiden yhteyteen katsojien profiloinnin ja kontaktoinnin.

Kukaan ei osaa myöskään sanoa, parantaako vai pahentaako Duudson-kohellus kuvaa Suomesta innovatiivisen maana mutta osoittavathan nämä, että Suomessa osataan tehdä viihdettä ja ollaan rohkeita.. Isompi kysymys on kuitenkin miettiä huolella se millaisen kuvan haluamme Suomesta maailmalle ja sovittaa viestit sen mukaan. Nyt Duudsons rule!

Viihdettä ja Duudsoneita toki tarvitaan joskus turhan vakavan puurtamisen ohessa mutta ongelmaksi asia muodostuu, jos viihteellisyys ottaa ajurin paikan ja todellinen tilannekuva hämärtyy. Yritystasolla tehokkaan innovaatiotoiminnan yksi perusedellytys on luotettavan mittausdatan saaminen kehitystoiminnan tuloksista kun tuotetta kehitetään ja viedään markkinoille. Jatkuvasti on seurattava mittareita, jotka kertovat millaista palautetta asiakkaat antavat tuotteista, mikä on myynnin kehitys tai paljonko uusia asiakkaita on saatu. Mittausdatan perusteella voidaan tehdä johtopäätöksiä ja tarvittaessa korjata kehityksen suuntaa ja kehitettävä tuotteisiin sellaisia ominaisuuksia, jotka lisäävät asiakkaita ja myyntiä.  Järjestelmä ja valtiotasolla on kyettävä mittamaan kuinka paljon uusia innovaatioita saadaan markkinoille, jotta innovaatiojärjestelmää voidaan kehittää yhä paremmaksi faktojen perusteella eikä toiveajatteluun perustuen. Sinänsä ansiokkaiden Duudsonien lisäksi tarvitsisimme myös täsmällisemmin asetettuja tavoitteita ja mittareita.

jukkakleppalahti
Sitoutumaton Kerava

TkT, Innovaatioasiantuntija ja tutkija. Opi perusasiat.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu