*

Jukka Leppälahti Innovaatiokyvykkyys kansalliseksi vahvuudeksi!

Jakamistalouden hymypojat vaikeuksissa.

Innovaatiotoiminnassa pitää asettaa hurjia tavoitteita ja ratkaista isoja tulevaisuuden ongelmia. Ratkaisut ovat usein puutteellisesti ymmärrettyjä, joten monenlaisille pelureille avautuu pelimahdollisuuksia. Alf Rehn nosti eduskunnan tulevaisuusvaliokunnalle antamassaan lausunnossa esiin kysymyksen olemmeko varmoja että ymmärrämme kehittyvän teknologian potentiaaliset rajoitukset, ja tavat jolla sen kehitys voi taittua tai tulla mahdottomaksi?

Rehnin kysymys on tärkeä sillä suomalainen media,iso osa päättäjistä ja poliitikoista lankeavat varsin kritiikittömästi hehkuttamaan ja jäljittelemään jokaista maailmalta kantautuvaa uutuutta. Seurauksena menetetään paitsi rahaa niin myös vähiä resursseja ja mahdollisuus luoda omaperäisiä suomalaisia innovaatiota.

Jokainen on nähnyt otsikoita, joissa vilahtelee UBER (yksityiset autojen välitys takseina) ja AIRBNB (yksityisasuntojen välitys turisteille). Näitä on pidetty esimerkkeinä meille suomalaisillekin modernista digitaalisesta jakamistaloudesta ja innoittajina monille uusille busineksille. Vähäisetkin yritykset analysoida jakamistalouden vaikutuksia tyrmätään vanhanaikaisina hidasteina modernille nopeatempoiselle digitaaliselle jakamistaloudelle. On kuitenkin yhteiskunnallisesti erittäin vaarallista jättää uusien teknologioiden vaikutusanalyysit tekemättä.

Pari päivää sitten Harvardin professori Edelman vaati lainsäätäjää sulkemaan UBERIN blogissa ” Uber Can’t Be Fixed — It’s Time for Regulators to Shut It Down. Syynä eivät olleet paljastuneet epäilyt epäeettisestä toiminnasta työntekijöitä kohtaan vaan yksinkertaisesti se, että yhtiön liiketoimintamalli on perustunut lain rikkomiseen ja sillä saatuun kilpailuetuun lainkuuliaisiin taksiyrittäjiin nähden. Mitään muuta uutta yrityksellä ei ole. UBER onkin joutunut vaikeuksiin esivallan kanssa Suomessa ja monessa muussa maassa mutta hämmästyttävän kauan sitä pidettiin suunnannäyttäjänä sulkien silmät. UBER lienee innoittanut myös Suomen hallituksen liikenneuudistuksia.

Yksityishenkilöiden asuntoja välittävän AIRBNB:n toiminta vaikutti alussa viattomalta mutta kasvun myötä ongelmat ovat alkaneet näkyä. Kun asuinkerrostalojen asuntoja aletaan käyttää ”hotellina” aiheutuu tästä sietämätöntä häiriötä muille asukkaille. Kukaan ei tiedä keitä asunnoissa yöpyy. Normaalien turistien lisäksi joukossa voi olla prostituutiota, huumekauppaa jne. Yksiöön majoittuu parikymmentä nuorta bilettämään jne. On esimerkkejä, joissa vuokrataan normaalisti kymmeniä asuntoja pitkillä sopimuksilla ja sitten alivuokrataan rahantekomielessä eteenpäin AIRBNB:n kautta muutamaksi vuorokaudeksi kerrallaan. Isossa mitassa toiminta muuttaa asumisalueet turistialueiksi ja rikkoo asumisyhteisöt. AIRBNB väistää myös ammattimaisille hotellitoimijoille kuuluvat velvoitteet ja kustannukset saaden epäreilua kilpailuetua vaikka toimii ammattimaisesti.  Monissa kaupungeissa ollaan vasta nyt asettamassa rajoituksia tällaiselle toiminnalle mutta ei Suomessa..

Infrastruktuuri (asuminen, liikkuminen) ei voi kehittyä vapaasti  markkinavoimien melskeessä vaan tarvitaan Sipilän hallituksen kavahtamaa sääntelyä. Lyhyen tähtäimen voitontavoittelu maksaa yhteiskunnalle liikaa pitkällä tähtäimellä.  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Jyrki Paldán

Noinpa. Nykyinen lainsäädäntö on hyvin pitkälti epäsopiva jakamistalouden kanssa, ja onkin aika pohtia vakavasti kumpi joustaa. Jakamistalouden valitseminen tarkoittaa, ettei tasa-arvosta ja työehdoista kyetä pitämään kiinni, kun taas lainsäädännön säilyttäminen tarkoittaa huonompaa asemaa kansainvälisillä markkinoilla ja pienempää taloudellista toimintaa (ja siten joidenkin tulkintojen mukaan hyvinvointia).

Airbnb:n vaikutuksista vielä on mainittava hintojen nousu. Asunnonomistajan mahdollisuus vuokrata taloa lyhytaikaisesti, lähes poikkeuksetta hyvällä voitolla, tekee perinteisestä vuokraamisesta vähemmän kannattavaa. Vuokrahintojen on siis noustava, jotta ne pysyvät mukana hintakilpailussa. Islannissa tuo on mennyt turismibuumin seurauksena äärimmäisyyksiin, ja vuokrat ovat joillain Reykjavikin alueilla nousseet täysin tähtitieteellisille tasoille.

Käyttäjän ossikurkisuonio kuva
Ossi Kurki-Suonio

Hei, muistan itsekin lukeneeni tuon Facebookissa kiertäneen Edelmanin blogin. Tässä vielä linkki niille, jotka sen haluavat itse lukea: https://hbr.org/2017/06/uber-cant-be-fixed-its-tim...

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

On muuten viime aikoina vähentynyt se, että moni taho julistaa olevansa jonkin alueen über. Pitäisi oikein katsella taaksepäin rehvakkaita julistuksia.. ;-)

Käyttäjän EeroLehtonen kuva
Eero Lehtonen

Joku joka asiasta tietää voisi kertoa mielipiteensä miksi majoitus ja kyyti toimintaa on joskus alettu sääntelemään. Varmaan jo hevoskyyti ajoista alkaen ovet syyt olleet samat.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset