*

Jukka Leppälahti Innovaatiokyvykkyys kansalliseksi vahvuudeksi!

VM ja TEM eri linjoilla julkisen innovaatiotoiminnan kilpailuttamisesta

Merkittäviä valtion toimintoja ollaan vauhdilla siirtämässä markkinavoimien hoidettavaksi kuten jokainen voi mediasta lukea. Monilta on kuitenkin jäänyt lähes huomaamatta VM:n budjettiesitykseen sisältynyt heitto valtion innovaatiotoimijoiden alasajosta. Suora sitaatti budjettikirjasta:

” Uudistuksessa Innovaatiorahoituskeskus Tekesin ja Finpron toiminnot yhdistetään kokonaisuuteen, joka rakentuu (innovaatiorahoituskeskus) virastosta ja asiakastoiminnoista vastaavasta yhtiöstä (Business Finland –yhtiö.  Innovaatiorahoituskeskus kilpailuttaa ja ostaa t&k&i-toimintaa, kansainvälistymistä, ulkomaisia investointeja ja matkailua edistäviä asiantuntijapalveluita. Alkuvaiheessa, joka kestää enintään 3 vuotta, palveluiden osto toteutetaan Innovaatiorahoituskeskuksen ja Business Finland -yhtiön välisen palvelusopimuksen perusteella. Tämän jälkeen palvelut avataan kilpailulle. ”

Hallitus päätti vuoden vaihteessa yhdistää Tekesin ja Finpron. Kun sitten kävi ilmi, että merkittävää julkista vallankäyttöä sisältävää työtä ei voida perustuslain mukaan  yhtiöittää, päätettiin perustaa kaksi organisaatiota kuten budjetin tekstistä käy ilmi. Rahoituskeskus tilaisi työt Business Finland Oy valtionyhtiöltä, johon valtaosa henkilöstöstä siirrettäisiin.

Uutispommi saatiin sitten lukea tuosta budjettiesityksestä, jossa todettiinkin, että järjestely olisikin väliaikainen enintään kolme vuotta, joknka jälkeen palvelut avataan kilpailulle.

Eilen saimme kuitenkin  lukea TEM:n sivuilta seuraavaa:

” Tulevan Business Finlandin palveluja ei olla avaamassa kilpailulle…Työ- ja elinkeinoministeriön näkemyksen mukaan valtiovarainministeriön esitys ei toteuta uudistuksen tavoitteita. Nykyiset Team Finland -toimijat ostavat jo nykyisin merkittävän osan palvelutarjonnastaan markkinoilta. Business Finlandin toimintojen markkinoille vieminen ei ole kaikilta osin mahdollista niihin sisältyvien viranomaistehtävien vuoksi.”

Keväällä julkistetussa OECD:n tekemässä Suomen innovaatiojärjestelmän arvioinnissa suositeltiin erityisesti tutkimus- ja innovaatiopolitiikan yhteisen strategia luomista ja tähän perustuvaa toiminnan koordinointia ministeriöiden kesken.  On huolestuttava, ettei mitään tähän viittaavaa ole saatu aikaan.

Yhteisen näkemyksen synnyttäminen vaatisi töitä, jotta samat lähtötiedot olisivat kaikilla hallussa. Tulisi ymmärtää miksi huippuluokan innovaatiojärjestelmä perustuu julkisen tahon interventioon markkinoille. Kyse ei ole siis ole vain yksityistettävien palvelujen tarjoamisesta kuten VM näyttää uskovan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Vihdoinkin Tekesin käsitteellinen hömppä "asiakkaista" saadaan loppumaan!

Tekesin pitää yrityksiä asiakkainaan, vaikka on itse yritysten asiakas "ostaessaan" hankkeita.Tekesin tapaiset "tulostavoitteet" 90-luvulta tyhjine tautologioinen eivät vieääkään ole karsiutuneet pois hallinnon "strategioista":
"Tulostavoitteena on teknologiapolitiikka, joka hyödyntää teknologian tarjoamiatarkoituksenmukaisia mahdollisuuksia siten, että Suomessa on tarkoituksenmukainenteknologiarahoitus, asianmukaiset puitteet ja edellytykset kv. teknologiayhteistyölle ja teknologianäkökohdat otetaan tarkoituksenmukaisesti huomioon aluetoiminnassa."
http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/175700-tekes...

Vuodelta 1998:

http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/100055-suomen-viimeinen-pyhä-lehmä

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset