*

Jukka Leppälahti Innovaatiokyvykkyys kansalliseksi vahvuudeksi!

Tarjouksia, joista ei voi kieltäytyä..vai voiko?

Kriittinen ajattelu ja vallitsevien käsitysten kyseenalaistaminen on uuden luomisen lähtökohta innovaatiotoiminnassa. Kun uusia ideoita sitten löydetään, pitäisi näitä pystyä myös tarkastelemaan kriittisesti, ettei tuhlata voimavaroja sellaiseen, joka on tuomittu epäonnistumaan. Jäljelle jää sitten ne oudot ja uudet ajatukset, joista emme tiedä miten niille käy. Resurssit pitäisi keskittää näiden jälkimmäisten tutkimiseen. Amerikkalainen Elon Musk pystyy tuottamaan molempia. Hyvänä myyntimiehenä Musk pyrkiin luomaan itsestään henkilöbrändin, joka on kritiikin ulottumattomissa.  

Muskin perustaman sähköautoja valmistavan Teslan nettotappiot ovat lähes miljardi euroa vuodessa (Talouselämä). Tesla myy vain kymmeniä tuhansia autoja ja Teslalla on ollut vaikeuksia tuottaa lupaamiaan halvempia Model 3 autoja. Sen sijaan General Motors ja Ford myyvät miljoonia autoja mutta markkinat määrittelivät Teslan markkina-arvoksi äskettäin 48,7 miljardia dollaria, kun General Motorsin markkina-arvo on 51,2 miljardia ja Fordin 45,6 miljardia dollaria. Toistaiseksi sijoittajat vielä uskovat Teslaan. 

 Musk ideoi Hyperloopin, putken, jolla vaikka Helsingistä Tukholmaan pääsee kapselissa puolessa tunnissa. Innostus on kova kaupunkien ja maiden kilpaillessa kuka saa Hyperloopin testiradan. Käsittelin tätä aiemmassa blogissani. http://jukkakleppalahti.puheenvuoro.uusisuomi.fi/241201-helsingista-tukh...

Muskin Space X firma on luvannut lähettää miehitetyn aluksen Marsiin 2024. Kun tässä ei ole tarpeeksi haastetta, firma julkaisi Hyperlooppiakin epärealistisemman ajatuksen: Matkusta minne tahansa maapallolla alle tunnissa. New Yorkista Lontooseen pääsisi 29minuutissa. Tarkoituksena on tehdä matka avaruusraketilla, joka laukaistaan kaupungin edustalla kelluvalta alustalta ja se laskeutuu samanlaiselle alustalle. https://

Investoijia ja rahaa tähän tietysti tarvitaan. Odotan mielenkiinnolla moniko suomalainen taho lähtee tähän mukaan kun Muskin myyntimiehet saapuvat. Stadista Nykkiin puolessa tunnissa on tarjous, josta ei voi kieltäytyä. Vai voiko?

Musk on hyvä esimerkki, joka havainnollistaa yleisemminkin innovaatiotoiminnassa ja yhteiskunnassa säännöllisesti synnytettyä hehkutusta, ”hypeä”, jolla markkinointitarkoituksessa luodaan erilaisia mielikuvia. Politiikassa Sauli Niinistön gallupsuosio on eräänlainen hype, jossa kaikki mielikuvat ja odotukset eivät kestä tarkastelua tosiseikkojen valossa.

Näiden arvioimiseksi tarvitaan kriittistä ajattelua, faktoja ja aika kovaa asiantuntemusta, joka alkaa nykymaailmassa olla vähenevä luonnonvara. Innovaatiotoiminnassa maan hallitus vastaa siitä, että  julkisilla toimijoilla on riittävä kova asiantuntemus kun julkiselta taholta pyydetään rahaa erilaisiin kehityshankkeisiin. Politiikassa vastuu kaatuu selkeästi äänestäjän hartioille: sitä saa mitä tilaa, kuten nyt vaikka tässä tapauksessa Juha Sipilä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset