*

Jukka Leppälahti Innovaatiokyvykkyys kansalliseksi vahvuudeksi!

Surkeaan vanhuspalveluun vielä vaiettu miljardisäästö

Uutisia Suomesta:

-Pekka oli sellaisessa kunnossa, ettei hän kyennyt siivoamaan, peseytymään tai hankkimaan ruokaa. Helsingin kotihoidon viranomaiset pyysivät paikalle sattumalta tulleelle sivulliselta, eikö hän voisi tuoda Pekalle ruokaa tai hakea tälle jotain palvelua kun ei asia heille kuulunut.

-Kotkassa kotihoito kotiuttaa sairaalasta 87 vuotiaan vanhuksen kotiin ja jättää hänet oman onnensa nojaan. Paikalle sattumalta tullut toisella paikkakunnalla asuva ainoa omainen löytää vanhuksen, joka makaa lattialla eikä kykene  nousemaan ylös. Hengenlähdöltä vältyttiin täpärästi. Koska vanhus on hoidettu terveeksi, kotihoito ilmoittaa, ettei vanhuksen turvallisuus kuulu heille. Vanhus ei  pysty siivoamaan, käymään kaupassa tai ulkoilemaan huonon liikuntakyvyn tähden mutta kotihoito näistä piittaa. Ei kuulu heille.

-Nummelassa muistisairas sotaveteraani kotiutettiin vuodeosastolta torstaina. Mies kuoli lauantaina kotitalonsa rappukäytävään, kun hän vyöryi pyörätuolillaan alas portaita ja paiskautui betoniseinään.

-Vanhuksen epäillään kuolleen kotihoidon laiminlyönnin seurauksena Espoossa – hoitajien mukaan päivät ovat täynnä vaaratilanteita.

Näitä uutisia saamme lukea jatkuvasti. Valittu strategia vanhusten hoitamiseksi kotona on osoittautunut katastrofiksi. Yksityistäminen, leikkaukset ja säästöt tuntuvat olevan Sipilän hallitukselle tärkeämpiä kuin ihmisarvo ja ihmishenki. Kaikessa hiljaisuudessa hallitus on konsulttivetoisesti suunnitellut vanhuspalveluun vielä miljardileikkaukset.

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tasta-hallitus-ei-puhu-3-miljardin-sote...

Suomessa on voimassa vanhuspalvelulaki, joka ymmärtääkseni velvoittaa kuntia huolehtimaan vanhusten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Miksi Valvira ja THL eivät puutu asiaan?

Sipilän hallitus suunnittelee SOTEA, jossa yksityiset yritykset pääsevät rahastamaan nämä avuttomat vanhukset. Hallituksen SOTE-yksityistämishuumasta päätellen korjausta ei tule ennen seuraavia vaaleja, joissa toivottavasti löytyy uusi poliittinen voima laittamaan vanhusten asian kuntoon.

Epäinhimillisiä markkina-arvoja vastaan on luotava rintama, jossa yhdistyy alkiolaisten, juurilleen palaavien vasemmistolaisten ja yhteiskunnallisen kehityksen muutosta inhimillisemmäksi haluavien yhteistyö.   

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Hyvä kirjoitus!

Toteat: "Hallituksen SOTE-yksityistämishuumasta päätellen korjausta ei tule ennen seuraavia vaaleja.."
Vanhustenhoidon tilannetta jo yli 50 vuotta seuranneena (töissäkin 41,5 vuotta) totean tuohon, että en usko seuraavaankaan hallitukseen.
Lupauksia kyllä annetaan ennen vaaleja, mutta kun vaalit on ohi, valittuihin iskee jonkunsortin dementia! Vanhustenhoitoon kohdistuvat lupaukset siirtyvät, ne siirretään vaivihkaa unohdusten mappiin.

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Hirveää.

Minusta tuntuu, että viranomaisekki keksii aina jonku syyn, miksi asian voi jättää siihen jollaki ihmeperusteella. Tähän ei autakko syämmen sivistys, mutten tiä, mistä sitä saatas.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Niinpä.
Sydämen sivistys plus maalaisjärki. Ne olisivat hyvä yhdistelmä.

Isoset päättäjät (mm. hallitus) voisivat yhden vuorokauden kokeilla, edes kuvitella, millaista on, kun et pääse "tästä tohon", kun jalka ei nouse, kun pää on "pöörö".

Vanhuspalvelulaki ja vanhusneuvostot. Ei voi kehua kumpaakaan. Ei tällä hetkellä.
On toki fiksujakin vanhusneuvostoja, jotka tietävät, että varsinaista valtaa ei ole asioiden, epäkohtien puuttumiseen, mutta on vaikutusvaltaa ja sitä käyttävät. Esim. Joensuussa.
http://www.joensuu.fi/vanhusneuvosto
http://webdynasty.jns.fi/djulkaisu/kokous/20181393...

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Suurin siivu sosiaalimenoista käytetään työeläkkeiden maksamiseen (kyllä, työeläkkeet maksetaan veroista, ei eläkekassan varoista). Rikkaat työeläkeläiset lomailevat verorahoilla etelässä kun köyhät ja sairaat vanhukset kuolevat avun puutteeseen.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

On niitä epäkohtia ollut ennenkin. Ilmiö ei ole lainkaan uusi. Kultainen aika vanhuksilla oli hoidon kannalta 1980-1990-luvuilla. Suuria vaihteluita on myös asuinpaikkojen kesken.

Seurasin v. 2002 erään vanhuksen kotihoitoa kummastellen kotihoidon laatua. Vanhus oli liki liikuntakyvytön sydämen vajaatoiminnan takia, levoton ja tämän lisäksi täysin sokea. Kotihoito kävi 2 kertaa päivässä lyhyellä vierailulla tarjoamassa ruokaa, mutta muutoin vanhus oli kaukana asuvien omaisten huolenpidon alla. Vahinkoja sattui paljon, mutta hoitopaikkaa ei vain järjestynyt yrityksistä huolimatta.

Nyt 10 - 20 vuotta tästä eteenpäin uskoisin vanhusten hoidon laadun huononevan entisestään työvoiman supistuttua ja vanhusten määrän liki kaksinkertaistuttua tästä päivästä. Mistä tarvittavat resurssit, jos niitä ei ollut kasvun vuosina 2000-luvun alussakaan ?

Heikki Kela

Eihän Sote ole vielä voimassa:) Eiköhän noita syitä kannata etsiä jostakin kauempaa. Esimerkiksi Kataisen hallituksen saamattomuudesta? Tai vieläkin kauempaa. Vaikkapa 1990-luvulta saakka.Jos Suomen hallituksista sitä syyllistä etsitään. Kuitenkin tosi asia on että Tällä hetkellä tuo vanhusten hoito on 100%:sti Kuntien vastuulla. Tuohon tilanteeseen saattaa vaikuttaa eniten kuniten valtionosuuksien leikkaukset joita on viimeksi tehty Kataisen hallituksen aikana.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Valtion tehtävä on tuottaa hyvinvointia ja toimivat peruspalvelut yhteiskunnan jäsenille, ja toisaalta sen tehtävä on pitää tuon hankken kulut mahdollisimman pieninä. Näyttää valitettavasti siltä, että vanhukset ovat nykyään enemmän kuluja kuin yhteiskunnan jäseniä.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Saarikko 6.2.2018: "Monipuolisten palvelupolkujen ideointiin tarvitaan niin työntekijöitä, tuottajia, järjestöjä, asiakkaita kuin vahvaa järjestäjääkin”, Saarikko totesi. Ministeri Saarikon mukaan sote-ammattilaisten pitää olla jatkossa entistä enemmän valmentajia, jotka ohjaavat asiakkaan myös digitaalisen omahoidon ja hyvinvoinnin edistämisen äärelle." Lähde:

http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publish...

Kansalaisaloite.fi -palvelussa on avattu 8.1.2018 "Aidosti palkitseva aktiivimalli" -aloite. Tämän aloitteen mukaisessa, hallituksen aktiivimallia täydentävässä, aloitteessa olisi ensi arvoisen tärkeää Saarikon edellä mainitsemat "monipuoliset palvelupolut". Ks. aloite alla:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2810

"Aidosti palkitsevan aktiivimallin" kohdalla se tarkoittaisi TE- ja sosiaalipalveluiden yhdistämistä niin, että erityisesti pitkäaikaistyöttömien kohdalla työttömän tarpeisiin vastattaisiin myös sosiaalipuolen palveluilla.

Tämän em. aloitteen esityksen mukaan TE-palveluiden kokonaan yksityistäminen ei tulisi kyseeseen. Tulisiko siis pitkäaikaistyöttömien ja ns. "nopeasti työllistyvien" TE-palvelut eriyttää toisistaan jo heti SOTE:n valmistelussa?

Ns. nopeasti työllistettävien TE-palveluita voisi mahdollisesti jatkossa yksityistää, kunhan huolehditaan, että eri palveluntarjoajien tasavertaisuus palvelutuotannon järjestämiseksi säilyy ja korruptiota ei pääse syntymään.

Tällainen työttömien kategorisointi ei kuitenkaan tarkoittaisi työttömien luokittelua A-luokan ja B-luokan työllistettäviin, vaan molemmille ryhmille olisi luotu tarpeenmukaiset toimivat palvelujärjestelmät. Nämä kaksi TE-palvelujärjestelmää myös keskustelisivat joustavasti keskenään.

Käyttäjän donnybird kuva
tuula pakarinen-curry

Olemme vasta oppipojan asemassa kotihoidon suhteen.

Kotihoito systeemi toteutettiin alkujaan ilman laitosten yhteistyötä.
Ei ollut mitään valmistelua ensin yhteisestä vastuusta, eli asiakkuus keskeisestä hoidosta. Mitään asiakkuuskeskeistä meillä ei ole.

En haluaisi verrata toimintaa muissa maissa tapahtuvaan, mutta on kuitenkin pakko mainita kuinka kotihoidon onnistuminen varmistettiin 200 000 tuhannen ihmisen alueella Englannissa.

Ketään ihmistä ei laitettu kotiin, kunnes oltiin varmoja, että ihminen
siellä kotona pärjäsi. Tähän tuli paloturvallisuus, henkilöturvallisuus, yhteistoiminta, jatkuva eri ryhmien keskustelu ja kanssa käyminen joka
tunti työajasta. Tiedän tämän itse työtä tehneenä. Se oli erittäin organisoitua, jatkuvaa päivittäista kehittämistä, inspiroivaa ja tuskin koskaan masentavaa tai edes väsyttävää. Sairaus poissaoloja oli vähän.

Suomessa meininki valitettavasti on aivan erilaista. Kommunikaatio ei onnistu, mitään ei ole suunniteltu kaiken varalle, ihminen usein jää oman onnensa varaan, vaihdellen paikkakunnittain. Näin moni ystävänikin kertoo, ja olen surullinen, koska kaikkihan johtuu siitä, että emme ole järjestäneet mitään yhteisvastuullista toimintaa. Kaikki on hyvin pirstaloitua, muualla jopa yksityinen saatiin yhteistoimintaan, saman systeemin piiriin, täällä se ei toimi edes kaikkien julkisten palveluiden välillä. Onko asenne vai koulutus, vaiko koko järjestelmä tehty vastoin henkilökunnankin toiveita. Paljon olisi muuttamista ennen sotea, miten se voi perusasiaa parantaa, jos tyyli ja ei kenenkään vastuulla idea jatkuu.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset