Jukka Leppälahti Innovaatiokyvykkyys kansalliseksi vahvuudeksi!

Valtiolta löytyi 840M€ osakepeliin: ”vaikutti houkuttelevalta”

Valtio on kevään aikana ostanut Solidiumin kautta 840M€:lla Nokian osakkeita (Yle uutiset 13.3.). Logiikkaa tässä on vaikea nähdä, jos muistaa hallituksen viime aikojen puheet ”taseen töihin laittamisesta”.  Kun rahaa näyttää kuitenkin löytyvän noinkin suuria summia niin nythän olisi ollut tuhannen taalan paikka panostaa koulutukseen, osaamiseen ja kokonaan uutta luoviin innovaatioihin.

Hyvä sijoitus kansantalouden kannalta olisi ollut myös rapautuvan infrastruktuurin kohentaminen.

Mutta ei. Hallituksemme pelaa mieluummin kasinopeliä Nokian osakkeilla.

Valtion on järkevä olla omistajana infrastruktuurin ja logistiikan kannalta strategisissa yhtiöissä mutta muutoin osakepeli pitäisi jättää markkinavoimille. Sipilän hallitus toimii nurinkurisesti: Se yksityistää kyllä terveydenhuoltoa. Se pyrkii myös vimmaisesti eroon strategisesti valtiolle tärkeistä infrastruktuuriomistuksista mutta lähtee mukaan pörssikeinotteluun kun on ”houkuttelevaa”. Mukavaahan se virkamiehen on pelata kun ei omilla rahoilla tarvitse pelata. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (33 kommenttia)

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen
    ...nythän olisi ollut tuhannen taalan paikka panostaa koulutukseen, osaamiseen ja kokonaan uutta luoviin innovaatioihin.

Solidium on sijoitusyhtiö, eikä sen tehtävä ole kompensoida bujettileikkausia, tms.

    Hyvä sijoitus kansantalouden kannalta olisi ollut myös rapautuvan infrastruktuurin kohentaminen.

Esim. maanteitä tulee parantaa auto- ja polttoaineveron tuotoilla, eikä tuhlata sijopituspääomaa.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Siitä voi olla eri mieltä mihin varoja pitäisi käyttää mutta valtion harjoittamalle pörssikeinottelulle ei löydy perusteita. Hallitus itse on kovaan ääneen kyllä selittänyt panostavansa osaamisen kehittämiseen...

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Eikös Sipilän hallituksen yhtenä omistajaohjaustavoitteena juurikin ole "tase töihin" mentelmän luominen. Tuota vartenhan erilliseen yhtiön (Solidium ja uuteen valtion kehitysyhtiö Vake) osake- ja muuta varallisuutta myydään tarpeen mukaan ja sijoitetaan uusiin tuottaviin kohteisiin. Eri asia luonnollisesti on miten nuo uudet sijoituskohteet tulevat onnistumaan.
Kehitysyhtiö Vake. Sen tehtävä on nopeuttaa valtionyhtiöiden pääoman kiertoa. Vake on Solidium in tapaan valtion omistajapolitiikan työväline, mutta entistä tiukemmin hallituksen poliittisessa ohjauksessa.

https://www.talouselama.fi/uutiset/neste-vapautuu-...

http://vnk.fi/vake-oy

https://www.hs.fi/talous/art-2000005561663.html

Valtion kejityshtiö Vake OY:n hallitus;
http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publish...

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

JL: "...valtion harjoittamalle pörssikeinottelulle..."

Solidium on mukana sijoituksissaan pitkällä tähtäimellä. Missä kohden on kysymys pörssikeinottelusta?

Käyttäjän ReijoHelli kuva
Reijo Helli

Ettekö ole sattumalta tulleet huomaamaan sitä että meillä on Pääministerinä EX yrittäjä jolla on omassa salkussaan myös (todennäköisesti) noita samoja osakkeita ja noilla ostoillahan on suora vaikutus myös hänen omaan salkkuunsa !

Hänhän ei ole avannut noita sijoituksiaan vaikka niin kuuluisi hänen asemassaan olevan henkilön/Pääministerin tehdä... ehkäpä tässä on osasyy myös tämän päivän Nokia kauppoihin.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Nokian bisnes ei kait kuulu valtion ydintoimintaan joilla valtion omistuksista on yleensä yritetty päästä eroon. Valtion tehtävä bisneksessä olisi lähinnä huolehtia perustoiminnoista kuten sähkönsiirrosta ja vastaavasta.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Kaikkeen sitä velkaa otetaankin.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ei ilmeisesti blogisti eikä kommentoijatkaan ole havainneet sitä, mistä varat Solidium rahat tähän Nokia-sijoitukseen tulivat? Ne tulivat Sammon ja Telian myynnistä.

Käyttäjän IluPilu kuva
Ilkka Ali-Melkkilä

Vai tulivatko? Voitko olla sata-varma?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Kauppalehti kertoo tänään, että Solidium myi sekä Telian että Sammon osakkeita vähintään tähän Nokia-sijoitukseen riittävästi eilen ja tänään.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/solidium-osti-n...

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #8

Onko sillä väliä mistä varat tulivat? Jos nyt oli oikea aika myydä, olisi varat ollut hyvä maksaa valtiolle osinkona. Solidiumin kuuluisi tehdä itsensä tarpeettomaksi realisoimalla valtion ei-strategiset sijoitukset sitä mukaan kun realisointi nähdään mielekkääksi.

Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #22

Telia oli n. 4€ ja on ollut n. 5,5 € pari vuotta sitten ja kalliimpi ennen.
Nokia on n. 4,75 ja on keikkunut samoissa sitten 2010.
Molemmilla voi olla kurssinousu edessä tai sitten ei. Nokialla on Ericksson ja jenkkiyhtiöt, suuremmat, vastassa. Kaikki tulee riippumaan 5G:n tulevaisuudesta.
Itse en ostaisi kumpaakaan.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #24

Miksi sillä olisi minkäänlaista merkitystä, mikä yhtiön kurssi on joskus ollut? Voiko asiaa arvioida jotenkin muuten, kuin tulevan kurssikehityksen ja osingonmaksun odotusten kautta?

Käyttäjän vinettoa kuva
Juhani Penttinen Vastaus kommenttiin #27

Eihän osakkeesta kannata maksaa muuta kuin tulevien osinkojen nykyhetkeen diskontattu arvo.

Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #28

Osakkeen pörssikurssiin on juuri näin tehty.
Ennen muuta kurssi perustuu tuoton odotusarvoon.

Jocke Rantanen

Ostiko valtio todellakin Nokian osakkeita?

Vai oliko se Solidium joka käytti Telian myynnistä saamansa 517 milj. ja SSAB:n 150 milj. ja ilmeisesti kassasta loput ostamalla Nokiaa?

Sammon myynti ei näy vielä Solidiumin sivulla.

Telian osinkotuotto oli 2017 5,85% ennen veroja.

Nokian 3,95 % ennen veroja.

Täytyy toivoa että Nokian kurssi nousee.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@9. Kyllä Nokia nousee verkkokaupoilla ja lisensseillä, jota HMD Globalille on annettu.

Sitä en vain ymmärrä, että miksi valtio haluaa puuttua Nokiaan? Vai erehtyikö valtio Nokiasta ja olisi pitänyt keskittyä HMD Globaliin? Hyvässä lykyssä tuhoaa vielä tuon. Nimittäin HMD Global on myynyt kännyköitä kaikkiaan yli 60 miljoonaa. Minä en halua Nokian tapaan huonoja päättäjiä hallitukseen.

Nokian ongelma on ollut johdossa ja niissä esimiehissä. Nyt Nokia on päässyt niistä eroon ja lisää ei haluta.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"Minä en halua Nokian tapaan huonoja päättäjiä hallitukseen."

Ei 3%:n omistuksella voi vaatia hallituspaikkaa. Toiseksi, Nokian hallituksen jäsenet ovat siellä kansainvälisinä ammattilaisina, ei välttämättä omistajina.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Grow Howkin piti myydä vain 200 miljoonalla eurolla väkisin rahanpuutteeseen vedoten tuolloisen vm. Jyrki Kataisen mukaan. Onneksi valtiolla menee nyt hyvin, eikä ole rahanpuutetta. Soldium voi sitten nyt keskittyä myymään ja ostamaan - siis pelaamaan veronmaksajien rahoilla.

Siinä on vain sellainen outo historiallinen homma tässä valtion omistusohjauksessa, että joka hemmetin kerta on tullut takkiin näissä omistusjärjestelyissä ja menty lopulta veronmaksajien kukkarolle.

Muistaako joku yhden menestystarinan tässä suhteessa ?

Norjan öljyrahasto on tässä suhteessa edustava ja malliksi kelpaava tekijä. Viime vuonna se teki voittoa 120 miljardia euroa (sijoitusten arvon ollen yli 900 miljardia euroa), joka vastaa n. 1.600 euroa / joka ikinen norjalainen / kk ! Tällä taitaa olla vahva omistus myös Yarassa. Biljoonan euron arvo ylitettäneen tänä vuonna, joka on n. 200.000 euroa per joka ikinen norski vauvasta vaariin.

Jocke Rantanen

Meni jo viime vuoden loppupuolella.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Olet oikeassa. Raja ylitettiin jo viime vuonna.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Solidiumin tehtävänä on vahvistaa ja vakauttaa kotimaista omistusta yhtiöissä ja kasvattaa pitkäjänteisesti omistustensa arvoa.

Solidiumin osakeomistusten yhteisarvo on noin 8,4 miljardia euroa.

Solidiumin osakkeiden tuotto oli viime vuoden tuloskaudelta 13,3 %. Noin miljardi euroa.

Lisäksi viime vuodelta saatava osinkotuotto 800 milj. euroa.

Myydään koko paska pois ulkolaisille sijoittajille ja maksetaan 110 miljardin velkaa pois. Jäljelle jää 102 miljardia ! Järkevää taloudenpitoa !

Norjan onneksi heillä on öljynsä. Norjaa ei voi nyt verreta heidän öljyvarantojens takia Suomeen. Pelkkää turskaa kalastamalla maa olisi taloudellisesti Suomen tasolla !

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Ilkka. Täytynee kuitenkin vain tunnustaa, että norskit ovat hoitaneet kansallisia öljyvarojaan erinomaisesti ja vastuulla jo vuosikymmenet. Suomalaisista ei voi sanoa samaa, vaan valtion omistusohjaus on hoidettu aivan v...n huonosti jo vuosikymmenien ajan - sanalla sanoen ja arvioiden.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Lauri Kiiski

Se pitää paikkansa, että valtion osakeomistusten hoito oli demareiden valtakausien aikana täysin hunningolla.

Solidium perustettiin osakesiirroilla vuonna 2008. Sen jälkeen Solidiumin kokonaistuotto on ollut yli 200 %.

Osakeomistusten arvo on noussut 5,5 mrd. eurosta siirtohetkellä 12/2008 nykyiseen
noin 8,5 mrd. euroon, vaikka 5,0 mrd. euroa on maksettu voitonjakona valtiolle.

Puolustukseksi nyt täytyy vain mainita, että Suomi on tosi pääomaköyhä maa ja nämä Suomen valtion omaisuuserät ovat kansainvälisesti perin vaatimattomia, mutta valtion vähemmistöosuus yli 12 julkisesti noteeratuissa pörssiyhtiöissä on yhtiöiden kannalta merkittävä.

Suomalaiset eivät osaa omistaa ! Kun valtio myy tai pienentää omistustaan suomalaisissa yhtiöissä, nousee hirvittävä poru. Kun valtio sijoittaa tai vahvistaa omistustaan osakeantien yhteydessä nousee vielä hirvittävämpi poru.

Vaikka toiminta on vaatimatonta, mutta ilman valtion mukana oloa monessa yhtiössä, pari yhtiötä olisi hävinnyt Suomen kartalta ja uutta ei olisi syntynyt.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #18

Ilkka Varsio,

On vain nyt aivan liikaa näitä aivan ääliömaisia valtion yhtiöiden omistusjästelyjä aina Saksan ilmatilan ostosta aina tähän päivään asti.

Mikä on lopputulos ?

Siilinjärven GrwhHow oli jumissa vailla järkeä, mutta norskien ostettua koko fosfaattien liiketoininnan Suomen kautta Euroopassa, apatiitin jalostuksesta tuli kullanarvoista.

Silti Siilinjärvi näyttää olevan verorasitteeltaan Suomen 3. kallein kunta asukkailleen asumiseen liittyvine verotuksenineen.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #18

Valtion jonka budjetti on alijäämäinen ei tulisi sijoittaa yhtään mihinkään, vaan joko tasapainottaa budjettinsa, tai realisoida omaisuutensa. Vasta ylijäämätilanteessa voidaan edes keskustella (muun kuin lyhytkestoisen) sijoittamisen mielekkyydestä ja moraalisesta oikeutuksesta.

Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #23

Nin että myydään omaisuus ja hummataan rahat?
Ja sitten?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #30

Verotetaan osa tuotoista niiltä, joiden kuuluukin omistaa kaupallista liiketoimintaa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Suomella on kultaa ja lukemattomia muita rahanarvoisia malmeja ja mineraaleja mutta ne lahjoitetaan muille, järkevääkö?

Jocke Rantanen

Ilkka, itse asiassa Solidiumilla ei ole mennyt noin.
2008 joulukuussa kun S perustettiin oli pörssi n. 5300 pisteessä ja osakkeiden arvo kuten kirjoitat.
Tänään on pörssi n. 9800 pisteessä ja osakkeiden arvo kuten sanot. Siis tappiota n. 1 mrd. Samaan aikaan, 10 vuotta, on rahan arvo alentunut ehkä 30 %, joten tappio on 40-50 %.
Edes nuo maksetut osingot eivät riitä alkuunkaan ja sitäpaitsi ne on syöty.

Lisäksi vielä, tietämättä, mistähän nuo 800milj. osingot tulevat kun omistettujen yhtiöiden osinkotuotot liikkuvat 4 - 7% välillä?
Tulevat mm. Fortumista, Finnairista ja Nesteeltä. Näm ovat valtion suoraan omistamia yhtiöitä.
Solidiumin osinkotuotto taitaa olla vain 3-400 miljoonaa?
Valtion omistus edellämainituista yhtiöistä on n. 16 mrd. Eli Solidiumin omistamat osakkeet ovat vain n. 30% valtiuon osakeomistuksista.
Nuo ilmathan ostettiin ennen Solidiumia ja ostaja oli Sonera.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Jocke Rantanen

No Finanssivalvonta (FIVA) voi sitten ottaa kantaa Solidiumin jakamaan yritysesittelyssä oleviin vääriin ja harhauttaviin tietoihin !

https://solidium.studio.crasman.fi/file/dl/i/jgYCh...

Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #31

Tuostahan sen käppyrästä näet.
Osakeomistusten arvo on noussut 5,5:stä 8,5:een ja siihen lisäksi osingot.

Varsinainen tuotto saadaan osakkeesta vasta kun se myydään voitolla.
Osinkoa nuo yhtiöt ovat maksaneet n. 4 - 7 % osakkeen arvolle.
Nämä luvut voit käydä itse katsomassa vaikkapa Nordnet.fi:stä. Markkina, Tunnusluvut.

Sieltä näet myös jokaisen osakkeen kurssikehityksen jostain 2005 alkaen ja vanhempaakin tietoa.
Eivät nämä luvut ole mitään tuulesta temmattuja.

Käyttäjän JukkaMattsson kuva
Jukka Mattsson

Tietääköhän Solidiumin hallitus jotta Solidium tunnetaan omistajana josta voi pumpata loputtomasti varoja jos bisnekset eivät luista?

Toisin sanoen yritysjohtajat joissa Solidium on omistajana eivät edes yritä parantaa liiketulosta kun rahaa tulee kassaan ilman työtä.

Onko näitä ex Nokialaisia uusiojohtajia duunissa muissakin Solidiumin osaomistamissa firmoissa kuppaamassa valtiomme varoja?

Tämä valtion rahojen vastuuton kylvö ilman firmojen hallitusten siivoamista on edesvastuutonta ja ääliömäistä omistajapolitiikkaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset