Jukka Leppälahti Innovaatiokyvykkyys kansalliseksi vahvuudeksi!

Bernerin taksisirkus avautuu lentoasemalla heinäkuussa: Mopoautolla?

Hallituksen sääntelynpurku etenee, kun uusi liikennepalvelulaki 1.7. astuu voimaan. Suomeen lentoasemalle saapuva pahaa aavistamaton matkaaja sekä pahaa aavistava suomalainen, joutunee nauttimaan vapaan markkinatalouden riemuista täysin rinnoin astellessaan kohti lentoaseman taksijonoa.

Kun nykyisessä systeemissä jono etenee säännellysti ja matkustajat siirtyvät normitetusti yksi kerrallaan turvalliseen säänneltyyn taksiin, voidaan heinäkuussa nauttia värikkäämmästä, vapaammasta ja jännittävämmästä taksimatkasta. Kun vuorosi jonossa tulee, voit ensin jännätä tuleeko sinua noutamaan mopoauto vai kuorma-auto. Toinen jännättävä pointsi on, millaista taksaa sinun kohdalle pysähtyvä auto sattuu pitämään: normitaksa vai ehkä kolminkertainen?

Ehkä kuitenkin jäät sitten vartoomaan parempaa vaihtoehtoa ja käymään hintaneuvotteluja potentiaalisten taksien kanssa. Samoin varmaan toimivat takanasi jonossa olevat samaan aikaan saapuneet Finnairin laajarunkokoneen muut parisataa matkustajaa. Siinä sotkussa voisi liikenneministerillekin tulla ikävä normeja. Ministerin ei kuitenkaan tarvinne nauttia näin vapaasta markkinataloudesta vaan hän voi  turvallisesti siirtyä norminmukaiseen valtioneuvoston kuljettajan ajamaan virka-autoon.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Leppälahden kannattaisi käydä joskus Suomen ulkopuolella katsomassa, miten hänen kuvaamansa ongelma on ratkaistu. Jostain syystä suurin osa maailmaa on saanut järjestettyä taksiliikenteensä, ml. lentokenttien taksijonot, ilman suomalaista taksisääntelyä.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Muistan hyvin kuinka nuorena ja kokemattomana Malmössä taksikuski vei kaikki kruununi. Sinä Tomi ja minä kyllä selvitään mutta moni voi haksahtaa. Mielenkiinnolla odotan millaiseen omaan sääntelyyn Helsinki-Vantaa ryhtyy.

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

Eipä tuo iso ongelma ole tuolla etelä-naapurissammekaan. Osaan kyllä väistää hätätilanteessakin ns mustat taksit, vakiona tilaan 1212, tulee joko kroone-takso tai marabo-takso; molemmat laadukkaita ja edullisia.
Jos sitten haluaa rahaa polttaa, niin kesäaikaan riksha.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #3

Niin, eli se joka osaa ja ymmärtää ottaa luotettavan taksin. Tällaista taksia voisi kuvailla vaikka siten, että se vastaa suomalaista nykyisen systeemin mukaista taksia: On mittari, osaamista ja voi luottaa siihen että hinnoissa ei ryöstetä.

Suomen hyvin toimiva järjestelmä purettiin pelkästään ideologisista syistä.

Pekka Iiskonmaki

#2
Höhlää petetään aina. Hitlerkin sai tippurin.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Kyllä maailmalla säännelty taksiliikkenne toimii aina parhaiten.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Pari tuppukylää ainakin tulee mieleen, jossa taksiliikenne jostain kumman syystä toimii. Lontoo ja New York. Kummassakaan ei taida taksiliikenne olla täysin villiä ja vapaata?

Suomessa haetaan malliesimerkkiä Virosta ja Ruotsista, joissa molemmissa vapaa kilpailu on nostanut esille myös vapaan (ryöstö) hinnoittelun sekä muita lieveilmiöitä mm. huonot autot ja ammattitaidottomat kuljettajat.

Kummassakin em. maassa halvimman kyydin saa kun ajaa taksilla, joka kuuluu jollekin tunnetulle yritykselle ja jossa on taksamittari.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Juu ja erityisesti blogissa pohdittiin lentoaseman tilannetta, jossa nyt mennään usein pitkässä jonossa iltamyöhällä kiireesti taksiin. Ei siellä voi koneellinen ihmisiä ryhtyä taksineuvotteluihin.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Ainoa konkreettinen ja suoraan osoitettava hyöty uudistuksesta on se, että ns. pimeät taksit poistuvat katukuvasta.

Luvalliseen taksin ajamiseen kun ei jatkossa vaadita kuin taksin ajolupa ja sen saa muutamalla kympillä.

Pekka Iiskonmaki

#5
Olen asunut Virossa 27 -vuotta ja ei ole koskaan taksi ryöstänyt tai edes yrittänyt.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Minut ryöstettiin kerran, onneksi oli kyse vain lyhyestä matkasta eikä superturbotaksimittari ehtinyt kauan pyöriä. Taksi oli hotellin mustalla listalla eikä sille avattu edes puomia jonka kautta pääsi hotelin parkkipaikalle.

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Taksin saa Tukholmassa helposti mobiilisovellusten kanssa. Hintaesimerkkejä ja eri applikaatioita sekä androidille että iPhonille löytyy useita. Esimerkiksi edullisesti voi matkan tilata taxijakten.se:n kautta. Heillä on kiinteät hinnat eri tariffialueille. Kokeilin myöskin juuri tehdä billig taxin tilaus kahden entisen työpaikan välille, Grand Hotel Stockholm ( kuninkaan linnaa vastapäätä ) ja Silja Linen terminaali. Matkaa lyhyintä reittiä Östermalmin Strandvägenin kautta ja sitten pohjoiseen Ruotsin televisotalon ohi terminaaliin kertyy 6,1 km. Hinta olisi ollut 166 SEK eli noin pyöresästi 17,2 €. Olin Grand Hotelissa töissä 1970-luvulla 4 vuotta ja muistan miten taksikuskit halusivat ajoja Arlandaan koska tiesivät että saavat aina paluumatkalle asiakkaan. halvin taksimatka Tukholmasta Arlandaan on Taksijakten.se:n kiinteähintainen 370 SEK tai noin 38,4 €.
Asun Turussa Runosmäessä ja olen silloin tällöin kulkenut taksilla Luolavuoreen mihin matkaa kertyy noin 7,7 km eli ei olennaisesti pidempi kuin fiktiivinen esimerkkimatkani Tukholmassa. Hinta Turun matkoille kertyy yleensä jonkun verran yli 20 €.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

"Hintaesimerkkejä ja eri applikaatioita sekä androidille että iPhonille löytyy useita."

Tämäkö sitten helpottaa ihmisten elämää?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kaipa kilpailu hyvää on, ja varmasti kaikki nuoret ja tietotekniikkaan perehtyneet tästä voivat hyötyä.

Toinen asia sitten on se vanhempi ihminen, joka ei nettiä käytä, maksaa aina käteisellä ja pankkikirja on väline pankissa asiointiin.

Kaikki eivät ole nuoria ja viriilejä ja innokkaita uudistuksiin.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Laadukasta palvelua tarjoavalla yrittäjällä pitää olla kalustoa joka lähtöön. Jos asiakas haluaa mopoautokyydin ja taksa sopii, niin miksei sitten...

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Taksiuudistus on tervetullutta. Jokaisella halukkaalla, joka normi kriteerit täyttää, tulee olla mahdollisuus ryhtyä taksiyrittäjäksi sellaisella kalustolla kuin varallisuus sallii...

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Karseaa. Suomesta tulee siis kehitysmaa tai Moskova kautta Mombasa tässäkin asiassa.

Ainoa hyvä puoli asiassa olisi se, jos taksin hinta halpenisi. Izhevskissä taksi maksaa noin noin yhden euron, vaikka lähes kaikki muu on yhtä kallista kuin Suomessa.
Mistä johtuu taksin tähtitieteellinen kalleus Suomessa?

Käyttäjän AleksiParkkinen kuva
Aleksi Parkkinen

Jotenkin huvittava ajatus jos taksi ei pärjää kilpailussa mopoautolle tai rekalle. Kaipa se sosialismissa liian kauan eläminen aiheuttaa kädettömyyttä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset