Jukka Leppälahti Innovaatiokyvykkyys kansalliseksi vahvuudeksi!

Piilotetaanko innovaatiorahoitus yhtiöihin?

Valtion kehitysyhtiö Vaken käyttötarkoitus on jäänyt epäselväksi jopa Valtiotalouden tarkastustusvirastolle. https://yle.fi/uutiset/3-9685989 . Toimintatapaa ihmetteli myös lainsäädännön arviointineuvosto. https://vnk.fi/documents/10616/2913095/Lausunto%2Bvaltion%2Byhti%C3%B6om...

Julkisuuslaki ei koske yhtiöitä. Yhtiöittäminen tarjoaakin näppärän keinon päättäjille siirtää julkisten varojen käyttö pimentoon, jossa kansalaiset eivät hevillä pysty valvomaan verovarojensa käyttöä. Hallituksen nimittämät yhtiön toimihenkilöt yhdessä ministereiden kanssa voivat kulissien takana tehdä merkittäviä päätöksiä yhteisistä verovaroista ilman suurempaa pelkoa rahoitustoiminnan julkisesta arvioinnista.

Tässä puhutaan miljardien luokkaa olevasta julkisten varojen käytöstä mutta 2016 perustetun Vaken toimintatapa on edelleen hämärän peitossa. Vähintään päätösten valmistelu – ja arviointiprosessi arviointikriteereineen tulisi olla julkinen. Veronmaksajien tulisi tietää millä perusteilla erilaisia hankkeita vertaillaan.

Mistä hankkeet tulevat Vaken pöydälle vertailtavaksi? Kuka voi hakea rahoitusta? Onko käytössä julkinen, kaikille avoin kilpailtu haku vai vinkataanko vain sopiville tahoille rahoitusmahdollisuudesta?  

Edesmenneellä Tekesillä hakuprosessit olivat hioutuneet ja rahoituskriteerit julkiset, joten ei ihme, että VTV kummasteli miksei jo olemassaolevia rakenteita käytetä rahoituksessa.

Business Finlandia perustettaessa hallituksen pyrkimys oli siirtää päätökset BF-yhtiöön mutta tämä pääosin kariutui perustuslain pykäliin, koska merkittävää julkista valtaa ei voi siirtää yhtiöön demokraattisen kontrollin ulottumattomiin. Tämä johti nykyiseen hybridiorganisaatioon, jossa BF koostuu virastosta ja yhtiöstä. Ilmeisesti samasta syystä Vake vain valmistelee päätöksiä, jotka tehdään maan hallituksessa. Vaken organisaatio on ilmoitettu pidettävän mahdollisimman pienenä, joten herää kysymys valmistelun laadusta ja resursseista? Esimerkiksi Tekesissä rahoitusesityksiä valmisteli useasta eri alan asiantuntijasta koostuva ryhmä. Suurimpien rahoitusten oli läpäistävä moniportaisen päätösprosessin eri vaiheet päätyen johtokunnan päätettäväksi.

Voi myös kysyä kuinka avoimiin kriteereihin perustuva objektiivinen ja asiantunteva päätösprosessi toteutuu edellä kuvatuissa hybridiprosesseissa-ja organisaatioissa, jos valmistelu on yrityksessä ja päätös julkisella puolella?

Valtion tuet yrityksille on hyväksytettävä EU:ssa, jotta estetään kilpailun vääristäminen. Vaken sijoitukset voivat olla 10-50M€, joten helposti herää kysymys onko kyse sellaisesta valtiontuesta, joka on hyväksytettävä EU:ssa?  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset