Jukka Leppälahti Innovaatiokyvykkyys kansalliseksi vahvuudeksi!

Finnairin hyvä brändi vaarantuu mustalla listalla ja pakolaisten palautuksella.

Kansallisen lentoyhtiömme tilasta kantautuu huolestuttavia uutisia. Vähän aikaa sitten uutisoitiin Finnairin joutumisesta Kuluttaja.fi:n mustalle listalle lentoyhtiönä, joka ei noudata kuluttaja-asiamiehen suosituksia korvausten maksamisessa asiakkailleen lentojen peruuntuessa tai myöhästyessä pahasti.

Vähän aikaa sitten kuluttaja-asiamies ilmoitti haastavansa Finnairin oikeuteen, koska Finnair ei noudata EU-tuomioistuimen ratkaisukäytäntöjä korvausten maksamisessa. https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/564131-mustalla-listalla-oleva...

Luitte oikein: Valtionyhtiö ei noudata kuluttajaviranomaisen eikä EU:n päätöksiä.

Tuoreimmat uutiset kertovat yhtiötä käytettävän viranomaisten päätöksellä pakolaisten palauttamisessa. Viimeisimmässä tapauksessa koneessa nahisteltiin ja nippusiteissä olevan ”vangin” karjuminen jatkui lennolla pitkään.

Nykybusineksessa brändit ja maine ovat tärkeitä. On vaikea ymmärtää, miksi Finnairin hyvä maine halutaan vaarantaa. Yhtiön johto ja omistusohjaus ei näytä olevan tilanteen tasalla viitatessaan kintaalla kuluttajalainsäädännölle Suomessa ja EU:ssa. Viranomaiset voisivat myös helposti löytää pakolaisten palautukselle muita vaihtoehtoja. Palautukset voisi hoitaa muilla kaupallisilla yhtiöillä, erilaisilla rahti/vuokra/armeijan koneilla, laivoilla tai autoilla.

Jos tilanne tästä pahenee palautusten yleistyessä, joutuu kuluttaja miettimään muiden yhtiöiden käyttämistä. 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Juuri näin. Kuka haluaa lentää samalla koneella missä kuljetetaan huutavia matkustajia nippusiteissä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Yksi kokemushan se olisi tuokin.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#1
Tuollaiset palvelut pitäisi ostaa Aeroflotilta.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Heillä huutaja luultavasti vaiennettaisiin ilmastointiteipillä.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

''Finnairin hyvä brändi vaarantuu mustalla listalla ja pakolaisten palautuksella.''

Lakoista johtuen tunnen pelkästään minä ainakin kymmenen henkilöä, jotka eivät finnairilla lennä kuin äärimmäisessä pakossa.

Suomalaiset kuvittelevat olevansa hyviä, vaikka koko maan talous päin peetä.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Näyttäisi olevan vanha uutinen, mikä lie tilanne nyt Finnairin korvausten maksun suhteen?

Jukka, miten kuljetat laivalla maastapoistettavia, kun matkat saattaisi kestää jopa viikkokausia pahimmassa tapauksessa, mutta helposti jonnekin kauemmas joka tapauksessa useita päiviä? Ei Suomen maastapoistamismäärät ole vielä sellaisia, että olisi järkeä hankkia omaa kalustoa? Jos reittilentojen kielto alkaa yleistymään, niin totta kait Suomi on uuden tilanteen edessä ja niin myös muutkin maat.

Sellaisissa tapauksissa, milloin maastapoistettavan ulkomaalaisen saattaminen ei ole mahdollista reittikoneilla syystä tai toisesta, on joissain tapauksissa saatettu käyttää muita kaupallisia yhtiöitä tai sitten on ollut näitä Frontexin yhteispalautuslentoja.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Finnair on kieltäytynyt jo vuosia maksamasta EU:n vakiokorvauksia. SAS:lla on ilmeisesti toinen linja. Jo viitisen vuotta sitten oma matkani myöhästyi perusteellisesti. Kun tiedustelin EU korvauksesta, Finnair näytteli ensin tietämätöntä koko EU-päätöksestä. Kun lähetin heille ennakkopäätöksiä oikeudesta ympäri Eurooppaa, muisti palasi ja linja muuttui hieman: ilmoittivat ettei näitä tarvitse kuitenkaan noudattaa. Vasta kun kantelin kuluttaja-asiamiehelle, joka lähetti kutsun oikeuteen, tarjosivat lahjakorttia ja puolta korvausta. Otin kun en jaksanut riidellä. Se olisi uutinen jos Finnair alkaisi toimia lain mukaan.

Tarkoitukseni oli esittää vaihtoehtoja palautuksille, joita on paljon. Miksei lennetä vaikka Lufthansalla? Tilauskoneetkin voivat tulla halvemmaksi, jos ottaa huomioon Finnairin maineen menetyksen ja markkina-aseman heikkenemisen. Tai pakulla Saksaan ja sieltä lentämällä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset