Jukka Leppälahti Innovaatiokyvykkyys kansalliseksi vahvuudeksi!

Spede oli oikeassa: Suomessa suositaan elokuvia, joita kukaan ei halua katsoa.

Suomen Oscar-raati valitsi Suomen Oscar ehdokkaaksi Teemu Nikin ohjaaman elokuvan Armomurhaaja. Armomurhaajalla on katsojia ollut 3000, joka sekin on paljon kun ottaa huomioon elokuvan aiheen: kotieläinten ja lemmikkien surmaaminen. Aku Louhimiehen ohjaama Tuntematon sotilas maksoi 6,5 miljoonaa euroa ja sai kotimaassaan yli 1000000 katsojaa.
 

Vuonna 1981 Spede Pasanen uhkasi polttaa kolme ensimmäistä elokuvaansa, ellei Elokuvasäätiö myönnä uusimmalle Turhapuro-filmille tuotantotukea. Spede oli suivaantunut, koska oli jatkuvasti jäänyt ilman tuotantotukea. Tukea ilmeisesti nykyään jaetaan hieman järkevämmin mutta alalla näyttää edelleen elävän vanhat asenteet: Menestys on arveluttavaa ainakin, jos rohkenet poiketa trendinvartijoiden taidekäsityksistä. Kyseessä saattoi olla myös #metoon kosto, sillä raatiin kuului seitsemän naista ja kaksi miestä.  Tämän ryhmän kokoonpano oli selvästi miehiä syrjivä. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005815190.html

Meidän suomalaisten on vaikea ymmärtää, että luovuus ei synny konsensuksessa samanmielisten nyökyttelystä vaan kyseenalaistamisesta ja omien polkujen kulkemisesta. Tuntemattoman kolmannessa filmatisoinnissa otettiin kova riski. Projektin alkaessa ilmassa leijui kysymys kuka jaksaa katsoa tätä vielä kerran? Tekijätiimi osoitti työllään vastauksen niille miljoonalle, jotka elokuvaa katsoivat. Meillä Suomessa ei olisi varaa politikoida taiteella ja jättää tukematta merkittävimpien taideteoksiemme markkinointia vaikka ne sitten olisivat populäärejä.

Luovilla aloilla ei ole tulevaisuutta Suomessa, jos maksavalle yleisölle ei anneta sille kuuluvaa arvoa. Tällä valinnallaan elokuva-ala ampui itseään pahasti jalkaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Joku aika sitten katselin Youtubesta, kun Jukka Puotila imitoi Spedeä ja Donneria. Siinä Speden hahmossa Puotila sanoi, että Donnerinkin elokuvilla on ollut valtava suksee suomessa, eikös yksi hänen elokuvistaan, pyörinyt kerran jopa kokonaisen viikon Kauniaisissa.

Taide- ja kulttuurialat ovat suomessa todella vääristyneet, josta Puotilankin imitaatio vuosien takaa kertoo.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

"Spede oli oikeassa: Suomessa suositaan elokuvia, joita kukaan ei halua katsoa."

Oivaltava otsikko. Kysymys kuuluukin: kuka suosii? Ilmeisestikään ei katsojat. Ja mitä tarkoittaa sellainen elokuvan suosiminen, joka ei pidä sisällään katsomista? Toisin sanoen, millä mittarilla suosimista mitataan? Kehujen määrällä? Rahoituksen määrällä?

Pätee myös moniin muihin (passivimuodossa esitettyihin) väitteisiin: Pitää kysyä, kuka tai kenen näkökulmasta?

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Totean vain, että USA:ssa ei tulisi mieleenkään asettaa ehdolle elokuvaa, jota kukaan ei viitsi katsoa...

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Joo ei. Mutta USA:ssa kyllä valitaan presidentti, jota kukaan ei siedä...

Käyttäjän KaustiRantalainen kuva
Kausti Rantalainen

Kirjoitat luovuudesta, elokuvien katsojamääristä sekä niiden budjetista ja Spedestä. En ymmärrä kirjoituksesi tarkoitusta.

En ole nähnyt kumpaakaan mainitsemaasi elokuvaa. Oletko nähnyt molempia itse? Tämä siten, että jos et ole nähnyt molempia, niin miksi arvostelet Armomurhaajan lähettämistä Oscar ehdokkaaksi? Kun kirjoitat luovuudesta, eikö Armomurhaaja juonensa kautta ole huomattavasti luovempi kuin kolmas Tuntematon? Kolmannen Tuntemattoman filmaaminen ei ollut juurikaan luova tapahtuma millään muotoa. Käsikirjoitus oli lyöty lukkoon 1950-luvulla. Toki ammattitaitoiset ihmiset tekivät elokuvan, mutta mitä uutta siihen oltaisiin saatu mukaan?

Miten 6,5 miljoonan budjetti liittyy luovuuteen? Se liittyy riskinottoon ja en pidä riskinottoa luovuutena, ellei ota luovasti riskiä.

Armomurhaaja voi olla elokuva, mistä voi tulla klassikkoelokuva maailmalla ja siksi se kannattaa lähettää Oscar raadin eteen. Voi olla ettei se menesty, mutta ennemmin kannattaa lähettää omaehtoinen tarina kuin sotaelokuva, sillä noin omintakeinen tarina kertoo suomalaisesta luovuudesta.

Miten Spede liittyy asiaan?

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Luovuus tässä oli hieman yleisempi sivujuonne, kumpakaan ei ole minusta kovin luova elokuva. Lemmikkien tappaminen on vastenmielinen aihe, joka yrittää hyötyä aika laskelmoidusti normaaleista murhaleffoista, joita elokuvateatterit ovat pullollaan. Kun en ole ennustaja en ota kantaa menestymismahdollisuuksiin mutta pitäisi tunnustaa mikä Oscar kisa on luonteeltaan. Ei siellä taide kilpaile (sairas ajatus) vaan kaupallisuus ja ammattitaito. Spede huomasi omalta kohdaltaan että nämä ovat Suomessa tietyissä piireissä kirosanoja ja ovat osin edelleen. Muuten tuota päätöstä ei voi ymmärtää tai sitten kyse oli puhtaasti kostosta.

Käyttäjän KaustiRantalainen kuva
Kausti Rantalainen

Miksi lemmikkien tappaminen on vastenmielinen aihe? Eikö sota, kuten Tuntemattomassa, ole vastenmielinen? Ja melko laskelmoitua on tehdä elokuva tutusta aiheesta, esimerkiksi Tuntemattomasta Sotilaasta. Kirjoitit näistä kahdesta elokuvasta, joten kysyn näistä. Sota ei ole tällä hetkellä enää kovin monelle läheinen asia. Lemmikkieläinten lopettaminen koskee kaikkia kenellä on lemmikkejä. Tämä siis Suomessa, mutta sama universaalisti.

Oscar kisa on pienen piirin leikkiä, joka on kestänyt muuttumattomana yllättävän kauan. Uudet tuotantotavat tehdä elokuvia tulevat vaikuttamaan siihenkin. Raadilla on tiukat kriteerit elokuville mitä otetaan sisään. Esimerkiksi TV-kanavien omia elokuvatuotantoja ei oteta mukaan. Käytännössä se tulee vähentämään Oscar palkintojen arvoa, kun studioiden ulkopuoliset tuotannot ovat laadukkaampia. Käytännössä Osacar-gaala on studioiden protektionaalinen elin. Luulen, että asia tulee muuttumaan lähivuosina.

Onko Armomurhaaja taide-elokuva vai miksi nostit taiteen esille?

Käyttäjän MarkkuTurpeinen kuva
Markku Turpeinen

Suomalaisen elokuvakriitikon saa hysteeriseen ekstaasitilaan silloin, kun hän saa katsoa ja arvostella mustavalkoisen, rosoisen, yhteiskuntakriittistä burkinafasolaisen elokuvan, joka kertoo kahden sisaruksen työskentelystä bataattipellolla. Molemmat kipuilevat seksuaali-identiteettinsä kanssa patriakaalisessa ympäristössä. Elokuvan ohjaanana on henkilö, jonka nimessä on monta konsonanttia peräkkäin.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Armomurhaaja voi olla elokuva, mistä voi tulla klassikkoelokuva maailmalla ja siksi se kannattaa lähettää Oscar raadin eteen."

Monestako suomalaisesta elokuvasta on tullut maailmanlaajuinen kassamenestys eli ihmiset ympäri maailmaa olisivat jopa maksaneet nähdäkseen tämän? Sama meno elokuvissakin, kaverit jakaa kavereilleen rahaa tehdäkseen roskaa.

Käyttäjän mikanter kuva
Mika Keränen

"Monestako suomalaisesta elokuvasta on tullut maailmanlaajuinen kassamenestys eli ihmiset ympäri maailmaa olisivat jopa maksaneet nähdäkseen tämän?"

Jos 'maailmanlaajuisella kassamenestyksellä' viitataan blockbuster-tason saavuttaneisiin Hollywood-tuotantoihin, niin tietääkseni yksikään suomalainen elokuva ei ole päässyt lähellekään. No, Renny Harlinin tekeleistä ehkä pari on pärjännyt maailmalla ihan kohtalaisesti, mutta niissähän ei olekaan mitään muuta suomalaista kuin ohjaajan passi.

Kaurismäki taitaa olla ainoa meikäläinen ohjaaja, joka ainakin muutamassa Euroopan maassa tunnetaan ja jota jollain tavoin myös arvostetaan. Mutta kun Suomea pitää aina verrata Ruotsiin, niin valittaen on todettava Kaurismäen jäävän kauas jonkun Ingmar Bergmanin taakse sekä taidoissa että maineessa. Mutta ilmeisesti hänen elokuvansa kaikesta huolimatta ovat olleet taloudellisesti plussalla, koskapa mies itse on miljonääri. (Tosin Kaurismäellä on elokuvan lisäksi muitakin bisneksiä, vaikka hän onkin olevinaan köyhä boheemi.)

Käyttäjän KaustiRantalainen kuva
Kausti Rantalainen

Tarkemmin asiaa miettineenä tulin siihen tulokseen, että avaaja, sekä useat kommentoijat eivät tiedä elokuvamaailmasta paljoa.

Nuoret ja uudet elokuvantekijät tekevät usein juonellisesti mielenkiintoisimmat elokuvat. Siihen on muutama syy. Pääsyy tietenkin on rahan puute mikä näkyy budjetisa. Toinen ja tärkein syy liittyy tuleviin projekteihin. Kun teet erilaisen, mutta mieleenjäävän elokuvan, voit saada nimeä alalla ja isot studiot sekä rahoittajat kiinnostuvat sinusta.

Yllä mainitulla Harlinilla oli Jäätävä Polte tällainen elokuva käyntikorttina päästä tekemään Hollywood tuotantoja. Kotimaassa Jäätävä Polte kiellettiin ja Harlinia haukuttiin urakalla. Yhtä kannustava ilmapiiri kuin tällä blogilla. Toinen elokuva millä saatiin rahoitusta isompaan tuotantoon on Star Wreck: In the Pirkinning. Tämän elokuvan lipputulot olivat 0€. Se johtui siitä, että se laitettiin ilmaiseksi nettiin. Tuon projektin jälkeen tekijät saivat rahoitusta ja pystyivät tekemään 7,5 miljoonan euron elokuvan. Kolmas esimerkki Rare Exports. Siitä oli alunperin lyhytelokuva, mikä herätti kiinnostusta. Koska idea oli hyvä, siitä tehtiin pitkä elokuva rahoituksen saatuaan. Rare Exportsin jälkeen tekijät tekivät Big Game:in. Se tosin ei menestynyt toivotulla tavalla, mutta huomatkaa polku -> Lyhytelokuva - pienen budjetin elokuva - suuremman budjetin elokuva.

Elokuva on tekijöitten käyntikortti tuleviin projekteihin. Mitä uniikimpi elokuva, sitä suuremmat mahdollisuudet on tehdä isompia projekteja.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Tuo on paljolti totta mutta näillä asioilla ei ole juurikaan tekemistä Oscar kisan kanssa.
Oma elokuvaharrastukseni lähti alkuun 1970-luvulla erään elokuvakerhon perustamisesta. Tuhansien elokuvien katseleminen, von Baghin kirjoitusten ahmiminen, Filmihullun ja Sigh & Soundin lukeminen ei tietysti anna sellaista pätevyyttä arvioida tuntemattomien elokuvaharrastajien tietoutta kuin sinulla on.

Käyttäjän KaustiRantalainen kuva
Kausti Rantalainen

Mainiota, että olet elokuvien ystävä.

Pahoitteluni kyseenalaistaa elokuvatietämyksesi, mutta kirjoituksesi oli omituinen. Ensin kritisoit Armotonta ja sitten kirjoitat, että luovuus löytyy omien polkujen kulkemisesta. Armomurhaajan juoni on omien polkujen kulkemista, sillä en ole törmännyt vastaan.

Oletko nähnyt Armomurhaajan?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset