Jukka Leppälahti Innovaatiokyvykkyys kansalliseksi vahvuudeksi!

Ketkä ”saatanan tunarit” lakeja valmistelevat ?

Nykyisen hallituksen lainvalmistelua seuratessa tulee usein mieleen Urho Kekkosen manaus ”saatanan tunarit” hänen turhauduttuaan eräisiin virkamiehiin. Äskettäinen keskustelu irtisanomislaista meni heti vikaraiteille, koska lainvalmistelu on ollut surkeaa eikä hallitus pysty esittämään kunnollista vaikutusanalyysiä ja sitä kautta perusteluja laille. Keskustelu jäi eipäs-juupas tasolle ja suuntautui vääriin asioihin.

Kyllä hallitukselle suodaan lainsäädäntövalta, ei ole kyse tämän itsestäänselvyyden kyseenalaistamisesta. Edellytys nyt kuitenkin olisi lainvalmistelun aikana laaditaan asialliset perustelut aiotulle laille. Näitä on mahdoton laatia, jos lain vaikutuksia ei ole kunnolla selvitetty. Kun eduskunnan käsittelyyn tuodaan asioita, joiden sisältö, perustelut ja vaikutukset on selvästikin puutteellisesti esitetty, seuraa tietysti ankara kyseenalaistaminen ja niin pitääkin.

Lainvalmisteluoppaassa puhutaan esivalmistelusta, perusvalmistelusta ja lausuntojen jälkeisestä jatkovalmistelusta, jossa perustelu ja vaikuttavuus selvitetään tarvittaessa tutkimuksin. http://lainvalmistelu.finlex.fi/2a-perusvalmistelu-virkatyo/#esittely

Miten on mahdollista, että irtisanomislain luonnos on juridisesti epäselvä, toteuttamiskelvoton ja jopa huonompi kuin hallituksen alkuperäinen ehdotus, kuten sanoo työoikeuden professori Seppo Koskinen?

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005867677.html?share=61b9b23468f641...

Vastaavia esimerkkejä kehnosta valmistelusta on mm SOTE-valmistelun yhteydessä ja vaikka Tekesin lakkauttamiseen liittyen.

Lainvalmistelun laatua valvovat oikeusministeriön laintarkastusosasto, perustuslainmukaisuutta perustuslakivaliokunta ja oikeuskansleri. Koska vaikutusten arviointien laadun valvonta ei ole ministeriön ja eduskunnan valiokuntien vastuulla ollut riittävää, on äskettäin perustettu lainsäädännön arviointineuvosto. Parannusta ei ole kuitenkaan tullut.

Irtisanomislain valmistelusta vastaavat virkamiehet voisivat harjoittaa itsetutkiskelua toiminnastaan. Otsikko voi olla siinä mielessä kohtuuton, että sivullisen on mahdollista tietää, kuinka tiukassa poliittisessa ohjauksessa virkamiehet joutuvat työskentelemään. Virkamiesten tulee antaa tehdä työnsä rauhassa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Ongelma on poliitikoissa, mutta siihen voi vaikuttaa vaan neljän vuoden välein. Perustavaa laatua olkeva ongelma, johon ei ole voinut vaikuttaa mitenkään, on virkamiehistö. Idioottimaiselta vaikuttava käytäntö jenkeissä, jossa virkamiehistö vaihtuu, voi olla hyvinkin perusteltu. Nykykäytännöllä virkamiehistö ei ole ministerin kontrollissa, vaan päinvastoin.

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Aivan aiheellinen huoli. Vaaleihin on puoli vuotta aikaa. On hypoteettisesti mahdollista, että opposition jäsenkirja taskussa toimivalle virkamiehelle voi tulla - tilaisuuden niin suoden - kiusaus injektoida koomisia elementtejä lainvalmisteluun.

Toki hyvä virkamies yrittää tehdä parhaansa toteuttaakseen poliittisesti valitun johdon päähänpistoja. Virkamiehiä ei automaattisesti pidä syyttää huonosta valmistelutyöstä, mutta ei myöskään unohtaa ludditismin nollasta eroavaa todennäköisyyttä.

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

Tosiasiallisesti laki esitellyssä muodossaan vähentäisi vain karenssiaikaa irtisanotulta alle 10 hengen yrityksissä.

Jos haluttaisiin toteuttaa madallettu irtisanomiskynnys vaatisi se että näyttötaakka työntekijän laiminlyönneistä olisi pienempi, joka taas tarkottaisi että mentäisiin mielivallan puolelle.

Esitetyn lain puitteissa pitää edelleen todistaa että laiminlyönti on vakava sekä toistuvaa, joka ei ole nykylainsäädäntöön katsottuna mitenkään eriävää.

Omasta näkökulmasta hallitus virkamiehineen on jälleen epäonnistunut kaikinpuolin, saanut vain aikaiseksi särön työrauhaan.

Muutenkin tämä on ollut aivan väärä lähestyminen tätä ongelmaa kohtaan, en itsekkään halua että ongelmallisia henkilöitä on työelämässä vaikeuttamassa arkea. Työnantajia pitäisi tukea tiedolla miten toimia oikein ja lakien puitteissa, eikä lisätä uutta lakia jota kaikki tulkitsevat omasta näkökulmastaan.

Käyttäjän HeikkiRinnemaa kuva
Heikki Rinnemaa

:)

---
Muutenkin tämä on ollut aivan väärä lähestyminen tätä ongelmaa kohtaan, en itsekkään halua että ongelmallisia henkilöitä on työelämässä vaikeuttamassa arkea. Työnantajia pitäisi tukea tiedolla miten toimia oikein ja lakien puitteissa, eikä lisätä uutta lakia jota kaikki tulkitsevat omasta näkökulmastaan.
---

Näinhän se joskus on, ja lisäksi ongelma ei välttämättä ole lakipykälillä hoidettavissakaan.

Pienissä työpaikoissa korostuu myös ammattiosaamisen merkitys ja sen mittarointi suhteessa työntekijään/yrityksen omistajaan. Kaikki ihmiset kun ei ole samanlaisia osaamisen suhteen niin voi mennä henkilökemiat ristiin jos sen takia että ollaan eri mieltä asian tekemisestä.

Toinen sitten on vanha omistaja- ja uusi nuori työntekijä,,voi olla että nuorempi osaa asiat paremmin mutta vanhempi ei ja sinni ei anna periksi sitä myöntää.

Ja toisethan ei ole työhulluja vaikka kuin olisi hyvä että kaikki tekisi hullun lailla töitä jos on itse siihen oppinut, eli joskus voi yrityksen mieli mennä siitä säröille että joku vaatii sitä mihin muut ei kerta kaikkiaan pysty ja kykene.

Ja toki on niitä jotka ei yritäkkään,,mutta se usein johtuu asenteesta se puoli.

Ehkä tarvittaisiin pienyrityksille sekä työnantaja- sekä työntekijäkoulutusta, aika ajoin,,ja uusille varsinkin.

Se yhteen hiileen puhaltaminen kun ei onnistu siten että kuvitellaan että kaikki on samanlaisia,,tai yhtä nopeita tai viisaita.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Jos kuitenkin jätettäisiin lainsäädäntövalta eduskunnalle.

Käyttäjän HeikkiRinnemaa kuva
Heikki Rinnemaa

:)

Lakeja kannattaisi vähentää,,
sillä näyttää olevan suurempi ongelma että niitä on niin paljon että tarvitaan lakimies niitä tulkitsemaan, mitenkä sitä silloin työntekijä tai pienyrittäjä sitä voisi lakia osata jos ei näytä alan täyspäiväisesti töitä tekevät ammattilaisetkaan.

Lainlaadinnassa mahtaa olla sama ongelma kuin tietokoneohjelmissa,,että tehdään vanhaan softaan lisäten jolloin koodista tulee niin pitkä että ei siitä ota kukaan sitten selvää,,:)

Toisaalta,,nythän on niin että yritetään "windowsia" väkisin päivittämällä muuttaa "sovellusohjelmatkin" vaikka järjestelmä on syntynyt siten että ensin oli "sovellusohjelmia" joista rakentui "windows",,,ja vielä muutokseen käytetään argumenttina "linuxia", vaikka ongelma onkin msDossissa:)

jos nyt ei joku tiijä tätä
https://fi.wikipedia.org/wiki/MS-DOS

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Kyllä, toki mutta nyt näyttää pahasti siltä, että eduskunnan lainsäädäntöprosessi on epäkunnossa.

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Hallituksen toimet ovat olleet vain yritelmiä, joilla on kuviteltu voitavan siivota Tilastokeskuksen määritelmien mukaisia tilastoja. Jossakin määrin on onnistuttukin mutta vielä on tehtävää. Olen useassakin yhteydessä ehdottanut tosi tepsivää keinoa eli velvoitetaan Tilastokeskus palkkaamaan kaikki työttömät yhdeksi tunniksi viikossa "töihin". Tehtäväksi voitaisiin määritellä vaikka "tilastojen siivoaminen"!

Käyttäjän valtteriaaltonen kuva
Valtteri Aaltonen

Tässä ei oikeastaan pidä kauheasti syyttää lakia valmistelleita virkamiehiä. Kuten muissakin mainituissa huonon lainvalmistelun esimerkeissä, kyse on siitä, että heille on annettu käytännössä sanamuotoja myöten valmis tilaus siitä, minkälainen laki pitää tulla. Tällainen mikromanagerointi jättää aika vähän tilaa normaalille kunnolliselle lainvalmistelulle.

Normaali kunnollinen lainvalmistelu toimii niin, että ensin selvitetään, onko uudelle lainsäädännölle reaalista tarvetta. Eli onko sellaista ongelmaa, joka voidaan korjata uudelle sääntelyllä ja jos, niin minkälaisella sääntelyllä. Sitten kirjoitetaan eri asiantuntijatahoja kuullen lakiehdotus niin, että se mahdollisimman tehokkaasti korjaisi tuon ongelman aiheuttamatta itse uusia ongelmia.

Tämän hallituksen kaudella tämä prosessi on ollut todella pahasti rikki (rehellisyyden nimissä sanottava, että kyse on pitemmästä jatkumosta, joka on nyt huipentunut). Hiukan kärjistäen: Virkamiehille tulee ilmoitusasiana, että ministeri X on nyt mennyt lupaamaan eturyhmälle Y tämän ja tämän sisältöisen lain. Niin että kirjoittakaa se nyt heti. Riippumatta siitä onko jotain todellista ongelmaa, johon tuo laki tarvittaisiin, tai korjaisiko sen tuon ongelman.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Juuri tuosta taitaa olla kysymys. Kyse on todella vakavasta asiasta mutta koko prosessin valvominen ei taida kuulua kenellekään. Tai kukaan ei pysty tai uskalla puuttua asiaan. Sipilän hallitus profiloitui tarpeettoman sääntelyn poistajana mutta nyt itse asiassa tekee hartiavoimin huonoa ja tarpeetonta sääntelyä!

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

KIKY-sopimukset sanottu irti. Mitä seuraa?

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Kun itse pari vuotta sitten käytin blogiotsikossa samaa Kekkosen lausahdusta, US bannasi minut.

Onneksi sananvapaus näkyy voittavan US:ssakin. Onneksi olkoon.

Itse asiasta on vaikea olla eri mieltä.

Käyttäjän NiiloMkel kuva
Niilo Mäkelä

Niin miksi äänestämme sitä pientä eliittiryhää päättämään itselleen yhä paremmista eduista?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset