Jukka Leppälahti Innovaatiokyvykkyys kansalliseksi vahvuudeksi!

Hallitus estää virkamiesten hyvän lainvalmistelun. Levottomuudet jatkuvat.

Lainsäädännön Arviointineuvosto toteaa, että hallituksen uudessa esityksessä irtisanomislaiksi on edelleen samat puutteet kuin lakkoaallon käynnistäneessä ensimmäisessä esityksessä. Ensimmäinen esitys arvioitiin kokonaisuudessa puutteelliseksi ja tulkinnanvaraiseksi. Arvio löytyy valtioneuvoston sivuilta:

https://vnk.fi/artikkeli/-/asset_publisher/arviointineuvoston-mukaan-irt...

Neuvoston puheenjohtajan mukaan uudessa esityksessä mitään parannusta ei ole tapahtunut. https://www.iltalehti.fi/politiikka/037c9b58-3944-46f3-aaa8-2830ac0f83b1...

Ongelmina on edelleen näytön ja perustelujen puuttuminen irtisanomiskynnyksen aiheuttamista ongelmista.

Myös yhdenvertaisuuden käsittely on puutteellista, joka johtanee ongelmiin perustuslakivaliokunnassa.

Kolmanneksi Arviointineuvosto katsoo, että esityksen vaikutusarvioissa ei ole otettu riittävästi huomioon säännösten tulkinnanvaraisuutta, oikeusprosessin kalleutta asianosaisille, oikeuskäytännön hidasta kehittymistä eikä kiistatilanteiden mahdollista lisääntymistä. Arviointineuvoston mukaan lain tulkintaan liittyvä epävarmuus jatkunee pitkään. Oikeudenkäynnit tulevat kalliiksi yksittäisille työntekijöille ja pienille yrityksille.

Mikä valmistelussa sitten on mennyt pieleen?

Kehysriihessä hallitus päätti, että irtisanomiskynnys on ongelmallinen työllistämisen kannalta. Samalla hallitus myös päätti ratkaisusta ongelmaan eli irtisanomiskynnyksen alentamisesta. Silloin hallitus käytännössä vei virkamiehiltä mahdollisuuden noudattaa vaikutusarviointiohjeita ja hyvää lainsäädäntökäytäntöä eli etsiä erilaisia vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia työllistämiseen pienissä yrityksissä. Tämän työn jälkeen olisi sitten hallitus voinut etsiä käyttöön otettavan poliittisen ratkaisun.  Nyt hallitus antoi tiukan toimeksiannon virkamiehille ja teki oletuksen irtisanomiskynnyksen ongelmallisuudesta. Tämä oletus irtisanomiskynnyksen ongelmallisuudesta näyttää sitoneen virkamiehiä. Toimittiin vastoin arviointineuvoston ohjeita.

On irvokasta, että hallitus itse perustaa lainsäädännön arviointineuvoston ja julkaisee sivuillaan arviointineuvoston arviot mutta ei tee mitään noudattaakseen niitä.

Asian tekee vakavaksi se, että nyt Suomen valtion lainsäädäntöprosessilla pelataan poliittisia pelejä eikä vakavissaan yritetä tehdä parasta mahdollista lainsäädäntöä suomalaisille. Näyttää vahvasti siltä, että uusikin esitys johtanee ongelmiin ja  levottomuudet jatkuvat toisin kuin on uutisoitu. Ansaitsemme parempaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Jos tuo on totta lainvalmistelussa, jota tehdään "virkavastuulla", virkamieskunnan oikeusturva voi olla vaarassa. Lain tasosta vastaa esittelevä ministeri. Jos sama asia toistuu jatkuvasti, osoitetusta perustuslainvastaisuudesta huolimatta, kyse lienee tuottamuksellisesta toiminnasta. Voisiko ministeriä hakea vastuuseen?

Ministerisyyteasian voi panna vireille perustuslakivaliokunnassa joko kymmenen kansanedustajaa, oikeusasiamies tai oikeuskansleri tai eduskunnan valiokunta. Ministerisyytteen nostamista koskevan asian käsittelee perustuslakivaliokunta ja syytteen nostamisesta päättää eduskunnan täysistunto.

Käyttäjän Kirsiomp kuva
Kirsi Oksiala-Mäki-Petäjä

Jukka, samaa asiakokonaisuutta minäkin olen pohdiskellut tämän aamun, ks. alla:

http://kirsiomp.puheenvuoro.uusisuomi.fi/263217-ar...

Saatavuusharkinnan poisto matala-palkka-aloilla tekisi erittäin kipeää tämän nyt suunnitellun irtisanomislain kanssa.

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala

Jukka,

aivan samaa mieltä kanssasi, kuten myös arviointineuvoston kanssa.

Haudattu koira löytyi saman tien helposti hallituksen esityksestä: epämääräinen teksti väännettäisiin lain perusteluilla hallituksen alkuperäisen tarkoituksen mukaiseksi, käskyttämällä siihen virkamiehiä.

Se vaara on edelleenkin; tarkoitus on vain "näyttää" virkamies-teksti kolmikannassa, ei sitä suinkaan siellä valmistella. Näin Sipilää tulkitsen.

Jatkosodalle ovat merkit ilmassa.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Pääministeri Juha Sipilä totesi, välirauha on saavutttu. Lopullinen ratkaisu on edessä kuten 0000, saa nähdä pääministeri Sipilän tavoitteet.

Käyttäjän vheinonen802 kuva
Viljo Heinonen

Tuota veivinkiä lakien valmiselu on ollut Sipilän koko hallintokauden ajan. Nyt pitäisi luottaa hänen sanaansa, että irtisanomislain valmistelu tapahtuu kolmikantaisena. Sen jälkeen virkamiehet kirjoittavat tekstin.

Miten varmistetaan se, että kolmikantavalmistelulla ja virkamiestyönä laadittavalla tekstillä on muukin yhteys kuin nimeltään sama asia.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset