Jukka Leppälahti Innovaatiokyvykkyys kansalliseksi vahvuudeksi!

Seuraavan hallituksen peruttava taksiuudistus: Et tiedä kyydin hintaa

Sipilän hallituksen ”taksiuudistus” on johtanut siihen, että matkustaja ei taksiin astuessaan tiedä mitä kyyti tulee maksamaan. Tämä käy ilmi, jos tutkii suurimpien toimijoiden hinnastot vaikka googlettamalla. Veloitus riippuu matkaan käytetystä ajasta, joten taksin juuttuessa liikenneonnettomuuden synnyttämään ruuhkaan moottoritiellä, voi veloitus helposti olla monin kertainen verrattuna keskimääräiseen matka-aikaan perustuvaan veloitukseen.

 Eihän tässä nyt näin pitänyt käydä! Todistellessaan ”uudistuksen” erinomaisuutta liikenneministeri Berner ja virkamiehet opastivat kysymään hinnan ennen taksiin astumista. No, selvännäkijältäkö asiaa pitäisi tiedustella?

Yritin kysyä sinänsä kohteliaalta taksikuskilta hintaa mutta sanoi vaan että olemme edullisin. Autossa hinnasto oli liimattu etupenkin eteen mutta präntti oli niin pientä, ettei sinne takapenkiltä nähnyt. Eikös hintojen pitänyt olla selkeästi näkyvillä?

Kun aiemmin soitin tilauksen tilauskeskuksesta, olin varma, että tilaus tavoittaa kaikki lähialueen vapaat taksit. Tällä on merkitystä erityisesti ruuhka-aikoina. Mikä on tilanne nyt? Jos jätän tilauksen johonkin kilpailevista firmoista, tavoittaako tilaus vain kyseessä olevan firman autot, joita on vähemmän? Jos autoa ei kuulu ruuhkan tähden, onko soitettava toiseen firmaan?

Kuluttajan kannalta ”uudistus” on sekava huononnus taksipalveluihin. Seuraavan hallituksen on peruttava tämä huononnus.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (43 kommenttia)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Mitenkäs, kun kauppaan mennessä maitohyllylläkin on pitkä rivi erilaisia maitoja (eri valmistajien + kaupan omat merkit + vähälaktoosiset + laktoosittomat + luomut jne.) ja kaikilla on eri hinnat? Pärjääkö blogisti maitohyllyllä, vai pitäisikö siellä olla vain "maito", jonka hinta on ylhäältä määrätty?

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Lueppa blogi uudestaan. Perusongelma on se, että blogisti ei tiedä hintaa ostaessaan kyydin mutta maidon hinnan tietää.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Kuinkahan yleisiä mahtavat olla tilanteet, joissa asiakas ei joko pysty arvioimaan matkaan kuluvaa aikaa lainkaan, tai matka-aika poikkeaa merkittävästi oletetusta? Heitänpä lonkalta, että about 99% tapauksista normaalijärjellä varustettu asiakas arvioi etukäteen, paljonko matkaan kuluu aikaa, ja että se suurin piirtein vastaa toteutunutta.

Yhtä lailla vanhassa systeemissä taksi joutui välillä valitsemaan toisen reitin, vaikkapa esimerkkinä käyttämäsi onnettomuuden takia. Vai sovitko aiemmin aina kiinteän hinnan?

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti Vastaus kommenttiin #5

Todellisuus on monimutkaisempi kuin lonkalta heittosi. Juuri tätä ei huononnuksen ajajat hoksanneet. On aivan eri asia puhua maaseudusta verrattuna Helsinkiin ja vaikkapa kehä ykköseen perjantaina lumisateessa. Asian merkityskin ihmisille vaihtelee. Kallion hipstereille pienet hinnanvaihtelut eivät merkitse mitään kunhan on kiva appi, jolla leikkiä. Niukalla eläkkeellä kitkuttelevalle vanhukselle hinnan tuplaantuntuminen on taloudellinen katastrofi.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"voi veloitus helposti olla monin kertainen verrattuna keskimääräiseen matka-aikaan perustuvaan veloitukseen."

Ei kai se taksikyyti mikään urakkapalkka ole? Kyllä työstä pitäisi maksaa kulujen mukaan.. niin kuin aiemminkin tehtiin.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Aiemman hinnan pystyi arvioimaan etukäteen.Nyt ei. Aiemmassakin maksettiin kulujen mukaan kuten sanot.

Käyttäjän KaustiRantalainen kuva
Kausti Rantalainen

Jo vanhan taksilain mukaan matkan hinnan pystyi sopimaan etukäteen. Tuohon asiaan ei puututtu uudessa laissa.

Tästä johtuen taksikyyti on voitu sopia urakkapalkkaiseksi, sama uuden lain mukaan.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Ei suharit vaan suostu tuollaiseen urakkaan...

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #9

Kyllä suostuu. Juuri eilen kolleega kävi Ruotsista ja sopi tottumuksesta kiinteän hinnan. Kysyi vain minulta kannattiko, kun lentoasemalta Ruoholahteen maksoi aamuruuhkassa Mechelininkadun katastrofeineen 39 €. Sanoin, että kannatti.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti Vastaus kommenttiin #10
Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #12

En minä onnesta tiedä, mutta yhtiö kiittää Anne Berneriä.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti Vastaus kommenttiin #14

Sen kyllä uskon. Eilen kuulimme että venäläinenkin yhtiö tulee rahastamaan kuluttajia.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #16

Tarkoitin kyllä kyydin maksanutta minun ja kolleegani työnantajaa.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Meille tavalisille tallaajille tämä juuri meneekin jakeluun, mutta kyllä kylmää jonkun vanhuksen tai vähemmän asiaa ymmärtävän tilanne.

Helppoa rahastusta, jos sattuu huono tuuri jollekin vanhukselle.

Ei hyvä uudistus.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Blogisti antaa ymmärtää, ettei liikenneruuhkassa seisovan taksin mittari ennen uudistusta raksuttanut aikaperusteisesti? Mistä semmoisia takseja sai?

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Lähitaksi esim muutti juuri hinnoittelunsa ”moderniksi”

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Voi hyvin olla, mutta pointtini oli, että paikallaan seisovalla (tai hitaasti liikkuvalla) taksilla oli aiemminkin aikaveloitus. Annoit blogauksessa virheellisesti ymmärtää, että näin ei olisi ollut.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti Vastaus kommenttiin #15

Annoin ymmärtää saman kuin tässä:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/fe166326-ab20-482...

Aikaveloitusta ei ole vieläkään kaikilla mutta kohta on. Toisaalla puhutaan kuinka taksit ennen rikkoivat nopeusrajoituksia mutta nyt kannattaa ajaa hiljaa....aika kuluu...

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #17

Kerron salaisuuden, jos lupaat ettet levitä sitä. Bulevardilehdistön kirjoitusten totuusarvoon kannattaa suhtautua varauksella.

Täytyy nostaa hattua tunnolliselle taksiasiakkaalle. Aina odottamassa valmiina kun taksi saapuu paikalle, joten mittarissa aina ollut pelkkä aloitusmaksu matkan alkaessa.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti Vastaus kommenttiin #19

Pistos omatunnossa,tunnustan että lehdistön varassa tässä ollaan. Mutta kiinnostaisi kovin täsmällisempi tieto kuinka suurimpien yhtiöiden veloitusperusteet ja niiden painotukset ovat muuttuneet huononnuksen myötä. Kun sinulla nyt tätä parempaa tietoa on niin voisit jakaa täällä muutamien suurimpien yhtiöiden hinnoittelun ennen huononnusta ja sen jälkeen?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #20

Ei ole parempaa tietoa nykytilanteesta. Aikaisempi tilanne kun oli käytännössä kartellilla yhdenmukaistettu, niin sen periaatteen tiedän elämänkokemuksen tuoman yleissivistyksen perusteella.

p.s. Mielenkiintoista että puhut huononnuksesta, vaikka myönnät että et tunne nykytilannetta. Lähtötilanteen tuntemattomuushan kävi selväksi jo aiemmin.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti Vastaus kommenttiin #21

Minä ilmoitin lähteeni, josta sitaatti: " ...Lähitaksin hallituksen puheenjohtaja Pasi Rokosa ilmoitti yhtiön tiedotteessa. Käytännössä lähtömaksu on nyt pienempi kuin aiemmin, mutta kilometrien lisäksi maksetaan myös matkaan kuluvasta ajasta.

Sinulla lähteenä elämänkokemus. Enemmän luotan tuohon Rokosan haastatteluun.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #23

Mikä tuossa haastattelussa antaa olettaa, että ruuhkaan juuttuneen taksin mittari ei aiemmin raksuttanut aikaperusteisesti?

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti Vastaus kommenttiin #28

Luitko jutun ? Vähän turhauttavaa mutta vastaan tähän vielä tämän kerran otteella jutusta: "..Mutta siirtyi samalla toki sujuvasti tuohon samaiseen aikaveloitukseen.."

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #29

Muutos oli siis se, että myös auton liikkuessa normaalinopeudella kertyy aikaveloitusta. Aiemmin oli joko aika tai matkaperusteinen veloitus. Esimerkissäsi puhuit kuitenkin ruuhkaan juuttuneesta autosta, jolloin myös aiemmassa systeemissä mentiin aikaperusteisella veloituksella. Edelleen, suosittelen suhtautumaan kriittisesti bulevardilehdistöön. Siellä eivät ole penaalin terävimmät kynät.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Olen aivan ymmälläni myös kännykkäoperaattoreiden kanssa. Jonkun on pakko sulkea ylimääräiset.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Niin, ei nämä ole aivan yksinkertaisia asioita. Kuluttajan tilanne on erilainen riippuen siitä ostaako kännykkäliittymän r-kiskalta, taksipalvelun yöllä, maitolitran marketista vai sähkön kuljetuspalvelun Carunalta. Siksi tarvitaan sopivaa säätelyä.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Lakitekstistä löytyi nuo pari kohtaa, jotka erikseen poimittu alle.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170320

"6) kun hinta perustuu matkan pituuteen tai matkaan käytettävään aikaan, kuljettaja valitsee matkustajan kannalta edullisimman ja tarkoituksenmukaisimman reitin, jos matkustaja jättää valinnan kuljettajalle, tai ajaa matkustajan ennalta matkan tilauksen yhteydessä hyväksymää tai ehdottamaa reittiä;

Taksiliikenteen palvelujen hinnoittelu

Henkilöliikennettä tarjoavan luvan haltijan sekä välityspalvelun tarjoajan on annettava matkustajalle ennen taksimatkan alkamista tai tilauksen vahvistamista tieto matkan kokonaishinnasta veroineen tai, jos täsmällistä hintaa ei voida ilmoittaa etukäteen, hinnan määräytymisen perusteet veroineen. Kokonaishinta tai hinnan määräytymisen perusteet on ilmoitettava selkeällä, yksiselitteisellä ja matkustajan kannalta helposti ymmärrettävällä tavalla. Hintatiedot on esitettävä siten, että ne ovat helposti matkustajan havaittavissa."

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Harvassa taksissa hintatiedot ovat helposti havaittavissa. Hinnat pitäisi näkyä ennen sisään astumista. Miksi tätä ei valvota?

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Mikäli tiedot eivät ole näkyvissä, niin niitä pitää kysyä. Valvomisesta löysin seuraavan kohdan, mutta eihän tämä suoraan kysymykseesi vastaa.

"Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa tarkempia määräyksiä 1 momentissa tarkoitetun hinnan ilmoittamisesta ja hintatietojen esilläpidosta.

Liikenteen turvallisuusviraston on seurattava matkustajille tarjottavien taksiliikenteen palvelujen hinnoittelua. Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa tarkempia määräyksiä taksiliikenteen palvelun kokonaishinnasta, jonka ylittyessä tai arvioitaessa ylittyvän taksiliikenteen palvelusta on sovittava nimenomaisesti. Liikenteen turvallisuusviraston on huomioitava edellä mainitun hinnan määrittelemisessä taksiliikenteen palvelun yleinen hintataso, taksiliikenteen palvelujen erilaiset hinnoittelumallit, yleinen kuluttajahintataso sekä väestön yleinen tulotaso. Määriteltyä kokonaishintaa on tarkasteltava vuosittain.

Jos syntyy erimielisyys siitä, onko hinnasta sovittu nimenomaisesti, palveluntarjoajan on näytettävä väitteensä toteen. Jos hinnasta ei ole sovittu nimenomaisesti, se ei voi ylittää 3 momentissa tarkoitettua Liikenteen turvallisuusviraston määrittelemää kokonaishintaa.

Liikenteen turvallisuusvirasto voi asettaa enimmäishinnan yleisimmin käytetyille taksiliikenteen palveluille, mukaan lukien erityisryhmille suunnatuille taksiliikenteen palveluille, jos niiden kokonaishintojen nousu on merkittävästi suurempi kuin yleisen kuluttajahintatason ja taksiliikenteen kustannusindeksin kehitys. Liikenteen turvallisuusviraston asettaman enimmäishinnan on oltava kustannussuuntautunut siten, että se sisältää kohtuullisen voiton. Enimmäishintaa on tarkasteltava vuosittain."

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Olisi hyvä että taksin tilatessa hinta olisi kerrottava. Teknisesti nykyään gepsiaikaan täysin mahdollista.

Otin mökiltä kesällä Fixutaxin kentälle. Enne maksoi 40-50€. Nyt v*ttu 70€. Kiitos Holkeri!! Eiku Berneri...

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Lontoossa olen useita kertoja soittanut taksifirmaan, että vievätkö minut aamuviideltä joko tai lentokentille kahdella kympillä.

Joka ikinen kerta palvelu on ollut kohdallaan ja taksi odotamassa ovella jo hyvinkin ennen tilattua aikaa.

Tämä toki on sitten innovointiasiantuntijalle käsittämätöntä.

Ps. Kyydin hinnan voi aina kysyä ja jos hintaa ei kerrota, voi vapaasti vaihtaa autoa.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Niinpä, nykyään ei ole enää pakko ottaa tolpaltakaan ensimmäistä autoa. Jos vaikka malli tai merkki (tai yhtiö) ei miellytä, niin jonosta vain valitsemaan.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Teoriassa voi kaikenlainen kiva olla mahdollista mutta käytäntö on usein toisenlainen. Viimeksi taksia käyttäessäni pari viikkoa sitten jonossa olevat kuskit kieltäytyivät lähtemästä ja viittilöivät ottamaan jonon ensimmäisen auton. Hintoja ei näkynyt ulkopuolelta missään autossa. Kuluttajasuoja takaisin ja sassiin!

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Manchesterissa toimii myös hyvin...blogi koski Suomea.

Käyttäjän SannaHakkyra kuva
Sanna Hakkyra

Lopetin taksin käytön. Ehdottomasti helpoin tapa päästä hintatuskailusta eroon.

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Jep. Kiireessä on kivaa odottaa bussia ja kun se vihdoin tulee tuhrata aikaa linjan vaihtoihin ja pyörätuoli ja lastenvaunumatkustajien lastausta ja purkamista joka ikisellä pysäkillä. Eikä mikään virkistä niin paljon kuin yöllinen 15 km kävelymatka kotiin sateessa kun viimeinen yöbussi on mennyt aikoja sitten.

Käyttäjän sekholm111 kuva
Simo Ekholm

Pääkaupunki seudulla käyttämällä TaksiHelsingin sovellusta voit valita aina kiinteähintaisen kyydin jos halut. Hinta pitää ruuhkista tai reitistä riippumatta, Suomen Paras Sovellus kaikkineen mahdolisuuksineen on luotto tai käteinen kuitit sähköpostiin

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Sama systeemi on ollut kauan Tukholmassa. Minulle toiminut erittäin hyvin.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Kuullostaa paremmalta kuin muut. Mutta toimii vain suppealla alueella, ei esim niinkin kaukana Helsingistä kuin Tuusula, Kerava yms. Eivät kerro kuinka paljon enemmän joutuu maksamaan kiinteästä hinnasta verrattuna arvioituun aikaveloituksen hintaan...?

Juha Rautio

Taksit ovat veloittaneet myös aikaperusteisesti jo ennen uudistusta, mutta ainoastaan kun liikuttiin (muistaakseni) alle 17 km/h nopeudella. Tämä oli voimassa koko Suomessa, aivan kuten koko taksa.
Kiinteähintaiset kyydit Lentoasemalta ovat muuttuneet Taksi Helsingin ja Helsinki Airport Taksin (ent. Vantaan Taksi) osalta korkeammiksi, koska ei ole minkään valtakunnan järkeä ajaa Lentoasemalta Ruoholahteen 39€: n hinnalla. Lähitaksi muuttanee myös hintansa korkeammaksi jatkossa, ainakin uskoisin näin, koska nyt jo käytetään väärin hinnoittelua.
Lentoasemalla otettaessa on myös kiinteähinta 5 km säteellä (linnuntietä 5 km) joka on operoijasta riippuen 23-25€. Tämä on kuitenkin enimmäishinta eikä minimihinta kuten suuressa maailmassa, eli aika harva asiakas valitsee tuon kiinteänhinnan lyhyemmälle kyydille. Alkujaan sen ajatus oli tulla tasamaan tuota pidemmän kyydin kiinteää hintaa. Kuinkas kävi? Tästä johtuen väärinkäytökset ovat lisääntyneet merkittävästi ja jälleen; tästä kärsivät eniten sellaiset asiakasryhmät, jotka käyttävät vähemmän taksia. Myös ulkolaiset eivät aina välttämättä ymmärrä tätä, koska useissa maissa on tosiaan käytössä tuo minimihinta kun otetaan taksi Lentoasemalta.
Asiakasjonot ovat pysyneet ainakin Pääkaupunkiseudulla ruuhka-aikona aikalailla samanlaisina kun vanhan lain aikaan, joten sillä rintamalla tämä uudistus ei tuonut helpotusta.
Yöaikaan taksit ovat maksaneet Helsingistä Espooseen ja Vantaalle jopa 70-90€, vanhan 35-55€ sijasta. Hyvä uuditus asiakkaalle?
Autoilijoille toki hyvä, mutta suurin osa näistä ketkä ajavat näitä ns. ylihintaisia kyytejä ovat niitä uusia toimijoita. Maksavatko he kaikki velvoitteet kuten "vanhat" taksit?
Omasta mielestä vanha systeemi oli toimiva ja turvallinen kaikille käyttäjille. Toki sitä olisi voitu hieman muokata nykyaikaan ja isontaa vaikka alueita, jotta tyhjänä ajoa tulisi vähemmän, mutta purkaa noin valvottu systeemi oli täysin ajattelematonta.

Käyttäjän TimoNiemi kuva
Timo Niemi

Noista hinnoista, sekä entisistä että nykyisistä.

Ennen oli käytössä ns. S-tariffi eli silloin mitattiin hintaa ajetuista kilometreistä, mutta silloinkin oli käytössä aikaveloitus, eli kun auton vauhti tippui tai pysähtyi siirtyi mittari laskuttamaan "odotustaksaa".

Nykyisin on yleisesti käytössä ns. D-tariffi jossa siis mittari veloittaa koko ajan sekä aikaa että matkaa, tuo voidaan ajatella hintarakenteeltaan niin että matkakorvaus menee autolle ja aikaveloituksesta maksetaan kuljettajan palkka, koska ielestänikuljettaja on oikeutettu palkkaan kun tuota työtä tekee.

Ja miksi hintaa ei oikein pysty arvioimaan enää etukäteen, syy siihen on yksikertainen, kukaan ei pysty arvioimaan onko reitillä mahdollisia viivästyksiä, esim. liikennevaloja,ruuhkaa,onnettomuus jne... ja minun ymmärrykseeni ei mene se miksi autoilijan/kuljettajan pitäisi olla näiden hidasteiden maksaja, kyllä se on mielestäni oikein että se palvelun tilaaja/käyttäjä sen maksaa, ja kuljettaja on oikeutettu mielestäni palkkaan myös näiden ruuhkien aikana, eikös vain.

Moni asia meni vikaan uudistuksessa mutta tuo hinnoittelun vapaus ei, paitsi siltä osin että minkäänlaista hintakattoa ei ole, siihen pitäisi saada muutos, samoin siihen että ittari ei enää tarvita, kyllä se olisi ainoa oikea keino että jokaisessa taksissa pitäisi ollaedelleenkin mittalaitediregtiivin vaatiukset täyttävä mittalaite, eli taksamittari, mutta se on sitten lainmuutoksen paikka ja sitä ei enää kukaan ota käsittelyyn tällä vaalikaudella.

Miten blogisti meinaisi että jos tämä lakiuudistus kummottaisiin, eli esim. 1.7.2018 jälkeen myönnetyt taksiluvat peruttaisiin, iten kävisi näille uusille yrittäjille, monet ovat käyttäneet kymmeniä tuhansia (itse olen laskenut omat kulut noin noin 50 tuhannen paikkeille) että pystyisivät työllistämään itsensä ja mahdollisesti myös toisia, maksaisiko valtio näille yrittäjille nuo menetetyt rahat, jotkut ovat sanoneet irti itsensä palkkatoimiseta että voisivat tehdä yrittäjänä töitä, hommaisiko valtio heille työpaikat takaisin, millä tavalla tämä pitäisi hoitaa.

Muutenkin, tätähän kansa halusi, että taksi vapautuu, nyt kun se on vapautunut niin se onkin huono asia, miksi, no siksi että lakia ei tehty kunnolla, ja esimerkiksi mielipiteitä ja neuvoja ei kuunneltu siltä asiantuntijalta, eli taksiyrittäjiltä, niiltä ketkä sanoivat jo ennen uudistusta että hinnat EIVÄT tule tippumaan, taksin tilaaminen ei tule helpottumaan, taksin luotettavuus tulee romahtamaan, sitä se on tehnyt.

Muutoksia siis tarvitaan, mm. uusien yrittäjien seurantaa, ja heidän autojen merkintää tunnistamisen helpottamikseksi, olen tätä asiaa kysynyt Trafilta mutta se ei ole uuden lain mukaan mahdollista, seurantaa ja valvontaa voisi hoitaa esim. "yleisellä taksitarkastajalla" jolla olisi oikeus puuttua kaikkien taksin toimintaan, mutta kun tämä tarkastaja tarvisisi poliisin valtuudet niin tämä kaatuu siihen, mutta missään nimessä uutta lakia ei tule peruuttaa, enkä usko että siihen on edes mahdollisuuksia.

Mikael Kaasinen

Ei nyt peruta mitään. Tästä kun saadaan vielä hintoja jonkun verran ylöspäin, alkaa veloitus olla siellä missä sen pitäisi olla. On ollut kestämätöntä että ennen Suomessa taksi oli 20-30% halvempi kuin vastaavan kustannus- ja palkkatason maissa. Eli hinnat tulevat nousemaan kiitos sääntelyn purun.

Ja loistavaa on se että voin ottaa pihasta tuon varataksini ja laittaa hinnat oikeasti kohdilleen pikkujouluaikaan. Ei se firman piikkiin itsenä umpikänniin juonut pöllö tajua että mun hinta on aina vähintään 99€. Kun se lukee pienellä präntillä ikkunassa. Aivan loistavaa, teen monen kuukauden tilin muutamassa viikonlopussa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset