EU vuosikatsaus 2018: Unioni horjui konkurssitilaan

Jos EU olisi yritys, se olisi jo aikaa sitten asetettu konkurssiin. Yrityksen yleisin olemassaolon tarkoitus on tuottaa voittoa omistajilleen mutta EU:n olemassaolon oikeutus voidaan kiteyttää pyrkimyksenä tuottaa kansalaisilleen turvallisuutta ja erityisesti materiaalista sekä henkistä hyvinvointia.

Kun vuoden 2018 lopulla tarkastelee EU:n onnistumista, on konkurssitila lähinnä oikea luonnehdinta.

Hallitsemattoman maahanmuuton seurauksena terrorismin ja väkivallan uhka leijuu EU-kansalaisten yllä. EU ei ole kyennyt erottamaan toisistaan aidosti hädänalaisia ja muissa tarkoituksissa jäsenvaltioihin pyrkiviä. Jokin aikaa sitten uutisoitiin EU:n jäsenvaltioiden yksimielisyydestä panostaa rajoille sijoitettaviin turvapaikkahakemusten käsittelykeskuksiin, joissa pakolaisille järjestettäisiin asialliset oltavat kunnes heidän asiansa on tutkittu. Mitään ei ole tapahtunut eivätkä jäsenvaltiot ole sopineet mitään kuten jo aiemmin kirjoitin blogissani, jossa jouduin oikomaan Suomen valtalehdistön uutisointia. Suomen hallitus lähinnä keskittyy kauhistelemaan ongelmia Suomessa.

Ulkopoliittisesti EU on seurannut katseellaan voimattomana suurvaltojen välien kiristymistä, joka heijastuu vaarallisesti mm Ukrainassa ja Krimillä Venäjän toimeliaisuutena. Eräät maat kuten Suomi haikailevat EU:n oman armeijan perään. Jokainen vähänkin asioita seuraava ymmärtää ajatuksen olevan kuolleena syntynyt. Kun jokaisen jäsenmaan on nähty sooloilevan omien etujensa mukaan taloudessa, maahanmuutossa yms., kuinka sitten sota-asioissa kriisitilanteessa oltaisiin yhtä mieltä? Tämän vuoksi naiivi ajatus EU:n armeijasta pakkaa hymyilyttämään vaikka asia on vakava.

Pienen Kreikan EU sai vielä painostettua polvilleen säästökuurille, jolla viedään nuorilta sukupolvilta elämän edellytykset Kreikassa. Työttömyys oli yli 15% kesällä ja nuorisotyöttömyys yli 30% . Syksyllä komissio hylkäsi ensin pahasti velkaantuneen Italian alijäämäisen budjetin mutta kosmeettisten korjausten jälkeen hyväksyi budjetin ja tunnusti voimattomuutensa lähestyvän talous – ja Eurokatastrofin suhteen.

Ranskan budjetti on ollut pitkään alijäämäinen. Kun kaduille ilmestyi mielenosoittajia, päätti presidentti luvata palkinnoksi mellakoitsijoille taloudellisia etuja, jotka johtavat budjetin alijäämän pahenemiseen. Samalla muodostui vaarallinen ennakkotapaus: Ranskaa ja EU:ta siis voi johtaa kaduilta autoja polttamalla. Mitä tapahtuu jatkossa?

EU:n hajoamisprosessi kiihtyi Britannian eron lähestyessä. Ylimielisellä asenteellaan EU takasi ensin eroon johtaneen kohtalokkaan kansanäänestyksen toteutumisen Britanniassa ja myöhemmin koko Euroopan vaarantavan kaaoksen synnyn eroneuvotteluissa. Parempaan olisi pitänyt pystyä.

Turvallisuuden ja talouden konkurssitilaa täydentää moraalinen ja hallinnollinen konkurssi. On käynyt ilmi, että EU:ta johtaa alkoholisti, joka törttöilee työaikana juovuksissa. On selvää, että tämä heijastuu organisaation toimintaa haitallisesti.

Kauhistuttavinta on kuitenkin, että kukaan ei tee mitään Junckerin ohjaamiseksi hoitoon. Vanhaa valtiomiestä käy sääliksi kollegoiden ja ennen kaikkea jäsenmaiden piittaamattomuus. Normaalisti toimivassa organisaatiossa asiaan puututtaisiin ja henkilö ohjattaisiin hoitoon. Jos organisaatio ei kykene käsittelemään yhden henkilön työsuhde/päihdeongelmaa niin kuinka sen voi olettaa kykenevän hoitamaan vaativampia tehtäviä?

Puheenjohtajansa kanssa EU horjui konkurssitilaan 2018.

jukkakleppalahti
Sitoutumaton Kerava

TkT, Innovaatioasiantuntija ja tutkija. Opi perusasiat.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu