Business Finland vaihtaa pääjohtajan. Yhteenveto pääjohtaja Soinin kaudesta.
Business Finland hakee kiireellä uutta pääjohtajaa hakuajan ollessa kaksi viikkoa vaikka nykyisen pääjohtajan pesti jatkuu 1.9. asti. Nykyinen pääjohtaja Pekka Soini ei ole käytettävissä nyt avautuvassa pääjohtajan hakuprosessissa. Soinilla olisi ollut vielä muutama vuosi eläkeikään.
https://www.businessfinland.fi/ajankohtaista/uutiset/2019/business-finla…
Miksi Soini ei jatka? Syy voi tietysti olla henkilökohtainen halu vetäytyä mutta Soinin lähtö tarjoaa tilaisuuden analysoida Tekesin lakkauttamista seuranneen kehityksen tilaa ja sitä tiesikö Soini, ettei tule valituksi.
Soini pestattiin Tekesiin pääjohtajaksi 2012. Soinin kautta leimasivat jatkuvat Suomen hallituksen tekemät resurssien leikkaukset ja erityisesti Sipilän hallituksen yksityiskohtainen operatiivinen puuttuminen innovaatiotoimintaan normaalin strategisen ohjauksen lisäksi kärkihankkeiden kautta. Edellinen pääjohtaja Saarnivaara varjeli Tekesin operatiivista itsenäisyyttä ja taisteli sen puolesta menestyksellisesti. Soinin kaudella poliittinen keskustelu Tekesistä riistäytyi valloilleen perustuen monilta osin täysin vääriin perusteluihin. Jopa maailmanlaajuisesti Tekes tunnustettiin edelläkävijäksi. Innovaatiojärjestelmän ongelmana ei ollut Tekes vaan ns. Team Finlandin ja erityisesti Finpron kehno toiminta ja palaute yrityksiltä. Tekesin palaute yrityksiltä oli koko ajan huippuluokkaa. Joku sai kuitenkin päättäjille läpi käsityksen Tekesin ”antiikkisuudesta” kuten alla olevassa linkissä todetaan.
Soinin ja Tekesin johtoryhmä ei kyennyt vakuuttamaan päättäjiä, joilla oli jatkuvien leikkausten osoittama epäluottamus Tekesin toimintaan, vaikka kaikki puolueettomat arvioinnit kertoivat toista. Tilanne oli varmasti vaikea mutta ei liene kohtuutonta todeta, että kommunikoinnissa päättäjien kanssa epäonnistuttiin, olihan Tekesillä periaatteessa käytettävissään paras mahdollinen tieto toiminnan positiivisesta vaikutuksesta.
Tilalle saatiin hätäisen valmistelun tuloksena 1.1. 2018 nykyinen viraston ja yrityksen yhdistelmänä. Jopa oikeusministeriö piti ratkaisua erittäin ongelmallisena. Lopputulos lienee sellainen, jota kukaan ei halunnut.
Business Finlandin alkutaivalta ovat leimanneet useat paljastukset kyseenalaisista sopimuksista ja menettelyistä ja ne voivat olla vaikuttaneet Soinin jatkomahdollisuuksiin tai haluun kuten tuossa linkissä todetaan:
Voi kysyä ymmärsikö yksityiseltä sektorilta rekrytoitu Soini riittävästi julkisen toimijan toimintaperiaatteita, saiko hän huonoja neuvoja vai oliko organisaation tilanne liian hankala kenenkään hallittavaksi?
Merkittävin tekijä aidon talouskasvun synnyttämisessä ovat uudet innovaatiot, joiden syntymistä julkinen toimija voi merkittävästi edesauttaa. Nyt rekrytoitava pääjohtaja on paljon vartijana. Perusvaatimuksena olisi löytää henkilö, joka tuntee paitsi liiketoiminnan ja innovaatioiden kehitystä, myös omaa hyvän näkemyksen valtion ja julkisen toimijan roolista innovaatiotoiminnassa. Julkinen innovaatiotoiminta ei ole vain yritysten edun ajamista vaan ns. luovan tuhon edistämistä. Tämä tarkoittaa, että heikkoja yrityksiä ei pidä pönkittää edes innovaatiotuella. Näille pitää siis rohjeta sanoa ei, kun samalla tuetaan uusien riskipitoisten ja suuria uusia mahdollisuuksia avaavien aloitteiden ja yritysten alkukehitystä. On selvä, että heikot yritykset ovat tällaiseen toimintaa tyytymättömiä mutta umpihankeen latua avaavat yritykset ovat tyytyväisiä. Pääjohtajan ja omistajan on tämä ymmärrettävä ja kestettävä kritiikki. Business Finlandin kohtalo ratkaistaan tässä rekrytoinnissa. Onko se lobbareiden vietävissä oleva vientitukea jakava konsultti vai aito itsenäinen innovaatiotoimija?
Suomalaisen innovaatiotoiminnan viimeaikaiset tempoilevat tapahtumat eivät kuitenkaan lupaa aitoa valintaprosessia. Tiukka aikataulu voi kertoa, että nimitys halutaan tehdä ennen vaaleja. Toivoa sopii, että henkilö ei ole jo ennalta valittu vaan valinnassa painotetaan aidosti laajaa näkemyksellisyyttä ja alan osaamista. Innovaatiotoiminnan mahdollista uutta arviointia ja mahdollista uutta organisointia sekä virheiden korjaamista joudutaan TEM:n Gustafsonin mukaan odottamaan 2020 loppuun (linkki 2).
Aamen. Uskomatonta, että reilun ja tehokkaan markkinatalouden harjoittaminen on niin tavattoman vaikeaa tässä maassa.
Tai oikeastaan ei se ole uskomatonta kun tällaisia blogeja lukee?
Surullista kylläkin kolmen pienen isänä juuri meidän perheessä.
Ilmoita asiaton viesti
Parinkymmenen vuoden Kiina-kokemuksella voin sanoa toista Soinia mukaellen, että missä Finpro/Team Finland/Business Finland, siellä asiantuntemattomuus ja ongelma.
Ilmoita asiaton viesti
Voisin lyödä vetoa, että vuoden Business Finlandin johtokunnan puheenjohtajana harjoitelleesta Pertti Korhosesta tulee uusi toimitusjohtaja. Sipilän luottomies ja mm Elektrobitin entinen toimitusjohtaja.
http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/24…
Ko herra ei muuten vuoden toimessa ollessaan ole ollut julkisuudessa lainkaan esittämässä näkemyksiään, mikä on aika erikoista. Kyseessä kuitenkin merkittävä vaikuttajapaikka.
Hänet valittiin juuri ennen joulua myös liikenteen ohjauksesta ja tiedonkeruusta vastaavan valtion erityistehtäväyhtiön, Traffic Management Finland Oy:n hallituksen puheenjohtajaksi.
Ilmoita asiaton viesti