Kuluttajia harhautetaan: Tässä salattu totuus sähköautoista Suomen oloissa.
Sipilän hallitus haluaa sähköautoja Suomeen. Tuore tutkimus kuitenkin hätkähdyttää. Sähköautot eivät sovi Suomen olosuhteisiin samalla tavoin kuin aurinkoiseen Kaliforniaan. Kun hallitus usuttaa kuluttajia vaihtamaan polttomoottoriautonsa sähköautoon, voi kuluttaja erehtyä sijoittamaan roponsa ratkaisuun, joka ei toimi meillä. Hallitus ei ilmeisesti ole tutkinut politiikkansa toimivuutta lainkaan?
En muista nähneeni yhtään selvitystä sähköautojen suorituskyvystä Suomessa. USA:n autoliiton selvitys talvioloista kertoo kuitenkin riittävästi:
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/yhdysvaltain-autoliitto-t…
Muutaman fakta:
*Jo -7 celsiusasteen pakkanen pudottaa akun tehoa ja ajomatkaa jopa 40%. Tästä voisi päätellä, että -20 asteen pakkasessa autot tuskin juurikaan toimivat!
*Jo pelkkä käynnistäminen vähentää akun tehoa 12%, kun pakkanen on tuo testeissä käytetty -7 celsiusta. Harva kuitenkaan pärjää yhdellä käynnistyksellä.
*Ilmastointilaitteen päälle kytkeminen vähensi tehoa ja ajomatkaa 41%. Ikkunat jäässäkään ei kuitenkaan voi ajaa!
*USA:n autoliiton testeissä ajomatka putosi 35 lämpöasteessa 4%. Mikäli ilmastointijärjestelmä käännettiin päälle, ajomatka putosi 17%.
Akkujen paras toimintalämpötila on +20, josta poikkeaminen heikentää heti suorituskykyä. Linkistä löytyvä amerikkalainen testi tehtiin sikäläisittäin matalassa lämpötilassa. Missä viipyy suomalaisessa kylmemmässä talviolosuhteessa tehty sähköautojen testi? Onko se tehty mutta ei julkaistu huonojen tulosten tähden?
Kaikkea ei kannattaisi kritiikittömästi kopioida meille. Puhumattakaan, että valtiovallan arvovallalla edistetään meille sopimatonta tekniikkaa. Kärsijänä on viime kädessä hyväuskoinen kuluttaja, joka voi menettää rahansa, kun huomaa, ettei ostettua sähköautoa voikaan käyttää suunnitellusti. Auto on monelle välttämätön työkalu, ei lelu! Jos rahasta ei ole pulaa niin toki sähköautolla on kiva leikkiä varsinkin kesäaikaan.
Sähköautojen jälleenmyyntiarvo on arvoitus. Onko sitä? Millä hinnalla ostaisit käytetyn akuston sähköauton? Itse en millään hinnalla.
On selvää, että Suomessa ympäristömielessä järkevimmät ratkaisut autoiluun ovat sähkö-polttomoottorihybridit ja biopolttoaineella toimiva polttomoottori. Mahdolliset tuet on kohdistettava näihin.
Auto on niin investointi monelle, että keskeneräisen tuotteen ostaminen on aivan liian suuri riski. Tuotekehitys kuuluu valmistajalle ja tehköön autonvalmistajat keskenään ensin tuotteensa mekaanisesti toimivammaksi. Ilmaiseksi miinanpolkijaksi ei kannata ainakaan vapaaehtoisesti lähteä.
Eikä myöskään hallitusten pitäisi moiseen hulluuteen menemistä kansalaisilleen suositella. Vastuutonta toimintaa.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.hs.fi/autot/art-2000005994946.html
Leikkaus kyseisen linkin tekstistä niille, joita koko rimpsu ei kiinnosta:
”Talvella tyhjällä akulla bensamoottori hörppää kaupunkiajossa yli 10 litraa satasella. Maantiellä kulutus asettuu 7,5:n ja 8 litran väliin. Pienin koeajolla saatu auton oman kulutusmittarin lukema oli 4,7 litraa sadalla kilometrillä. Se onnistui 35 kilometrin hitaassa maantieajossa, josta yli 20 kilometriä ajettiin sähköllä.
(Omaa tekstiä: tämä malli siis saa merkittävän veroedun vähäpäästöisyydestään. Oma suomalaisten autojen keski-iän saavuttanut autoni on lähes yhtä taloudellinen)
”Lopullinen kulutus riippuu erittäin paljon auton käyttötavasta ja siitä, kuinka aktiivisesti akkuja jaksaa ladata.
Volvon akusto kärsii pakkasesta aivan kuin muissakin sähköautoissa. Täyssähköllä pitäisi valmistajan mukaan pystyä ajamaan 45 kilometriä, mutta jo pikkupakkasella kantama putoaa 25 kilometriin.”
(Omaa tekstiä: Tekniikan maailma lehden tulevissa numeroissa pitäisi olla suuri talviautotesti, jossa on mukana myös sähköautoja.
Päivänselvää on se, että jokin VAG-konsernin merkki ”voittaa” testin, kuten aina, mutta mielenkiinnolla odotan mitä mieltä sähköautoista ylipäätään ollaan Suomen Lapin olosuhteissa.
Teslan ”ludicrous” suosio perustunee sen järjettömään suorituskykyyn. Reilulla sadalla tonnilla saat auton, jonka kiihtyvyys on ylivertaista jopa superluokan moottoripyöriin verrattuna. Toisaalta muistan, kuinka Top Gear ohjelmassa testattiin Teslaa ja Jeremy Clarkson totesi sen maailman huonoimmaksi autoksi.
Syy oli se, että ajettaessa kaasu pohjassa, kuten Top Gearin imagoon kuuluu, Teslan toimintasäteeksi ilmeni vain muutama kierros moottoriradalla. 🙂
Suomennettuna: Jo muutama rekan ohitus maantiellä leikkaa sähköauton toimintasädettä merkittävästi.)
Ilmoita asiaton viesti
Jos vero määräytyisi esimerkiksi 2 litran kulutuksen mukaan ja todellinen kulutus olisikin 10, tulisi sellaisessa tilanteessa normaalille kansalaiselle jälkiveroja. Koska vero on progressiivinen, olisi mätky aika tuntuva.
Ilmoita asiaton viesti
Luin aamulla tuon Hesarin Volvo-jutun .
Pari sivua eteenpäin oli juttu otsikolla ” Tilastot näyttävät, mistä koneista hullaannumme ”.
Nettiversion otsikko on ””Hyödytön aparaatti”, ”tekee pahaa katsoa sitä” – Lukijat nimesivät surkeimmat elektroniikkaostoksensa.”
https://www.hs.fi/teknologia/art-2000005993906.html
Tarkoitukseni ei ole provosoida, mutta sieluni silmin näen muutaman kymmenen vuoden päästä turhuuksien listan ( leipäkone,jääteläkone,…) jatkeena ” Ennen vuotta 2030 ostetut sähköautot.”
Ilmoita asiaton viesti
Rekkojen ohitusko vastaa ratakierroksia kilparadalla? Varsinainen asiantuntija siinä taas huutelee.
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa nyt kuitenkin ymmärtää, että tämä kehitus ei pysähdy tähän päivää.
Varmaan moni muistaa millaisia kännyköitä oli 10 ta 15 vuotta sitten, ja nokian kapuloitakin ostettiin silti helvetisti.
Veikkaampa, että saman ajan kuluessa eteenpäin on valtavasti kehitystä tapahtunut akuissa ja koko autoteollisuudessa.
Ei sitä uskoa tarvitse, voihan sitä epäilijät ostaa vaikka hevosen ja Mobira citymanin.
Ilmoita asiaton viesti
Hevonen olisi hyvä kulkuväline Helsingin lumisilla kaduilla.
Itse asiassa akkujen tekniikan osalta tarvitaan melkoinen läpimurto, jotta niiden käyttö kulkuvälineiden voimanlähteinä pääsee todenteolla yleistymään.
Siihen taas tarvitaan isomman puoleinen sota, koska sota saa innovatiivisuuden ja kehitysbudjetit laukalle.
Ilmoita asiaton viesti
Ostetaan sähkörimpuloita sitten kun ne toimii. Odotan innolla sitä päivää. Akkuja on nyt kehitetty n 100 vuotta. Onnettomat akut rajoittavat myös kännyköiden kehitystä, eihän ne kestä päivääkään kovaa käyttöä. Vanha nokialainen pärjäsi melkein viikon lataamatta kun niissä oli vähemmän sähkönkuluttavaa ominaisuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Hieman akkukehitystä kymmeniä vuosia seuranneena tiedän että tutkimukseen ja kehitykseen on laitettu miljardeja EU:ssa ja USA:ssa. Ratkaisua ei ole näkyvissä.
Ilmoita asiaton viesti
Tekniikan tohtori-vihtori on seurannut akkutekniikan kehitystä vuosikymmeniä (sitten?)
Et kuitenkaan ymmärrä eroa sähköauton akkutekniikan ja kännykän akkujen välillä?
Ilmoita asiaton viesti
Ilmeinen ratkaisu on tuottaa sähkö siinä autossa.
Sähkömoottori kuitenkin pakkasella niin hyvä.
Ilmoita asiaton viesti
4#
Tottakai. Tuotekehitys kyllä tuo aikanaan ratkaisun akkuongelmiin, veikkaan. Etukeno hankinnoissa on täysin vapaaehtoista, ellei ääliöhallitukset sitten hölmöile etukäteistämällä asioita.
Ilmoita asiaton viesti
Ratkaisu lienee joku muu kuin akku. Esim polttokenno ja vety.
Ilmoita asiaton viesti
Kehitys kehittyy, mutta väärään suuntaan. Esimerkiksi tuo edellä linkattu Volvo painaa reilusti yli 2000 kg. Kokonaismassat alkavat joissain, pelkästään henkilön siirtämiseen tarkoitetuissa malleissa hätyytellä kuorma-autokortin rajaa (3500 kg).
Silloin kun ei oltu kehitytty, ruotsalainen auto painoi 925 kg (Saab 99 alkusarja, lempinimeltään ”Swedish Panzer”). Lotus Elite painoi 500 kg.
Pitäisi olla itsestään selvää, että 3000 kiloisen möhkäleen siirtäminen on raskaampaa kuin 500 kiloisen. Senkin pitäisi olla selvää, että 3000 kiloisen möhkäleen rakentaminen samoista raaka-aineista vaatii enemmän luonnonvaroja kuin 500 kiloisen.
Eipä tuo kaikesta huolimatta näytä kovin selvää olevan: jatkuvasti menemme kohti kalliimpia ja painavampia autoja ja kohti suurempia akkukokoja. Vaikka niiden valmistaminen ei kuluttaisi lainkaan luonnonvaroja eikä aiheuttaisi lainkaan päästöjä, syntyy erittäin suuria päästöjä jo pelkästään siitä, että tuo ylimääräinen rahamäärä on tienattava työllä joka työnteko aiheuttaa päästöjä. Järjestelmällä luodaan siis keinotekoisesti talouskasvua ja verotuloja – ei sillä ole käytännössä mitään tekemistä maapallon pelastamisen kanssa.
Jos kulkuneuvoja muuttamalla haluaisi kuormitusta vähentää, laitteiden pitäisi olla ennenkaikkea halpoja ja kevyitä. Kallis ja painava on huonoin yhdistelmä – muussa mielessä voi toki silti olla ihan hauska laite.
Ilmoita asiaton viesti
Petteri, kertoisitko mitkä sudenkuopat odottavat meitä , jos noudattaisimme tätä ´linjaa´, jota olen useasti yrittänyt esille tuoda, jotta emme tekisi – suuressa innossa ja hullaannuksessa- miljardiluokan munausta kuten tuulitariffissa v. 2010.
http://seppoviljakainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
”Sanon tähän vielä täältä sateenvarjon alta ihan nopeasti : Kantani sähköautoiluun on yksiselitteisesti : odottakaamme.
Antakaamme upporikkaan Norjan sähkön yltäkylläisyydessään kokeilla sähköautoilua ja latausasemien rakentelua miljardeilla, kuten Norja nyt tekeekin, ja poimimme – jos jotain poimittavaa löytyy- kypsät hedelmät vuosien päästä.”
Ilmoita asiaton viesti
Jos nyt unohdetaan että vertaat satasien tuotetta kymppitonnien tuotteeseen, niin 15 vuotta sitten kännykän käyttö oli puhelut ja tekstarit, latausväli viikosta puoleentoista. Nyt saa ladata 2 kertaa päivässä, kerro missä ollaan akun suhteen menty parempaan?
Kun kerran kännyköitä käytetään vertailussa niin jokainen voi li-ion akulla varustetun kännykkänsä pakkaseen ja testata parin tunnin päästä miltä se varaus näyttää.
Ilmoita asiaton viesti
No, pakko kommentoida. Eka matkapuhelimeni maksoi 2600. Se oli toki vain kahdeksasosa siitä, mitä veljeni eka matkapuhelin maksoi 🙂
Ja sen ekan puhelimeni kanssa akkua sai ladata kerran kesken työpäivän, jos meinasi pärjätä iltaan 🙁
Ilmoita asiaton viesti
Petteri, oletko ehtinyt tutustua tähän – käsittääkseni- akkualan asiantuntijan kirjoituksiin ?
http://akusaarelainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/268…
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on melkein vakiovastaus kaikkiin teknisiin kehityspulmiin. Varsinkin humanistisen koulutuksen saaneet lipsahtavat ”maagisen yhtäpitävyyden” syntiin.
-minulla oli känny ja se pieneni.
-siksi minun sähköautonikin tokenee!
Kännyjen esiinmarssi on pitkän tieto- ja radiotekniikan loppuhuipentuma. Kaikki tekniset ongelmat eivät ratkea. Energian pakkaaminen taloudellisemmin ja tiheämmin kuin bensiinissä on, voi olla mahdotonta. Aika näyttää.
On selvä, että kun ongelmaa yritetään ratkaista, jotain muuta ilmenee. Voi olla, että meillä on jopa jonkin täysin uuden teknologiasektorin läpimurto käsillä. Mutta antipainovoimavyöt, (käytännöllliset) lentävät autot ja jopa sähkötraktori ovat edelleen keksimättä.
Ilmoita asiaton viesti
Norjan uusista autoista jo puolet on sähköautoja. Onko norskeja huiputettu?
Ilmoita asiaton viesti
Onhan norjalaisilla varaa ostaa kun saavat niin hyvät tulot öljystä…
Ilmoita asiaton viesti
Ne on öljyrikkaita, niillä on varaa leikkiä. Valtiolla on rahaa kuin roskaa tukea jättituella tätä.
Ilmoita asiaton viesti
Norjalaiset pelastaa ilmastoa autoilla ja tuhoaa myymällä öljyä. Uskomatonta!
Ilmoita asiaton viesti
Keijo , ikävä totuus Norjan iloisesta sähköautobuumista löytyy tietenkin miljardiluokan tukiaisista ja ennen kaikkea tästä lauseesta :
”Like many families, Marcus Borley and his wife Hege run a small electric vehicle as a low-cost everyday runabout, and a diesel for family trips to the mountains.”
https://www.theguardian.com/money/2018/jul/02/norw…
Ilmoita asiaton viesti
Ikävä? Tuohan kuulostaa erittäin järkevälle. Dieselin voi vaikka vuokrata sen kerran pari vuodessa niin yksi auto palvelee suurempaa joukkoa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuohan on juuri se, mitä olen 15 vuotta selittänyt. Vain älytön verotuksemme (kun auton pakolliset aikariippuvat maksutkin luetaan verotukseksi) estää käyttämästä kahta autoa, joista toisella ajetaan ne lyhyet päivittäiset matkat sähköllä, ja toisella lähdetään käymään Oulussa.
Ilmoita asiaton viesti
Volkkarikin ilmoitti, että v.2025 tehdään lähes pelkästään sähköautoja.
Valittaa ja itkeä asiasta voi, mutta asiat on jo päätetty hieman isoimmissa pöydissä kuin puheenvuoro 🙂
Mua ei asia haittaa, mulla on nyt hybridi, ja seuraavaksi varmaan sähköauto.
Ilmoita asiaton viesti
Juu, kyllä ne niitä paljon tulee myymään. Tuonne etelän lämpöön…ja pohjoisen rikkaille.
Ilmoita asiaton viesti
En sitten tiedä, millä muut ajelee, kun bensa-autoja ei enää valmisteta. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Siinähän se meidän uhkakuvamme juuri on. Joudumme vielä ilmastopakolaisiksi tätä menoa.
Ilmoita asiaton viesti
”Volkkarikin ilmoitti, että v.2025…”.
Vai että ihan Vokkari ilmoitti. No sehän on sillä selvä. Muilla autonvalmistajilla tai ostajilla ei ole siihen mitään sanomista ?
Ilmoita asiaton viesti
http://seppoviljakainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
http://seppoviljakainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
Ilmoita asiaton viesti
Joissain asioissa terve järki riittää ilman tutkimustuloksia. Kun 50 tonnin rekka kiskoo 40 asteen pakkasessa lumisella metsätiellä tukkikuormaa, niin ei siinä mikään järkevän kokoinen akku kauan riitä. Se vaatii tuhtia dieseliä, joka palaa ja haisee. Näin on!
Floridassa voi sähköauto toimia kauppakassina perheen emännälle läpi vuoden ja on suositeltava ratkaisu.
Ilmoita asiaton viesti
”En ole psykiatri, mutta voin katsoa”:
Tässä tulikin rivien välissä esiin sähköautofoobikoiden kateuden ja pelkojen syy: miehisyys on uhattuna, lerpahdus pahenee.
Sähköinen voimalinja muuten sopii paremmin kuin hyvin vääntövoimaa vaativiin konetöihin. Tosin toistaiseksi se sähkö pitää tuottaa tukkirekkaan hybriditekniikalla: https://sisuauto.com/sisu-polar-hybrid-mallisto-vi…
Sähkökaivinkoneet ovat jo täällä, alhaiset käyttökustannukset houkuttavat: https://www.sennebogen.com/en/products/electric-ex…
Ilmoita asiaton viesti
Hybridiauto onkin Suomen olosuhteisiin hyvä versio sähköautosta.
Ilmoita asiaton viesti
Hybridiauto on luuserien ja pelkurien valinta. Lataushybridissä on molempien tekniikoiden huonot puolet ja kevythybridi on ihan huijausta.
Ilmoita asiaton viesti
Hybridiautossa on molempien hyvät puolet, koska bensalla ajetaan silloin, kun sähköä ei ole riittävästi. Se siis paikkaa sen ongelman, josta juuri tässäkin blogissa puhumme. Pelkuri kun ei halua, että akku hyytyy kesken taivalta eikä sitä voi mistään ladata, Bensaa voi olla aina vaikka varakanisteri mukana.
Ilmoita asiaton viesti
Jos ottaa näpin silmäåän ja katsoo tarkkaan, huomaa, että ranteenpaksuinen sähköpiuha tulee takaa koneeseen. Nämä ovat hyviä hallitiloihin, ja jos sähkö saadaan katonrajasta, liikkuvuuttakin on.
Toinen asia on sähköinen voimansiirto, joka voi olla tehokkaampaa ja häviöttömämpää, ja se on luultavasti tulossa huomattavaan osaan raskaista liikkuvista hydrauliikkajärjestelmistä, joissa on hankala käyttösykli (suuri harvoin esiintyvä huipputeho).
Samoin tuo Sisun hybridi näyttää olevan pelkästään jarrutushävikin talteenottoon, ja ehkä lyhyeen sisäajoon varastoissa? Se lumisen metsätien takana oleva tukkikuorma vaatii juuri ne samat polttomoottoritehot kuin ennenkin…
Ilmoita asiaton viesti
Poliitikoilla on erittäin huono muisti – ja autoteollisuudella on kyky myydä mitä tahansa, etenkin juuri sitä mitä poliitikot tahtovat ihmisten ostavan.
Niinpä juuri kukaan ei muista vetyautoja. Onneksi jotkut autotehtaan muistavat ja niitä vetyautoja myös kehittävät, joten akkuongelma ratkennee aikaa myöten sillä ettei mittavaa akkukapasiteettia tarvita.
Vetyautoa kuljettaa sähkömoottori. Viiden minuutin tankkauksella pääsee noin 600 – 700 kilometriä, ja tämä on vasta alkua.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/20180717220…
Tuollaisen auton siis voi ostaa vaikka heti. Mutta koska me olemme kaiken panostaneet vain ladattaviin sähköautoihin niin kyseistä autoa ei voi Suomessa tietenkään tankata.
Olisi ehkä viisasta lakata puhumasta kännyköiden akuista ja ryhtyä puhumaan oikeista sähköautoista, joiden energialähteenä käytetään vetyä.
Ilmoita asiaton viesti
Vetyauton päästöt ovat pelkkää vettä. Puhdasta puuhaa. Eikä siinä vielä kaikki, sillä vetyautot myös puhdistavat ilmaa.
Entä vedyn saatavuus? Ei se heti lopu, sillä ellen väärin muista on vety maailmankaikkeuden yleisin alkuaine. Mutta tämähän nyt ei ketään kiinnosta, koska sähköauto, vihreät, poliitikot, myyntimiehet, akut, latauspisteet ja sähkö tulee töpselistä.
Tänäänkin joku ostaa hybridin, jossa todellisuudessa starttimoottori ihan hiukan jossain etenemistä avustaa. Ihminen ei ole kovin älykäs eläin.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvältä kuulostaa, mutta kuulostaako liian hyvältä? Ehkä tätäkin pitää vielä tutkia lisää.
https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/ve…
Ilmoita asiaton viesti
Tuo Tiede-lehden artikkeli taitaa olla 15 vuoden takaa, joten on mahdollista että osa ongelmista on jo ratkaistu.
Aina kun mietitään energiaan liittyviä asioita on syytä muistaa raha, sillä joku haluaa aivan varmasti rahastaa, olipa menetelmä mikä tahansa. Niinpä voidaan kysyä mikä on sähkön myyjien osuus akkuihin ja niiden lataamiseen perustuvien sähköautojen hypetyksessä.
Ei niin kovin kauan sitten diesel oli ilmaston pelastaja, ja autotehtaat luonnollisesti takoivat dieseleitä niin paljon kuin mahdollista, vaikka NOX-ongelma sun muut pienhiukkaset olivat oikein hyvin tiedossa. Jopa minulla, mutta ei poliitikoilla, jotka tuijottivat sokeasti vain yhtä päästöarvoa.
Nyt poliitikot kohkaavat sähköautoista ja minulla oma pieni epäilykseni siitä mitkä tahot eniten hyötyvät ladattavista sähköautoista. Etteivät vain olisi sähkön myyjät ja siirtomaksujen perijät kyseessä?
Näitä ratkaisuja ja valintoja on helpompi tarkastella ja ymmärtää, kun muistaa aina tärkeän kysymyksen: Kuka hyötyy taloudellisesti?
Kysymys voi olla avainasemassa vetysähköautonkin tulevaisuuden kannalta.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan tuosta aikaa kulunut, mutta ilmeisesti talouden ongelmat pysäyttivät kehitystyön.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/vet…
Sähköautointoilu on kyllä saanut sellaisia piirteitä, että usko niihin on omalta kohdaltani mennyt täysin. Vetyautoilu (sähköautoilua sekin) vaikuttaa minusta paljon järkevämmältä kehityskohteelta, kun ”tankkaus” ja ajomatkat ovat paljon järkevämpiä. Ongelmia vetyautoilussakin riittää, mutta niinhän niitä riittää kaikissa muissakin vaihtoehdoissa. Ainoa varma asia on, että hätiköimällä mennään pitkälle pusikkoon.
Ilmoita asiaton viesti
Vedyn ongelmat ovat moninaiset. Itse vety on varsin tulenarkaa 🙂
Vety on myös pienin atomi, ja kaasuna se tunkeutuu läpi kaikesta. Teräksen läpi mennessään se myös haurastuttaa rakenteita erikoisella tavalla.
Vety pitää myös tuottaa, paineistaa ja säilöä. Koko prosessin kaaren energiahyötysuhde ei oikein ”lämmitä”.
Loppuosa vetyautosta on sähköautoa. Akusto on ehkä kuitenkin se helpompi — ja ympäristöystävällisempi — ratkaisu.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa liikkuu paljon tyytyväisiä talvisähköautoilijoita.
Ei kannata uskoa näitä netin laskutaidottomia tolloja, joilla ei ole mitään kokemusta sähköautoista.
Ilmoita asiaton viesti
Uskottaisko tuota USA:n autoliiton testiä? Vai ovatko tolloja sielläkin? Olisko sinulla esittää joku tutkimus tuosta tyytyväisyydestä vai onko ns mutu tieto…?
Ilmoita asiaton viesti
Luuletko, että emme olisi kuulleet siitä, jos tyytymättömyys olisi suurta?
Kaikissa näissä maissa kaikki täyssähköautot myydään, mitä maahan suinkin saadaan. Jonot ovat kuukausien mittaiset melkein joka mallilla. (Ainoan pikku poikkeuksen saattaa muodostaa Jaguarin kallis sähköauto: kohderyhmää taitaa kiinnostaa Audin e-tron enemmän, tämä tapahtuu siis 100 000 euron autojen luokassa.)
Ilmoita asiaton viesti
Nyt on syytä olla tarkkana. En minä sitä epäile etteikö sähköautoja myytäisi ja paljon! Olen tuolla aikaisemmin sanonut monta kertaa, että etelässä lämpimässä ja rikkaiden leluna nämä ovat hyviä! Ei he valita!
Pohjoisen oloissa ns tavallisen palkannauttijan kannalta tilanne on aivan toinen. Kun pitäisi pystyä ajamaan olosuhteista riippumatta, koska ei ole varaa kahteen autoon.
Jos väität, että viittaamani tutkimus ei pidä paikkaansa niin sinun olisi syytä esittää tutkimus, jossa on saatu toisenlaisia tuloksia!
Ilmoita asiaton viesti
Itse ajan sähköautolla kesät talvet Kuopiossa. Tuo referoitu ”tutkimus” on aivan tuubaa.
Todella kylmä pakkanen, -20…-25 astetta, hyydyttää rangea ehkä 20-30%. Muutaman asteen pakkasessa ei juuri edes huomaa rangemuutosta.
Olisiko taas öljyteollisuuden tukema ”tutkimus”?
Ilmoita asiaton viesti
Nyt tarvitaan tutkimustietoa ja mittaustuloksia, ei mutu arvelua. Esitin yhden tutkimuksen tuloksen. Missä ovat muut selvitykset? Uskon toki, jos joku mittaamalla osoittaa jotain muuta.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköautoiluun liittyy valtavasti tunnepitoisia ennakkoluuloja ja keskustelu vilisee asiavirheitä. Yleensä äänekkäimpiä ovat ne, joilla on vähiten oikeaa tietoa.
Suomessakin alkaa olemaan jo jonkun verran meitä sähköautoilijoita. He ovat käytännön asiantuntijoita, joten heiltä kannattaa kysyä miten asiat ovat.
Nyt on mahdollisuus kysyä, jos joku asia askarruttaa sähköautoilussa. Itsellä on ollut nyt kaksi talvea Hyundai Ioniq täyssähköauto.
Ilmoita asiaton viesti
Sitaatti CNBC:ltä: ”The AAA study appears to be the first to have used standard, repeatable methodology to confirm the problem.
AAA tested the BMW i3s, the Chevrolet Bolt EV, the Nissan Leaf, the Tesla Model S and the Volkswagen e-Golf.”
Nyt tarvittaisiin pikaisesti riippumaton suomalainen testi.
Ilmoita asiaton viesti
https://tekniikanmaailma.fi/parjaako-sahkoautolla-…
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä, että saadaan vihdoin mitattua tietoa. Olisi kyllä ollut hyvä, jos asialla olisi VTT: Toivottavasti TM hanskaa tämän vaativan tutkimuksen.
Ilmoita asiaton viesti
Lehtijutut eivät ole tutkimuksia. Onpa tuo AAAkin ollut ostettavissa, ei se mikään puolueeton taho ole.
Kuka tai mikä muuten salaa totuutta sähköautoista, kuten otsikossasi kiljut? Se on pähkähullu salaliittoteoria. Miten ihmeessä se muka edes olisi mahdollista?
Ilmoita asiaton viesti
Ei mikään tietysti ole 100% varmaa paitsi matematikka. Kaikkea sopii tietysti epäillä mutta todellisessa elämässä joudumme uskomaan parhaimpaan mahdolliseen tietoon, joka tulee tutkimuksista. AAA on tilannut tutkimuksen joka on toistaiseksi uskottavin. Sen kumoaminen vaatii uusia tutkimuksia.
Onhan se ihme ettei tähän päivään mennessä ole tehty muita tutkimuksia asiasta, joka on ollut esillä vuosikausia. Hallitukset puffaavat sähköautoja ja kuluttajat laittavat niihin rahojaan. Mistä tahansa muusta teknologiasta löytyy pilvin pimein tutkittua tietoa. Salailu on se mikä tällaisessa tilanteessa tulee oikeutetusti mieleen, jos ei muuta niin riittävän huomion herättämiseksi.
Ei näin voi jatkua!Jos salailu olisi tietoista niin ei olisi ensimmäinen kerta kun epäedullisista ominaisuuksista vaietaan. Et kai kuvittele, että myyjät huutelisivat tuotteittensa heikkouksista markkinoilla. Juuri siksihän esim autotestejä tehdään. Mutta ei siis sähköautoista tähän mennessä juurikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kylläpä olet sitkeäntyhmä. Etkö tajua, että salailu ei ole nykyaikana mitenkään mahdollista. Ihan hullua edes kuvitella sellaista. Jokainen sähköautosta kiinnostunut ja sellaisen hankkimista harkitseva varmasti nykyaikana penkoo nettiä ahkerasti ja löytää esim. Youtuben monet videot. Esimerkiksi norjalainen Bjørn Nyland on tehnyt ansiokkaita talviajo-juttujaan paljon. Ja ne ovat automyyjistä ja valmistajista riippumattomia, kuten niin moni muukin netin tieto. Sinä olet ikäpolvea, joka ei ymmärrä tätä. Kuluttajien harhauttaminen on toki mahdollista, jos kuluttaja on hyvin tyhmä eikä valistunut. Auton hankinta on useimmille niin iso investointi, että asioista otetaan selvää hyvinkn monipuolisesti.
Se, ettei sähköautojen talviominaisuuksista valtavasti ole maailmanmitassa kirjoiteltu johtuu ihan samasta syystä kuin se, että niissä ei ole vetokoukkua eikä juurikaan kolmivaiheista AC-latausta: laajat markkinat eivät niitä tarpeita tunne. Me täällä pohjoisessa olemme ihan marginaalia.
Väitteesi, ettei sähköauto toimi Suomessa on sekin ihan täyttä potaskaa. Suomessa autoillaan sähkön voimin kymmeniätuhansia kilometrejä päivittäin. Silloinkin, kun ne luotettavat ja mukavasti tekniikan vihtorien hiipuvaa miehuutta täristävät nokivasarat ovat umpijäässä.
https://autovouhotus.fi/sahkoauton-akkukantama-ei-…
Ilmoita asiaton viesti
Voisit kommenteissasi, enemmän painottaa tutkimustiedon esiintuomista viitteiden muodossa henkilösolvausten sijaan. Nämä tulen jatkossa poistamaan blogistani.
Paljonkin voisi sanoa naivista käsityksestäsi, että maailmasta on salailu poistunut mutta jätän tähän 🙂
Tuossa linkissäsi todetaan käytännössä, että AAA ja EPA mittaa väärin! Kova on väite. Varmaan tiedät mikä EPA on?
Voin toki myöntää, että jos EPA on erehtynyt ja jos SAE standardit ovat roskaa niin sitten erehdyn minäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Jukka, ihan näin vinkkinä :
On tahoja joihin kannattaa uhrata ´ruutia´ ja sitten on ´kiveen hakattuja´, joihin ei kannata…
Terv. nimimerkki ” Kokemusta on ja paljon..”
(Kohta saan taas kuulla ,että olen löysäpäinen , sähkötekniikasta täysin tietämätön , sähköautofoobikko , öljyllä voideltu nilviäinen..jne..)
Ilmoita asiaton viesti
Äläs ny ryhdy ikärasistiksi. Ymmärtäminen voi olla paikallaan tukevasti eläkeikäiselläkin, ja monta DI-nuorukaista olen jättänyt palkkaamatta puutteellisen ymmärryksen vuoksi.
Mutta itse topikkiin: tietoa on saatavilla, kun osaa hakea. Joskus sitä olettaa, että TkT:n pohjakoulutuksella osaisi hakea tietoa, mutta …
Monille meistä sähköauto kattaa juuri sen päivittäisen kulkemistarpeen. Suomalaisen keskimääräinen ajosuorite on 37 kilometriä päivässä. Auto otetaan sähköpalmun alta, jopa molemmissa päissä päivittäistä reittiä. Suurin osa ongelmista on niiden päissä, jotka vastustavat muutosta periaatteellisista syistä. Toisaalta, muutosvastarinta on lajia säilyttävä ominaisuus … 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Tässä vielä standardeihin perustuva raportti. Jokainen lukekoon itse: Testing was performed according to guidelines established in SAE International1 standard J1634, Battery
Electric Vehicle Energy Consumption and Range Test Procedure
https://www.aaa.com/AAA/common/AAR/files/AAA-Elect…
https://www.sae.org/about/
EPA on siis USA:n ympäristöviranomainen Environmental Protection Agency.
Itse uskon tässä vaiheessa näitä tahoja ennemmin kuin netin yksittäisiä ”asiantuntijoita”.
Ilmoita asiaton viesti
Joo, EPA on se samainen organisaatio, joka tuli suomalaisillekin tutuksi näytölle pökllähtävästä mainostekstistä tietokoneen käynnistyksessä 80-luvulla. Ei sillä, että se olisi mitenkään ympäristöä auttanut …
Ilmoita asiaton viesti
Jotkut kommentaattorit eivät jostain syystä jaksa puhua itse asiasta argumentoiden vaan ryhtyvät solvailemaan ihmisiä. Tulen jatkossa poistamaan nämä kirjoitukset. Kriittiset näkemykset itse blogiin ovat tervetulleita kunhan edes yrittää perustella asiansa. Asiallista kritiikkiä tarvitaan puolin ja toisin sillä itse asiasta on liian vähän tutkimuksiin perustuvaa tietoa. Toistaiseksi tuo yllä esittämäni on kai ainoa.
AAA: n testi tehtii vakioiduissa olosuhteissa jäähdytetyssä testihallissa. On mielenkiintoista nähdä mitä TM saa mitattua luonnonolosuhteissa ja kuinka tulokset poikkeavat toisistaan.
Ilmoita asiaton viesti
Vanhan sanonnan mukaan se joka haluaa sännätä heti ensimmäisenä kylän yhteiseen myllyyn, joutuu jauhaan koko kylän jauhot. Näin tulee mieleen seuratessani tiettyjen puolueiden ja sähköauto käyttäjien keskustelua siitä että meidän pitää olla esimerkki maailmalle ja siirtyä mahdollisimman nopeasti.
Itse olen auto alalla duunissa joka myy autoja, että huoltaa niitä. Meidän yhtiön tiedotteessakin todettiin tavoitteita epärealistina, sen sijaan painotettiin maltillisuutta ja asteittaista veropolitiikka hyödyntäen siirtymistä vähäpäästöisiin autoihin ja sähköautoihin tulevaisuudessa. Miksikö? koska kokemukset vähäiset ja tiettyjä ongelmia joita mm. näkee paljon täälläkin keskustelujen lomassa.
Samalla vaarannetaan kansantalous, koska ala on merkittävä koko kakkua ajatellen.
Ilmoita asiaton viesti
Harmi että pilaan nyt sinun salaliittoteoriasi alla olevilla linkillä:
golf.volkswagen.com/fi/fi/integrator/etool.html#/
https://www.renault.fi/henkiloautot/zoe/
Mutta älä huoli vielä paljon muita salattuja asioita. Jatka vain etsimistä.
Ilmoita asiaton viesti
Salaliittoteoriat ovat kokonaan muiden keksintöjä. En usko mihinkään kartelliin tässä vaikka niitäkin markkinoilla esiintyy. Pikemminkin kyse on myyntitoiminnasta, jossa omaa tuotetta kehutaan estottomasti.
Tuo linkkisi on hyvä. Siinä ajovähenemä on pienempi kuin tuossa tutkimuksessa. Takaakohan myyjä tuon? Kai nyt sentään?
Kylmempää kuin -15 ei näemmä saanut tuohon laskuriin :))
Ilmoita asiaton viesti
Jos kylmäkaapissa dynamometrilla tehty tutkimus antaa ihan eri tulokset, kuin käytännön koeajot, joita seuraa satoja livenä netissä, niin jotain taitaa olla vialla. Yksi väite oli 0’7 kertoimen käyttö tuloksissa, mittausstandardin mukaisrsti, mikä ei sovi sähköautoille. Lämmitys oli kai myös säädetty haaskaavaksi.
Sähköautoilijana olen joutunut opettelemaan talviajon uudelleen. Tällä hetkellä olen Suomen pihein Nissan sähköautoilija apin rankingin perusteella, joten jotain taidan ymmärtää aiheesta.
Eli pienin muutoksin kulutus putoaa vanhassakin mallissa lähelle kesäkulutusta. Akun eristäminen ja 120 W lämpövastukset pitää akun lähellä optimilämpötilaa. ILP eristämällä voi päästä luokkaan pakkasaste * 100 W lämmitystarpeeseen. Eli pääsen yhä 19 kWh akkukapasiteetilla 25 – 28 pakkasessa palelematta sen 100 km.
Korealaisissa nämä ominaisuudet on jo tehtaalla. Pitää vain osata säätää lämmitys niin, ettei puhalla lämpöjä ulos.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitat asiaa. Kaikenlaisten apuvälineiden käyttötavat ovat muuttuneet tekniikan muuttuessa, niin myös auton. Harva kai enää esimerkiksi vaihtaa vaihteita uudessa autossa polkemalla kytkintä. Veturissa VR:llä ei enää lämmittäjä mätä koksia pannuun.
Sähköautojen ominaisuudet kylmiin oloihin kehittyvät paraikaa. Lastentaudeista päästään eroon ja uudet käyttötavat opitaan normaaleiksi rutiineiksi. Ihan niin kuin esimerkiksi se, että auto laitetaan liekaan kuin hevonen, vaikka välillä oli tekniikan vaihe, jossa bensa/diesel-pollea ei lieattu kuin pakkasilla.
Ilmoita asiaton viesti
Dynamometrillä voidaan simuloida käytännön ajoa erilaisine tehoineen yms ja samalla tehdä vertailukelpoisia ja toistettavia mittauksia. En vähättele ”netissä livenä” tehtäviä koeajoja mutta löytyykö niistä raportointia, joka mahdollistaa testien toistettavuuden ja mittausten luotettavuuden arvion? Tämähän on tutkimuksessa minimivaatimus.
Todellisissa olosuhteissakin voidaan tehdä hyvä tutkimus mutta se on raportoittava uskottavasti, jos halutaan sille todistusvoimaa.
Tuosta kertoimesta AAA:n raportti toteaa:
The EPA currently applies a correction factor to calculated values to more accurately reflect figures consumers can expect in the real world. For most
© 2019 American Automobile Association, Inc. 15 EVs, the city/highway fuel economy and range values are multiplied by 0.7 and the city/highway energy
consumption values are divided by 0.7 to derive the Monroney sticker estimates [6]. In this work, provided US06 values have been multiplied or divided by 0.7 for consistency. As such, reported US06 values represent a lower bound of performance that could be reasonably expected in naturalistic environments.”
Minun asiantuntemukseni ei riitä tätä kyseenalaistamaan. Olisi mielenkiintoista kuulla miksi tämä on pielessä ja missä EPA ja SAE erehtyvät eikä näin saada realistista lukua.
Olet varmasti oikeassa, että erilaisin toimin voi toimintaa parantaa. Eri merkkien välillä on varmasti myös eroja. Mutta juuri siksi tarvitaan lisää tutkimusta koko kuvan hahmottamiseksi. Tätä peräänkuulutan.
Ilmoita asiaton viesti
En halua parjata, ainoastaan heittää ilmaan ajatuksia.
Minusta dynamometrillä voidaan mitata parhaiten dynamometrillä ajoa. Toki dynamometrillä voidaan toistaa samat ajot millä tahansa ajoneuvolla. Se, että joudutaan käyttämään korjauskertoimia kuitenkin kertoo, että todellisuutta niillä ei voida simuloida, ainakaan suoraan. Jokainen todellinen ajo on oma todellisuutensa ja vuosien kokemuksella voidaan saada hyvä keskiarvo ja kokemusta valistuneiden arvausten tekoon. Noihinhan ne korjauskertoimetkin perustuvat.
Yksittäinen ajaja tai yksittäinen ajo ei todellakaan kerro muuta kuin sen yhden ajokerran toteutumasta. Ja vaikka kaikilla ”testin” autoilla ajettaisiin samaan aikaan sama matka samassa kohdassa, ajaja vaikuttaa lopputulokseen.
Silti ”väitän”, että dynamometrillä löydetään parhaiten valmistajien väliset erot. Sillä ”kuski” lienee sama (sähköinen) ja olosuhteet lienevät samat (automatiikka).
Eli jos vaikka ”klikki artikkelia” etsivä toimittaja löytää ”parhaimman” ja ”huonoimman” auton välillä 41% eroa, hän sen otsikon tekee. Jos tutkijalta kysytään tuloksia parhaimman ja huonoimman tuloksen välillä, vastaus on sama. Jos auto on sama yksilö, kertoo se silti vain tuon auton ominaisuuksista. Toki oletettavaa on muitakin ”epäillä” samasta tuotantolinjasta. Toisaalta muilla autoilla on voinut olla muita tuloksia.
Eikö olisi luotettavampaa, että tutkimus otos olisi vaikkapa 500kpl samaa autoa ja näiden keskiarvo? Toisaalta tuo määrä kenties saadaan kasaan ”netti testeinä”. Joten kaippa niistäkin voi jotain päätellä. Enkä sanoisi, että jokainen nettiin koeajonsa laittava on ”sähköauto laseilla” varustettu ”hörhö”.
Tässä siis vain ajatuksia mitä päähän pälkähti näin sunnuntai illan ratoksi saunaa lämmittäessä, saastuttaen kuusella.
Ilmoita asiaton viesti
Testit ovat testejä. Toki testi kertoo sen mitä sillä mitataan. Se, tulkitseeko testaajat tai toimittajat, saatikka lukijat testi tuloksia ”oikein” on sitten toinen asia.
Mielestäni mm. WLTP testit kertovat mielenkiintoisesti vaikkapa Nissan Leafin 40kWh toiminta matkasta ja kulutuksesta. Yhdistetty toiminta matka on WLTP:n mukaan 270km. Eli jos akun käyttökapasiteetti on 38kWh, niin tuo tarkoittaisi 141Wh/km. Kaupunkiajon toiminta matka on mitattu 389km mittaiseksi, eli kulutus olisi silloin 98Wh/km. Kuitenkin sähkön kulutukseksi kerrotaan 206Wh/km joka siis vastaisi 184km toimintamatkaa?..
Joka tapauksessa, itsekin ajan vanhalla Leafilla ja onhan se pakko myöntää, että toiminta matka pienenee reilusti kesän lukemista. Itse ajan kesän n.140Wh/km keskiarvolla ja talvella menee n.190Wh/km keskiarvolla (joulu, tammi, helmikuu). Eli keskiarvossa tapahtuu n.26% pudotus. Toki kesällä pääsen optimaalisimmissa olosuhteissa alle 100Wh/km lukemilla ja talvella pahimmilla keleillä menee jo 250Wh/km rikki. Eli eroa on jo 60% luokkaa pahimman ja parhaimman olosuhteen välillä. Toki tuohon pahimpaan vaikuttaa se, että siirtymä on ollut lyhyt eikä ole ollut väliä miten ajaa ja esilämmitystä ei ole ollut tehtynä.
Toisaalta akkuun menee 21,1kWh käyttettävissä olevaa energiaa ja työmatkani on 44km. Tosin työmatkalla ei ole vielä mennyt yli 210Wh/km (tämä -28 asteen pakkasessa), joka siis tarkoittaa että pääsisin työmatka ajoa sen 100km. Mutta 88km riittää. Tähän tarkoitukseen hankkimani auto siis toimii mallikkaasti.
Kun auton esilämmittää / -jäähdyttää ennen matkaan lähtemistä, kun auto on ”töpselissä”, ei akusta tarvitse ottaa sitä energiaa joka kuluisi kabiinin lämmittämiseen / jäähdyttämiseen. Toki energiaa kuluu, mutta toimintamatkaa säilyy. Energia kuluisi joka tapauksessa mutta näin energiankulutuksen vaikutus toimintamatkaan minimoidaan. Omassa autossa 28 pakkasasteen kiroissa auto kulutti ajossa 1500 – 1800W tehoa, kun se olisi voinut olla 6000W alkumatkasta ja tasaantua tuohon vasta kilometrien jälkeen. Kun odottelin puolisen tuntia paikallani, auton lämmitysteho laski jopa 800W tasolle. Toki ajoviima nosti kulutuksen samalle tasolla jonkin ajan päästä.
Sähköauton ”käynnistäminen” ei kuluta energiaa mitenkään merkittävästi. Ehkäpä testissä viitataan juurikin lämmityslaitteen ottamaan sähkömäärään. Eikun siellähän olikin erikseen lukema ilman lämmitystä ja lämmityksen kanssa. Tuota pitää sitten vain ihmetellä. Omassa autossa on kuitenkin liikkeelle lähdettäessä ollut aina sama määrä energiaa latautuneena käyttöön. Toki juurikin kovimmilla pakkasilla olen huomannut, että jos vaikka auto on seisonut sen 8h pihassa ilman ”piuhaa”, on saattanut varauksesta hävitä n.0,3kWh siitä kun auton sammutin.
Tämä ei siis ole testiä vaan käytännön kokemusta Suomen talvessa sähköautolla ajelusta.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitokset valaisevasta ja hyvästä kirjoituksesta.
Ilmoita asiaton viesti
Ari, olin juuri kirjoittamassa tuota Jukan kommenttia.
Mikä auto Sinulla on ykkös/kakkosautona?
Ilmoita asiaton viesti
Moikka Seppo. =)
Meillä tosiaan on kaksi autoa. Toisella Emäntä kulkee 8km siivu olevaa työmatkaansa. Toki tuo tilalle olisi myös hyvä hankkia mainittu ”sähkömopo”. Mutta yksi harrastuksistamme on asuntovaunun kiskominen auton perässä. Meillä ei ole kuitenkaan aikomus vielä hankkia sitä ainoata täystähköautoa jolla ns. kaikki muutkin ajomme onnistuisi. Yli 120k€ on vähän arvokas peräkoukun kannatin… Joka tapauksessa tuohon tarkoitukseen voisimme ottaa jonkin sopivan lataushybridin. Sillä Emäntä pääsisi näpsäkästi 16km työmatkansa sähköllä ja vaunun vetokin onnistuisi. Toistaiseksi autosta on kuitenkin maksuja jäljellä, kuten Leafistakin. Joten ihan juuri nyt mennään näillä mitä on. Joka tapauksessa päästömme ovat pienentyneet ”jatkuvasti”, sillä olen aurinko energiaa myös käyttänyt useita vuosia.
Enemmän minua suoraan sanottuna kiinnostaa omavaraisuus näissä asioissa kuin muut arvot. Olen siis itsekäspaskiainen. Toki ei minua haittaa vaikka ”maailma pelastuisi” siinä sivussa 😉
Toinen auto on siis RAV4.
Ilmoita asiaton viesti
http://jukkakleppalahti.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
Ilmoita asiaton viesti
Eli tarkoitat sanoa, että meidän 3872 km työmatkaa + 1000km matkailua vuodessa bensalla on se juttu?
Eli syy siihen, että sähkö autoilu ei ole kannattavaa tai, että talvella kulutuksen pudotus on merkittävää?
Sähköautolla kuitenkin kuljetaan vuodessa meidän taloudessa lähes kymmenkertainen määrä.
Työmatkaa n. 21300km ja suunnilleen toinen mokoma muuta matkailua sekä kauppareissuja. Mummolassa käyntejä varten harvemmin otetaan vaunu mukaan, ellei olla menossa muutenkin sitä kautta johonkin. Mummola on n.230km päässä. Tuonne painetaan siis sähköautolla. Talvella joutuu ottamaan kahdesta paikkaa pikalatausta koska suurin piirtein keskelle ei ole pikalaturia saatu. Kesällä menee yhdellä kunhan ajelee nätisti, nopeusrajoitusten mukaan eikä isommin ohittele. Matka aikaan tulee kesällä n.15min lisää ja talvella 40min. Juu oftopikkia mutta tarkoitus kertoa, että ei sillä bensalla tarvitse meidän taloudessa mennä oikeastaan kuin ne vetokeikat. Toki tuohon voisi vuokrata jonkin sopivan pelin tarvittaessa, mutta se kertomani omavaraisuus… Noo, en toki bensaakaan itse jalosta. 😉
Ilmoita asiaton viesti
Jos työmatka on esim. 50 Km ja yksin kulkee niin sähkö-mopo olisi sopiva kulkuneuvo, nehän ovat kahdelle hengelle rekisteröityjä joten kaverikin mukaan ja ei tarvitse ajokorttia.
Ilmoita asiaton viesti
Toki eläkkeeltä voi huudella vaikka Espanjan talvesta, että sähkömopo vain alle. Se miten mukavaa sillä on sitten päästellä siinä -28 asteen pakkasessa, tuiskussa ja tuulessa onkin jo toinen juttu. Toki kesällä olen kulkenut polkupyörälläkin, mutta aina ei sekään innosta. Autolla pääsen tuon kulkemaan n.38 minuutissa. Ja on mahdollisuus poiketa kaupassa matkalla. Toisaalta harrastukset pakottaa säännöllisesti lähtemään tiettyinä päivinä tiettyihin aikoihin. Toisalta suurimmalla osalla ilmeisesti on lyhyempi työmatka, jos kerran keskimääräinen vuosisuorite on n. 16 -17 000km. Itsellä kaikkea ajoa tulee tuohon reilu tuplat, siis tuolla sähköautolla. n. 700 – 800km viikko.
Ilmoita asiaton viesti
Yllä kirjoittaja saa aika asiatontakin palautetta ja ymmärrän kyllä turhautumisen syitä. Kun jo blogikirjoituksen otsikossa puhutaan salaliitosta ja ihmisten huijaamisesta, ja samalla kirjoittaja kertoo olevansa teknologian asiantuntija, niin sitten pitäisi olla kova ja faktapitoinen juttu luvassa. Vaan ei ollut. Paljon virheellistä tietoa ja asenteellistakin vinoumaa.
Olen itse DI ja seurannut sähköautojen kehitystä 2000-luvun alusta tiiviisti, ja tällä hetkellä palkkakin tulee alalta. En tosin tee työtä, joka liittyy fossiilisiin autoihin, mikä on poikkeuksellista autoalan ihmisten keskuudessa tällä hetkellä.
Sähköautoista liikkuu paljon epäselvää (tarkoituksellisesti tai tunteista kumpuavaa) väärää tietoa. Motivaatiota tällaiseen ei tarvitse pitkään miettiä kun katsoo nykyistä auto- ja siihen liittyvää energia-alaa; hävittävää on miljardikaupalla euroja ja myös monella henkilökohtaisesti (kunnia ym.). Perinneautojen valmistajien näkökulmasta sähköautot ovat nyt 2019 pelottavan hyviä ominaisuuksiltaan ja tuottoisa polttomoottoreihin kietoutunut huoltobisneskin on todella vaarassa. Suomessa jopa TM ja VTT ovat olleet perinnepuolelle biasoituneita tietolähteitä, mitä sitäkin voi vähän ymmärtää kun penkoo taustoja.
Todellisuus tässä parin vuoden sisään kuitenkin tulee olemaan se että sähkö yllätti autoilijat. Tesla Model 3 on uusi T-Ford, joka muuttaa paljon automarkkinalla jo nyt. Ensimmäinen noin 5000 kappaleen erä on juuri saapunut EU alueelle ja se kauhistuttaa alueen omia autovalmistajia. Tämä yksittäinen automalli on noussut USA markkinoilla nopeasti kaikista luksusautoista myydyimmäksi. Halvimmillaan 42000$ hintaisena se ei vielä täysimittaisesti uhkaa esim. Toyota Corollaa tai F150:a, mutta suunta ja viesti on selvä. BMW, Lexus, Audi, Infiniti ja MB ovat häviäjiä nyt USA:ssa ja ehkä kohta EU:ssa. Samalla mainittu maailman ainoa iso (puhdas) sähköautovalmistaja on nostanut kannattavuutensa tukevasti plussalle ja rakentaa nyt uutta tehdasta maailman suurimmalle automarkkinalle Kiinaan. Teslalla on motivaatio tehdä sähköautoista markkinoiden parhaita autoja, toisin kuin esimerkiksi Audilla, jonka omaa SUV myyntiä heidän oma e-tron mallinsa syö. En sano etteikö uusi e-ton olisi hyvä, mutta epäilen onko se niin hyvä kuin olisi ollut Audin resursseilla mahdollista tehdä. Silloin se voisi huomiotaherättävällä tavalla jättää varjoonsa valmistajan perinteiset diesel ja bensiini SUV mallit…
Jos palaan tarkemmin aiheeseen, eli talviautoiluun, niin on minustakin ikävää että kunnon tutkimusta talviominaisuuksista ei ole. Bloggaajan kulmakivena oleva AAA:n testi on tuloksiltaan outo kun vertaa todellisiin käyttökokemuksiin mm. Suomessa. TM:n tekeillä oleva testi on kiinnostava, mutta mietityttää vielä mm. heidän päätoimittajansa TopGear tyyppinen yleinen nihkeys sähköautoihin liittyen. Tesla Björn norjassa on ansiokkaasti ja avoimesti testannut lähes kaikkia sähköautoja talvisäässä, mutta se ei ole tutkimusta. Kuitenkin on huomionarvoista että Suomessakin juuri tällä viikolla ajettiin ja ajetaan harrastajien porukalla neljällä täyssähköautolla Huyndai Kona, Jaguar I-Pace, Tesla Model S ja Renault Zoe Kotkasta Nuorgamiin, noin 3100km kelissä, jossa lämmöt ovat vaihdelleet 0..-33C välillä. Reissu on mennyt hyvin ja tämä ei todellakaan ole markkinointipläjäys vaan negatiivisiakin kokemuksia kerrotaan avoimesti: https://www.ekoautoilu.fi/finnish-electric-winter-…
Vielä tarkempaa tietoa on Facebookin Sähköautot-Nyt ryhmässä.
Itse ajan vanhalla Priuksella ja odottelen Model 3:sta edullisempaa versiota vetokoukku-optiolla, se saapunee tänä vuonna. Tuttujen ja omien sähköautokokemusten perusteella en epäile että joutuisin tulevan sähköautoni kanssa vaikeuksiin myöskään talvella. Automarkkinalla aistin sellaista henkeä että monet miettivät autohankintaansa juuri nyt tarkemmin ja harkitsevat olisiko sähköauto tapa reagoida esimerkiksi kalliiden huoltokulujen, ilmastonmuutoksen ja yleisen saastumisen aiheuttamiin haasteisiin. Mielestäni on.
Ilmoita asiaton viesti
Itse olen sähköautoillut nyt 72 000km. Ajan vuodessa todella paljon, n.60 000km. Voin jo nyt sanoa, että en tule koskaan enää palamaan polttomoottoreihin. Oman ajoprofiilini vuoksi, minun ei yksinkertaisesti ole taloudellisesti järkeä ajaa muulla, kuin sähköllä. Jos ostan 43 000e sähköauton, 5 vuoden jaksolla pääsen halvemmalla vain jos ostaisin alle 15 000e bensa-auton, joka kuluttaa alle 6l/100km pääosin moottoritieajossa. Siinä hintaryhmässä vaihtoehdot uusissa autoissa ovat todella kapeat tai oikeasti olemattomat. Käytettyjä ei minun kannata ajaa, koska kilometrikertymä on sitä luokkaa, että autoa pitäisi vaihtaa koko ajan. Kokemuksesta polttomoottorit alkavat olemaan aika loppuun ajettuja 200 000km jälkeen. Tai noiden kilometrien jälkeen saa korjailla jatkuvasti tuhansilla euroilla.
Taloudelliseten syiden lisäksi, sähköautot ovat käytännössä mistä tahansa näkökulmasta parempia mitä polttomoottorit. Niiden moottorit ovat suorituskykyisempiä, ei ole vaihteita, lämpiävät talvella heti kun laittaa auton päälle (en ole raaputtanut ikkunoita kertaakaan omasta autosta), ei tarvitse käydä tankkaamassa vaan auton saa ladattua kotona, ovat hiljaisia, ei pakoputkipäästöjä ym.
Mitä tulee kirjoittajan huoleen sähköautojen toimivuudesta talvella, voin omasta kokemuksesta sanoa, että kyllä ne toimii. Lämmitys ja ajo-olosuhteet rokottavat tietenkin kantamaa jonkun verran, mutta nytten kun oli kovat pakkaset, omassa firmassa sähköauto oli ainoa auto, joka lähti silloin liikkelle. Työntekijät laittoivat peräjälkeen viestiä, etteivät dieselit lähde käyntiin. Itsellä on täyssähkö Hyundai Ioniq. 90% vuodesta kantama heiluu kelistä riippuen 170-230km välissä. Nyt -30c pakkasessa, jos ei nipistänyt hytin lämmityksestä kantama oli luokkaa 130km. Jos olisi asettanut lämmityksen 19c – joka on vielä ihan ok ajolämpötila – olisi päässyt esilämmitettynä varmaan 150km yhdellä latauksella. Vastaavasti parhaimmillaan poikkeuksellisen hyvissä olosuhteissa kesällä olen päässyt yli 250km yhdellä latauksella.
Miten sitten teknisesti sähköauto kestää kovia lämpötiloja? Omassa autossa on akunlämmittimet, jotka huolehtivat riittävästä akun lämpötilasta. Vastaavasti kesällä tuulettimet hörähtävät käyntiin, jos akun lämpötila nousee. Talvella jos ajaa päivittäin, akku itse purkautuessaan tuottaa jonkun verran lämpöä, joka varautuu akun massaan. Kun lähtee esilämmitettynä, akun lämpötila on kireälläkin pakkasella ollut reilusti plussan puolella. Eli jos ajaa päivittäin, akku ei ehdi edes kylmettyä. Jos auto on seissyt pitkään ja tietää akun olevan kylmä, hyviin käyttötapoihin kuuuluu, että esilämmittää akut ja lähtee vasta sen jälkeen ajamaan. Ihan kuten polttomoottorilla ajava voi pitää autostaan hyvää huolta esimerkiksi käyttämällä lohkolämmitintä.
Sähköautokriitikot keskittyvät vanhentuneisiin pointteihin. Nykypäivänä se akku ei enää ole sähköautoilun heikoin lenkki. Nyt on kohtuullisella hinnalla tarjolla +60kwh akuilla varustettuja autoja, joiden kantama on keskimäärin 400km. Jos lataa esim. Hyundai Konan 64kwh akkua 1000 kertaa tyhjästä täyteen (jota tapahtuu äärimmäisen harvoin), sillä sähkön määrällä ajaa 400 000km. Akun käyttöikä kasvaa, jos akkua ladataan lyhyemmissä jaksoissa. Saman kokoisilla akuilla varustettuja Tesloja on ajettu yli puoli miljoonaa kilometriä. Päinvastoin kuin yleensä oletetaan, Kalifornian lämpö on raskaampi akulle, kuin Suomen kaltainen viileä ilmasto. Eli meillä akut tulevat olemaan niitä pitkäikäisimpiä koko pallolla. Myöskin pohdinnat autojen kantamasta ovat yleensä virheellisiä tai sitä ajatellaan väärästä näkökulmasta. Kun ihmiset pohtivat käykö sähköauto heille, yleensä he lähtevät siitä riittääkö kantama yhdellä latauksella -30c pakkasessa kerran vuodessa tehtävään lapinreissuun. Sellaista autoa ei tällä hetkellä ole tarjolla, mutta autoja on, joilla sen reissun voi tehdä. Omasta kokemuksesta sähköauto kannattaa mitoittaa sen mukaan, että kantama kattaa päivittäiset työ- ja muut ajot. Jo nyt lähes kaikki sähköautot kattavat lähes kaikkien päivittäiset tarpeet. Sen jälkeen sen sijaan, että katsoo akun kapasiteettia, tulisi katse kohdistaa latausnopeuteen ja auton kulutukseen. Kun sähköautolla tehdään pidempää matkaa, matkanopeuden määrittää lähinnä auton kulutus ja se kuinka nopeaa latausta auto pystyy ottamaan vastaan, ei niinkään akun koko. Jotta sähköauto olisi verrannollinen polttomoottoriautoon, latausnopeuden tulisi olla niin nopea, että jos polttomoottorilla pidetään 2-3h välein 30min tauko, sähköautoa pystyttäisiin lataamaan siinä ajassa seuraavan siirtymän verran. Eli akulla ei tarvitse päästä 1000km yhdellä latauksella, vaan siihen pitäisi saada puolessa tunnissa 200-300km laturista lisää kantamaa. Jos auto kuluttaa vaikka 16kwh/100km, latausnopeuden pitäisi siis olla 64-96kw. Lohjalle avattiin hiljattain laturi, josta sain omaan autooni +70kw teholla virtaa. Toki koko lataussessio ei tullut sitä vauhtia, mutta noilla latureilla aletaan jo pääsemään siihen tahtiin, että sähköauto ei hidasta matkantekoa.
Jos niitä kritiikinkohteita haluaa, kannattaisi keskittyä esim. pikalatureiden ja muiden julkisten latureiden toimintavarmuuteen. Niissä on ihan aitoja ongelmia tällä hetkellä. Vaikka ne toimisivat 90% kerroista, se on aivan liian alhainen lukema isoille massoille. Eikä ongelmat ole aina latureissa, vaan saattaa olla muita syitä miksi ei pääse lataamaan. Laturin edessä saattaa olla lumikasa tai polttomoottoriauto on vienyt latauspaikan. Myöskin kotilataus on ihan aito ongelma etenkin kerrostaloasujille. Sähköautoa tuskin koskaan käytetään samalla tapaa mitä polttomoottoria, eli ”käydään kerran viikossa tankilla”. Todennäköisempää on, että 90% latauksista tehdään hitaasti yöllä tai työpäivän aikana. Pikalatureita taas käytetään lähinnä pitkillä matkoilla. Jos haluaa edistää sähköautoilua, kannattaisi keskityyä siihen, että miten kerrostaloasukkaille saadaan latauspaikat tai miten työpäivän aikana saa ladattua autonsa.
Ilmoita asiaton viesti
Metopolian autosähkölehtorin analyysi taustalla olevasta tutkimuksesta. Maantieajossa – 7 asteen kulutuksen lisäys ihan kohtuullinen ilman esilämmitystäkin. Leaffissakin selvästi alle 20 %
https://m.facebook.com/groups/8638194684?view=perm…
Ilmoita asiaton viesti
Suosin aina ja kaikkialla sähköautoja yksinkertaisesta syystä:
Olen pahoin allerginen polttomoottoriautojen pakokaasuille. Vielä pahempia ovat pienpolttomoottoristen lehtipuhallinten ja polttomoottoriruohonleikkurien pakokaasut, jotka laukaisevat allergiakohtauksen ja voimakkaan nuhan. Niiden bensiinissä olevat lisäaineet ovat todella ärsyttäviä palaessaan. Meitä on monia, jotka kärsivät savu- ja pakokaasuallergioista.
On aivan sama, miten kauan niiden akuilla voi ajaa ja miten hyvä akkujen talven- ja helteenkestävyys ovat. Yksi ominaisuus on ylitse muiden: NE EIVÄT LEVITÄ ALLERGISOIVIA PÄÄSTÖJÄ !!!
Ilmoita asiaton viesti