Metropolipolitiikan tulos: 3000000 suomalaisen omaisuus katoamassa
Tästä ei ole paljoa vaalikeskusteluissa puhuttu vaikka 3 miljoonaa suomalaista on menettämässä usein palkkatyöllä maksetun suurimman omaisuutensa arvoa. Uuden selvityksen mukaan asuntojen hinnat laskevat koko ajan ei vain syrjäseuduilla vaan myös suurehkoissa kaupungeissa kuten Lahdessa, Porissa, Kouvolassa, Joensuussa, Lappeenrannassa, Vaasassa, Hämeenlinnassa, Seinäjoella, Rovaniemellä, Mikkelissä, Kotkassa ja Salossa.
https://www.hs.fi/talous/art-2000006055778.html
Tämä tapahtuu samaan aikaan kun korot ovat lähes nollassa ja taloussuhdanne lievästi kasvava. Mikä katastrofi syntyy, kun korot nousevat?
Kasvua on lähinnä vain muutamassa suurkaupungissa. Suurten kaupunkien sisälläkin tapahtuu polarisoitumista, jossa parhaimmille paikoille rakennetaan nousevilla hinnoilla asuntoja, jotka ovat näiden 3 miljoonan kansalaisen ulottumattomissa ja kaupunkien reuna-alueet hiipuvat.
Tällainen kehitys estää ihmisten liikkuvuuden työn perässä suurkaupunkeihin, koska vanhan asunnon hinnalla ei saa suurkaupungista kuin muutaman neliömetrin asuntoa. Tätähän kaupungistumisen kannattajat ja poliittinen oikeisto on pitkään vaatinut ihmisiltä ja samalla uhannut leikata työttömyysavustuksia, ellei matkaan lähdetä.
Oheisessa jutussa haastatellut ekonomistit tuntuvat olevan yhtä mieltä, että tuhoisa kehitys johtuu harjoitetusta politiikasta. Samalla vihdoin myönnetään, että tarvitaan toisenlaista aluepolitiikkaa, jossa haetaan keinoja pitää pienempiä aluekeskuksia elinvoimaisena.
Kukaan ei voi kiistää, että Paavo Väyrynen on puhunut tästä haitallisesta kehityksestä jo pitkään ja yrittänyt nostaa tätä aihetta yhteiskunnalliseen keskusteluun. Oikeiston kaupungistumisaktivistit ja grynderit ovat tyrmänneet Paavon puheet ”vanhanaikaisena”. Heidän mielestään kaupungistumista ei voi estää vaan sitä pitää kiihdyttää. Asiallista keskustelua ei ole saatu aikaiseksi ja nyt olemme vakavassa tilanteessa.
Kyse ei ole siitä, että kaupungistumista estettäisiin vaan siitä, että suurkaupunkien ulkopuolella olevia valtavia mahdollisuuksia hyödynnettäisiin ja tämä hillitsisi pahimpia ylilyöntejä kaupungistumisessa.
Tähtiliikkeen esilläolo ei ole mikään itseisarvo mutta YLE:n julistamalla Tähtiliikkeen poistamisella TV-keskusteluista on seurauksia, joita boikotista päättäneet eivät ehkä täysin ymmärtäneet. Vaalikeskusteluista jää pois tärkeitä aiheita, joita Paavo olisi nostanut keskusteluun. Seuraavan hallituksen on joka tapauksessa ryhdyttävä radikaaleihin aluepoliittisiin toimiin
Voin vain suositella luettavaksi Tähtiliikkeen aluepoliittisen ohjelman ”Hajautettuun ja luonnonmukaiseen tieto- ja sivistysyhteiskuntaan” http://xn--seitsemnthdenliike-rtbc.fi/upload/File/Aluepoliittinen_ohjelm…
Hyvin laajalti näkyy myynnissä omakotitaloja alle 100 000 € netin myyntisivustoilla. Kuvistakin päätellen usein varsin hyväkuntoisia. Alennusmyynnin tunnelmaa.
Keskusta on ollut maaseutupolitiikan johtaja ainakin kuntatasolla, mutta varsin pitkälle myös valtakunnan tasolla. Ei ehkä ole ihan täysin onnistunutta ollut tuo politiikkaa?
Ilmoita asiaton viesti
Suuressa osassa Suomea asunnoilla ei ole pankin silmissä enää vakuusarvoa eikä pankin lainaa näitä vastaan, joten mikä on tällaisten asuntojen todellinen käypä arvo ?
Rajat ovat n. 50 km päässä merkittävimmistä yliopistokaupungeista kasvukeskuksina, jonka ulkopuolella vakuuarvot ovat mitä ovat.
Ilmoita asiaton viesti
”Suuressa osassa Suomea asunnoilla ei ole pankin silmissä enää vakuusarvoa eikä pankin lainaa näitä vastaan, joten mikä on tällaisten asuntojen todellinen käypä arvo ?”
Korkein tarjous.
Ilmoita asiaton viesti
yksi suurimmista valtion valitsemista kehittämislinjoista: liikennepolitiikka tukee Helsinki keskeisen , jo 1600 luvulla alkunsa saaneen tapulikaupunki perustaisen kehittämisen mallilla.
Nyt tuo malli on nimeltään Suomi on Saari liikennemalli jonka kirkkain tähti , Tallinna tunneli ja sen syöttöliikenne radat nielevät aluekehitysvaroja noin 50 miljardia ja lopulta tekevät koko valtakunnan Helsingin sataman takamaaksi.
https://docplayer.fi/33929349-Suomen-satamien-taka…
josta mm prof viren on vetänyt seuraavan johtopäätöksen:
http://meeviren.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269803-po…
ja josta lisätietoa löytyy http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27…
sekä vaihtoehto:
http://www.sisavesi.fi
Ilmoita asiaton viesti
edit: ”Kyse ei ole siitä, että kaupungistumista estettäisiin vaan siitä, että suurkaupunkien ulkopuolella olevia valtavia mahdollisuuksia hyödynnettäisiin ja tämä hillitsisi pahimpia ylilyöntejä kaupungistumisessa”.
Tähän valtavien mahdollisuuksien hyödyntämiseen joka estäisi kaupungistumista, olisi mukava saada useampiakin esimerkkejä. Nyt on muistettava, että ne kaupunkeihin muuttavat eivät tule yhdestä kunnasta vaan kaikista Suomen kunnista.
Maaseudun tyhjentymisen yhteisenä nimittäjänä on väestön väheneminen ja vanheneminen, krooniset muuttotappiot, sijaintihaitta ja pitkät etäisyydet, huonot yhteydet, yksipuolinen elinkeino- ja toimialarakenne, alhainen työllisyysaste ja koulutustarjonnan vähäisyys.
Sellaista varallisuutta Suomessa ei ole, että jokaiselle paikkakunnalle löytyisi ratkaisu edellämainittujen syiden poitamiseen ja edes olemassaolevilla asukkailla olis syytä jäädä aloilleen.
Ei vaikka saisivat ilmaiseksi asua. Suomessa on lähes 15 000 tyhjillään olevaa ARA rahoitettua kerrostalo vuokra-asuntoa n 200 kunnassa. Nyt on alkanut niiden purkaminen. Talo kerrallaan. Eivät jaksaneet odottaa niitä valtavia mahdollisuuksia !
Ilmoita asiaton viesti
Niin, toivo alkaa hiipua kun väärä politiikka vain jatkuu. Ei näitä vahinkoja tosiaan viikossa korjata. Eikä tietenkään joka kolkkaa tarvitse asuttaa mutta lähtökohdaksi on otettava ympäri pyrkimys elin kelpoisiin aluekeskuksiin ympäri maata. Tässä voi todeta vain pääkohdat:
-Infra ja yhteydet näihin kuntoon mm nopeat raideyhteydet ja informaatioverkot
-Koulutuksella luodaan erityisesti nuorille modernia innovaatiokyvykkyyttä erityisillä koulutusohjelmilla
-Painopisteenä matkailu, luonnovarat ja puhdas maatalous
-Paikallisille pk-yrityksille tarjotaan liiketoiminta-ja innovaatio-osaamisen koulutusta ja rahoitusta uusien tuotteiden kehittämiseen. Valtion innovaatio-osaajien määrää alueilla lisättävä huomattavasti(Business Finland)
-Sipilän hallituksen koulutus-tutkimus-ja innovaatiotukien leikkaukset peruttava
Paikallisista lähtökohdista syntyvä liiketalous on näin mahdollista saada syntymään.
Ilmoita asiaton viesti
Jukka Leppälahti
No esittämäsi lista on suoraan vaalilupauksista koottua tavaraa. Hieno lista, mutta valitetaavasti kaiki ne ovat teoreettisesti toteutettavissa vain julkisella rahoituksella. Edelleen Suomella ei kertakaikkiaan ole varaa tuon vision toteuttamiseen.
Kaiken lähtökohtana on ja tulee olla yksityisen rahoituksen, investointien ja liiketoiminnan syntyminen jollekkin alueelle. Ne syntyvät jo nyt alueille jossa on mainitsemasi raideyhteydet ja informaatioverko. Alueille joissa infrastruktuuri on valmis ja toimiva yhteiskuntarakenne.
Innovaatiot ovat toivottavia ja niiden investointi julkisella ja ykstyisellä rahoituksella on aina kannattavaa. Usein vain käy niin, että projektin onnistumisen myötä hakeudutaan heti suuriin kaupunkeihin markkinoinnin ja kasvun takaamiseksi. Kaupungit ottavat näitä yrityksiä kilvan vastaan.
Yli sadan hengen yritys, liiketoiminnasta riippuen ei oikein yli 50 km pässä suurehkosta kasvukeskuksesta pärjää. Olemassa oleva pysyy alueella, mutta uusi yritys ei korpeen lähde.
Matkailu on alue joka synnyttää kausiluontoista kysyntää suuremmassa mittakaavassa vain nykyisillä paikoillaan. Matkailu tarvitsee virikkeitä ja paljon pöhinää ympärilleen. Uusia nykyaikaisia matkailukeskuksia ei noin vain synny.
Ilmoita asiaton viesti
No infra vähän maksaa mutta se on joskus joka tapauksessa kuntoon laitettava ja nyt on hyvä aika. Raha on halpaa, ilmaista valtiollekun korko on pitkään 0%.
Meillä on ihmeellinen ihmeellinen käsitys ettei kannattaviin investointeihin olisi rahaa. Lisäksi HAITALLISIA yritystukia maksetaan 8-9miljardia. Näistä voidaan heti ottaa 2-3 miljardia kannattaviin investointeihin ja innovaatio-osaamisen kehittämiseen alueilla.
Innovaatio-osaamisen kehittäminen on aika halpaa. Se on ainoa tie, joka perustuu juuri pienellä julkisella panoksella yksityisten varojen mukaan vivuttamiseen ja luo uutta yksityistä liiketoimintaa. Tämä on ainoa kestävä tie ja on mahdollinen. Ei kannata uskoa mediaa ja langeta turhaan pessimismiin…
Ilmoita asiaton viesti
Se arvo on nostettu keinotekoisesti joten samanlaisella konstilla se on hyvä myös hävittää. Maaseudulla missä ihmiset asuvat eivätkä keinottele asunnoillaan on rakennusten arvot olleet melko vakaat.
Ilmoita asiaton viesti
Ja millaistahan se aluepolitiikka on, joka kääntäisi kehityksen? Kerätään rahat pois metropolien asukkailta, ja tuetaan niillä muuttotappioalueilla asumista?
Ilmoita asiaton viesti
Aaloitetaaanpa vaikka liikeenne poliittisten panostusten nolla tilanteesta ja arvioidaan kaikki alusta.
Se mitä varmimmin toisi tuloksen, jossa yksi nopea mahdollisuus olisi esim. siirtää rannikkoalueilla tapahtuvat laivalastaukset sisämaahan. Nyt maaliikenteessä rannikoille menevä tavaraliikenne loppuu ja eurooppaan menevä niiden joki alueille ja valtamerihubeille laivat menisivät suoraan Järvi Suomen alueelta.
Tarkoittaa infra rakentamisissa ,että rekka ja raideliikenne infra rakentamisten sijaan ja ohessa panostetaan myös vesiliikenne väylien ja liikennevälineiden rakentamisiin joilla mahdollistetaan suora laiva liikenne Järvi Suomesta
Tähän perusteet löytyvät niin eduskunnan tulevaisuusraportin
https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/jul… sivulta 263 alkaen kuin
tekemällä LVM visio jossa liikenteen tulevaisuuden faktat otetaan poliittisten intohimojen ja lobbausten sijaan huomioon :
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/…
Tätä nyt tällä Suomi on Saari , rannikkoja kehittävästä tavaraliikenne mallista tehdään Järvi Suomen elinkeinoille uusi tuleminen jossa tavaraliikennevolyymien siirroissa mm Ruotsi on jo EU liikennestrategia tavoitteiden mukaisesti alkanut siirtää jo vuosia sitten.
https://trafikverket.ineko.se/Files/en-US/31316/In…
sivu 14
” Viktiga farleder utvecklas ” : ” För att främja överflyttningen av godstransporter från väg till sjöfart behövs bland annat åtgärder i farleder. ”
Meillä ensimmäiset osa-alue tutkimukset valmistuvat Saimaan osalta vasta vuonna 2021 .EU liikennestrategian 10 vuotis juhlavuonna.
https://www.merikotka.fi/projects/infuture-future-…
http://www.sisavesi.fi
ja
mm prof. viren
http://meeviren.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269803-po…
lisää tietoa muutostarpeesta ja vaihto ehdosta jolla vaikutetaan Järvi Suomen elinkeinojen elvyttämisiin liikennepolitiikalla mm ;
http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27…
http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27…
http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27…
http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27…
Ilmoita asiaton viesti
No hyvä. Muutama kysymys tuohon konseptiin liittyen:
Mikä olisi käytännössä se aluskoko, jolla suoraa liikennettä Järvi-Suomesta Keski-Euroopan hubeihin olisi tarkoitus hoitaa? Kiinnostaa niin fyysiset mitat kuin kuljetuskapasiteettikin.
Mikä on aluksen kuljetuskustannus per tonni/ kaistametri / TEU, esimerkiksi päivätasolla?
Mikä olisi nopeus verrattuna maakuljetuksiin joko maanteitse tai raiteilla?
Mikä olisi se liikennemäärä, joka olisi ilman maavetoa tuon liikenteen ulottuvilla?
Millaisia investointeja em.- liikenteen mahdollistaminen tarkoittaisi?
Ilmoita asiaton viesti
Vielä joitain suoralta kädeltä annettavia varmistamattomia – vastauksia kommentin virallisen no 16 vastauksen lisäksi
Saimaa
Aluskoko : pituus: 82,50 m
leveys: 12,60 m
syväys: 4,35 m
Sain tälle laivamallille noin 96 kontin kapasiteetin.
Ensimmäinen taloudellisuus laskelma ei ole helppo koska voidaan ajatella että lähes joka kontti voidaan jättää lähimpään loppukäyttäjä laituriin -ei satamaan -eikä näinolle tarvita ”muuta” kuin kuljetusten logistinen järjestelmä joka matchaa laivan ja kuorma auton aikataulut.
laivan hinta on normaalin vastaavan laivan hinta + runko noin 20-30% kalliimpi mitä konventionaalinen runko. Täysin automaattinen hallinta järjestelmä noin 2-4 miehen henkilöstö .
Nopeus , konttien -satama ajat jäävät ja kulut jäävät kokonaan pois joki-meri-sisävesilaituri järjestelmässä
Saksan suomen välillä liikkuu noin 7-9 miljoonaa tonnia tavaraa.
Järvi Suomen vienti ja tuonti liikenne pyörii 27-30% koko maan liikennemäärästä.
Liikenne edellyttää suurta ja huolellista järjestelmä kehittämistä ja muutosta sekä Järvi Suomen alueen sisävesiliikenne väylien korjausvelka arviot sekä Porin että Kotka kautta meriyhteyksien luomisen HIHA arvio 2,5-4,5 miljardia, yhteensä kaikille kolmelle vesistölle niiden saattamiseksi yhtenäiseksi liikenneverkoksi. http://kanaler.arnholm.nu/suomi/suomi.html
Tämä mahdollistaisi noin 115-125 metriset noin 4-5000 tonnin eli 2-300 kontin vetoiset ultrakeveät alukset joille ei tarvitse satama infraa vaan hyvän suunnittelu ja hallinta IT järjestelmän. Laivayksikön hinta tuossa luokassa 10-20 miljoonan haarukassa. Jolla poistetaan maksimissaan noin 10 miljardia tonnikm maanteiltä sisämaa -rannikko väleiltä. Samoin siirretään noin 30% rannikkosatamien töistä sisämaahan. Aluepolitiikkaa….. Ja tehdään vähemmän raide ja maantie korjausvelkaa…ja ruuhkaa pääkaupunkiseudulle.
Ilmoita asiaton viesti
Katso myös aiempi vastaukseni.
Ilmoita asiaton viesti
Historiallisesti se kehitys on kääntynyt jonkun yhteiskunnallisen romahduksen myötä kun resursseja ei riitä.
Nyt tilanne oikeastaan sellainen, että sitä kaupungistumista on keinotekoisesti jarrutettu hyvin pitkään ja siitä alkanut tulla ongelmia.
Ilmoita asiaton viesti
Itse ajattelen niin, että se kaupungistuminen on väistämätöntä ja että sitä ei pitäisi keinotekoisesti jarruttaa, eikä kiihdyttää.
Mutta, yhden ison kaupungin sijasta olisi parempi jos olisi 10-15 pienempää.
Sellainen jarruttaminen ei sitten ole keinotekoista jos kehitetään esim. teknisiä ratkaisuja joilla haja-asutus alueella asuminen olisi järkevämpää. Ja kyllä ne infrat pitäisi niihin 10-15 asutuskeskukseen saada.
Ilmoita asiaton viesti
Valittaen on todettava, että varojen puutteessa ei vastauksia kysymyksiisi ole tuotettu.
Se mitä olemme tehneet.
Olemme kehittäneet Suomessa Fraunhofer instituutin kanssa yhteistyössä EU tuella http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/… uuden laivamallin, Arctisille alueille sisävesi-meri käyttöön, jossa jäämurto ominaisuudet ovat saavutetut noin 30% keveämmällä rungolla mitä konventionaalinen laivateollisuus . http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/… josta hallussani ovat mallisuojat 24956 ja 24566 mitkä ovat olleet voimassa yli kymmenen vuotta.
josta VTT totesi laivasta jo vuonna 2009 mm seuraavaa :
”Laffcomp Oy alusprjoektin suurin innovatiivisuus arvo on kokonaan uuden kuljetusjärjestelmän luominen jolla on mahdollista korvata kumipyöräkuljetukset puuraaka aineen kuljettamiseksi voimalan poltto aineeksi. Alusratkaisu tekee mahdolliseksi ympärivuotisen liikenteen sekä matalien luonnosatamien käytön ,joihin ei tarvita lastausinfrastruktuuria koska lastauslaitteisto kulkee laivan mukana.”
Ja nyt sitten armon vuonna 2018 Kotka marine on aloittanut non 1,2 miljoonaa maksavan laivasuunnitteluprojektin jolla etsitään uutta laivamallia Saimaan alueelle korvaamaan maantieliikenne volyymejä.
Ultrakeveille jäissä kulkeville monitoimialauksille kannattavuus laskelmat tulee tehdä jokaiselle reitille erikseen.
joitain alustavia on tehty http://www.sisavesi.fi/?page_id=307 ja http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/…
Vesitieyhdistys on tehnyt perustutkimukset sisävesien hake ja puutavarakuljetuksista ultrakeveillä laivoilla jotka löytyvät muun materiaalin ohessa sivuilta http://www.sisavesi.fi/?page_id=326
Lisäksi vesitieyhdistyksen sivuilta löytyy viime vuonna tehty vertailu Järvi suomi Saksa liikenne joko konventionaalisesti tai suoravesiliikenteenä Saksaan
https://docs.wixstatic.com/ugd/9247af_c4962cb47779…
lisätietoa sivustolla http://www.sisävesi.fi
ja kansainvälistä /Eu tietoutta sivustolla http://www.inlandnavigation.eu/about-ine/
Ilmoita asiaton viesti