Finnair romuttamassa kovaa kyytiä hyvää brändiään

Miksi valtioyhtiö rikkoo valtion hyväksymää EU-direktiiviä? Finnair välttelee edelleen kynsin hampain maksamasta lakisääteisiä EU-direktiivien määräämiä korvauksia lentojen pahoista myöhästymisistä.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006159937.html

Tapauksista on runsaasti ennakkotapauksia eri maiden tuomioistuimista, joten mitään epäselvyyttä ei pitäisi olla. Törmäsin asiaan jo vuosia sitten kun peräsin korvauksia ja Finnair näytteli täysin tietämätöntä direktiiveistä. Kun näytin direktiivit ja ennakkotapaukset, muuttui ääni kellossa. Vedottiin siihen, ettei alioikeuksien päätökset riitä vaan tarvitaan korkeimpien oikeuksien päätöksiä. Kun vein asian kuluttaja-asiamiehen kautta eteenpäin kohti oikeutta, Finnair suostui maksamaan pienen korvauksen, kun peruin oikeusprosessin.

On hätkähdyttävää, että meno ja perustelut ovat vieläkin samanlaiset.

Mitä Finnair hyötyy tästä? Yrittäessään säästää 1200€:n kustannuksia, yhtiö aiheuttaa itselleen 33000€:n hävityn oikeusjutun kustannukset.

Finnairin maine ja brändi luotettavana lentoyhtiönä on ollut huippuluokkaa. Surkeinta tässä korvausasiassa on, että taistellessaan asiakkaitaan vastaan ja joutuessaan kuluttajien mustalle listalle muiden surkimusten joukkoon, Finnairin ampuu itseään jalkaan ja romuttaa maineensa kuluttajien keskuudessa.

Nykyisessä liiketoimintaympäristössä on menestyvissä firmoissa ymmärretty asiakaskokemuksen merkitys menestykselle.  Herää kysymys, kuinka valtionyhtiö Finnairia johdetaan? Omistajaohjaus voisi kysyä mitkä ovat yhtiön arvot ja tulevaisuuden kilpailutekijät? EU määräysten ylenkatsominen ja asiakkaiden kanssa taistelu oikeudessa?

Finnair ja sen maine on suomalaisille tärkeä ja sellaisena se olisi pidettävä.  

jukkakleppalahti
Sitoutumaton Kerava

TkT, Innovaatioasiantuntija ja tutkija. Opi perusasiat.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu