Jukka Leppälahti Innovaatiokyvykkyys kansalliseksi vahvuudeksi!

Kaikki blogit puheenaiheesta Lainvalmistelu

Länsimaisuuden juhlapäivä

Hallituksen kaatuminen on tavanomaista poliittista väreilyä, jota vaalien alla kuuluukin olla. Sen sijaan sote-uudistuksen kaatuminen on oikeusvaltion juhlapäivä. Maakunnat voivat hyvin tulla joskus, kuten jonkinlainen valinnanvapauskin. Tärkeää on vain se, että tällaisella prosessilla ne eivät olisi saaneetkaan tulla. Jos tällainen prosessi olisi johtanut johonkin, jonka olisi voinut selittää hallituksen onnistumiseksi, olisi puhemiestä lainaten rikottu jotain pyhää.  Olisi luovuttu länsimaisesta yhteiskuntamallista.

Virtuaalivaluuttojen laki on menossa pahasti pieleen

Eduskunnan käsittelyssä on uusi virtuaalivaluuttoja koskeva lakiesitys. Lakihanke on menossa pahasti pieleen, mikä voi merkitä valtavaa liiketoimintapotentiaalin menetystä Suomelle tulevaisuudessa.

Virtuaalivaluutat ovat melko uusi sovellusalue, joka perustuu lohkoketjuteknologiaan tai vastaaviin digitaalisiin teknologioihin. Ensimmäinen sovellus, Bitcoin, on nyt kymmenen vuotta vanha ja vähänkään laajemmassa tietoisuudessa virtuaalivaluutat ovat olleet ehkä vain muutaman vuoden ajan, jos sitäkään.

Lainvalmistelu, vallan kolmijako-oppi ja virkamiesvalta

Mielestäni lainvalmisteluvalta on yksi lainsäädäntövallan osa-alue. Suomalaisessa järjestelmässä näyttää minusta siksi olevan lainsäädäntövaltaa sellaisilla henkilöillä ja tahoilla, joilla kuuluisi vallan kolmijako-opin mukaan olla vain toimeenpanovaltaa.

Seuraavana on ehdotuksiani lainsäädäntövallan ja toimeenpanovallan erottamiseen.

Lakiesitysten valmistelutyö avoimeksi ettei toimeenpanovaltaa käyttävillä tahoilla ja henkilöillä olisi erivapautta saada etukäteen tietoa lakiesitysten sisällöstä.

Hallitus estää virkamiesten hyvän lainvalmistelun. Levottomuudet jatkuvat.

Lainsäädännön Arviointineuvosto toteaa, että hallituksen uudessa esityksessä irtisanomislaiksi on edelleen samat puutteet kuin lakkoaallon käynnistäneessä ensimmäisessä esityksessä. Ensimmäinen esitys arvioitiin kokonaisuudessa puutteelliseksi ja tulkinnanvaraiseksi. Arvio löytyy valtioneuvoston sivuilta:

https://vnk.fi/artikkeli/-/asset_publisher/arviointineuvoston-mukaan-irt...

Haluan Hallitukselta selityksen tasapuolisuuden nimissä

Haluan Hallitukselta selityksen tasapuolisuuden nimissä

Viikonlopun aikana on esiin noussut seuraava viesti Twitterissä:

”Valtionvarainministeriltä taitaa nyt unohtua, että paikallisen sopimisen edistämisestä oli jo sopu, jota hallitus kannatti. Myös kokoomus. Esitys kaatui Suomen Yrittäjien vastustukseen. Ratkaisu kiistaan olisi siis jo olemassa”, Malste vastaa Orpolle Twitterissä.

Tämä on niin iso asia, jos väite pitää paikkansa, että tähän on pakko tarttua.

Ketkä ”saatanan tunarit” lakeja valmistelevat ?

Nykyisen hallituksen lainvalmistelua seuratessa tulee usein mieleen Urho Kekkosen manaus ”saatanan tunarit” hänen turhauduttuaan eräisiin virkamiehiin. Äskettäinen keskustelu irtisanomislaista meni heti vikaraiteille, koska lainvalmistelu on ollut surkeaa eikä hallitus pysty esittämään kunnollista vaikutusanalyysiä ja sitä kautta perusteluja laille. Keskustelu jäi eipäs-juupas tasolle ja suuntautui vääriin asioihin.

Kun lakitekstin kirjoitus menee pieleen

Olen viime aikoina perehtynyt perusopetuslain pykälään 32 koulukuljetuksista. Tapaus on opettava esimerkki siitä miten lakitekstin kirjoittaminen voi epäonnistua, ja seurauksena on hukkaan heitettyä aikaa vielä vuosien jälkeenkin.

Perusopetuslakia muutettin 2003 annetulla esityksellä. Tarkoituksena oli ilmeisesti tarkentaa esiopetuksen oppilaiden oikeuksia koulukuljetukseen. Lakitekstiin tämä oikeus kuitenkin päätyi sanoilla:

"Hyvä lainsäädäntö ei synny kiireellä", Hannele Pokka 5.8.2017

 

HS 5.8.2017 Pääkirjoitus | Vieraskynä

 

Hyvä lainsäädäntö ei synny kiireellä

Lakeja valmistellaan uudenlaisessa, avoimessa toimintaympäristössä. Keskeneräisiä ehdotuksia saatetaan esimerkiksi arvioida sosiaalisessa mediassa.  

Talouspolitiikan arviointineuvosto tyrmää SOTE-säästöt

Maamme eturivin talousasiantuntijoista koostuva hallituksen itse nimittämä talouspolitiikan arviointineuvosto on todennut, että SOTE:n kustannusvaikutuksia ei pystytä arvioimaan. Erityisesti neuvosto toteaa, että valtionvarainministeriön arviossa sekoittuvat uudistuksen tavoitteet ja uudistuksen vaikutuksia koskevat arviot. https://yle.fi/uutiset/3-10215946?utm_source=twitter-share&utm_medium=so...

Tuliasedirektiivi ja Suomen laki 2

Julkaisin uudelleen tämän 17.11.2017 15:42 julkaisemani kirjoituksen.

 

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä