Jukka Leppälahti Innovaatiokyvykkyys kansalliseksi vahvuudeksi!

Kaikki blogit puheenaiheesta Romutuspalkkio

Romutuspalkkio on hyvä, jopa erinomainen, kädenojennus köyhille

Pieni bensakosla on suosikki, otsikoi Satakunnan Viikko romutuspalkkiosta kertovassa jutussaan (16.5.). Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio toteaa yhdistyksen tiedotteessa: "Romutuspalkkio on avannut monille vanhalla autolla ajaville mahdollisuuden vaihtaa vanha autonsa uuteen" [lyh.oma] 

Asuntojen romutuspalkkio

Aktiivimalli edellyttää, mielestäni jopa osin perustuslain vastaisesti, että henkilön pitää ottaa töitä vastaan, ja muuttaa sen takia jopa "kymmenen" kilometriä.

Asiantuntija ehdotti: "Syrjäseutujen ongelma-asunnoista romutuspalkkio" - olen samaa mieltä!

Autojen romutuspalkkio on suunnattu pääministerin tulotason omaaville sijoittajille, joilla on varaa ostaa romu ja "vaihtaa se uuteen autoon".

Entä jos - ja kun on pakko, kuitenkin romuttaa syrjäseutujen taloja? Eikö valtio voisi siitäkin osan maksaa?

Romutuspalkkiolle hyvä vaihtoehto

Vuonna 2018 tulee jälleen käyttöön etupäässä hyvätuloisille suunnattu sosiaalinen tulonsiirto, eli autojen romutuspalkkio. Maksimissaan romutuspalkkio on jopa 2500 euroa per auto.

Budjettiriihestä tukea työpaikkojen syntymiseen

Eduskunnan istuntokausi alkaa ensi viikon tiistaina. Suomen satavuotisen itsenäisyyden juhlavuotena ympäri maan on esitelty isänmaamme hyviä saavutuksista ja suomalaisen kulttuurin helmiä. Juhlavuoden pääteema, Yhdessä, on tarkoituksen mukaisesti tuonut meitä lähemmäs toisiamme.

Hallituksen tänään ja huomenna käsittelemän budjettiriihen ja sen tuloksena syntyvän Suomen valtion ensi vuoden budjetin tulee tukea talouskasvua, työpaikkojen syntymistä, keventää verotusta ja taittaa valtion velkaantumista.

Romutuspalkkiosta pysyvä käytäntö

 

Viime vuonna tehty vanhojen autojen romutuspalkkiokokeilu oli menestys, joka ylitti kaikki odotukset. Se osoittautui hyödylliseksi sekä ympäristön että autokaupan kasvun kannalta. Romutuspalkkioihin käytettiin kahdeksan miljoonaa euroa, joka riitti uudistamaan autokantaa 8 000 auton verran.

Romutuspalkkiokokeilussa vähäpäästöisen uuden auton ostaja sai palkkion uuden auton hankinnan yhteydessä. Palkkio koostui valtion maksamasta 1 000 euron avustuksesta sekä autoliikkeen maksamasta 500 euron vapaaehtoisesta palkkiosta.

Järkevää tukemista?

Vallitsevan taloudellisen taantuman aikana etsitään uutta talouskasvua tukemalla valtion varoilla jotakin työllistävää alaa. Yksi tämmöisistä tukemisen muodosta on liikenne ja viestintäministeriön juuri julkaisema 1000€ €uron valtion tuki, jos vaihtaa vanhan auton uuteen. Wanhan vaihdokkiauton ei tarvitse edes olla katsastettu tai tieliikennekelpoinen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä