Jukka Leppälahti Innovaatiokyvykkyys kansalliseksi vahvuudeksi!

Kaikki blogit puheenaiheesta Yhtiöittäminen

Infraverkkojen myynnissä ulkomaille vaarantuu myös talous ja turvallisuus

Suomessa on oltu kummallisen piittaamattomia myytäessä maan turvallisuuden kannalta strategisilla alueilla olevia maita ulkomaisille omistajille. Piittaamattomuus ulottuu kuitenkin paljon laajemmalle. Valtion elintärkeän infrastruktuurin myynti on myös kiihtymässä. Infraverkkojen myynti alkoi kun 2003 poliitikot päättivät myydä YLE:n lähetysten jakelutekniikan, Digitan, TDF nimiselle konsernille, joka on edelleen myynyt suomalaisten TV-lähetykset mahdollistavan verkon australialaiselle First State Investmentille.

Yhtiöittäminen jatkuu: Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalvelut

Hallitus esittää säädettäväksi lakia Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden muuttamisesta osakeyhtiöksi. Valtioneuvosto oikeutettaisiin luovuttamaan Liikenneviraston liikenteenohjaus- ja hallintapalveluiden hallinnassa oleva omaisuus ja toiminta perustettavalle osakeyhtiölle. Yhtiön toimialana olisi meri-, rautatie- ja tieliikenteenohjaus ja -hallinta sekä siihen liittyvä tiedon keruu, hallinta ja hyödyntäminen.

Jäävätkö rautaiset kiskot historiaan?

Kaikki tietävät, että rautatiekiskot ovat sangen pitkäikäisiä. Sata vuotta saatetaan körötellä yksillä ja samoilla kiskoilla kuin tyhjää vaan. Sellainen saattaa sopia valtiolle ja veronmaksajille, mutta kapitalistiselle taloudelle noin pitkään kestävät investoinnit eivät ole toivottavia.

Uusia hölmöläistarinoita eli soten viimeisin vaihe

Kun aikamme olimme julkisen palvelujen yhtiöittämistä sote-ratkaisun yhtenä peruspilarina vaatineet, ihan yhtenä kolmen miehen joukkona, niin nyt pakon edessä keksimme hädissämme, ettei me sitä yhtiöittämistä oikeasti oltu tarkoitettukaan emmekä edes tarvinneetkaan. Jotkut harmaatakkiset miehet meidät siihen yhtiöittämiseen höynäyttivät. Ihan meitä pelottaa mitä kaikkea muuta tulee vielä esiin sellaista, jota ei kannattaisi vaatia eikä varsinkaan toteuttaa, jos asiaa oikeasti miettisimme.

Salaisuuden verho laskeutuu yhtiöityksen jälkeen

Tällä hallituskaudella yhtiöittämisbuumi jatkuu, nyt merkittävimpänä on Soteń vaatimat laajat yhtiöittämiset. Samalla kun yhtiöitys tehdään me kansalaiset menetämme merkittävän määrän julkisuuslain takaamaa näkyvyyttä toimintaan. Moni asia siirtyy liikesalaisuuden piiriin ja asiakirjat eivät ole enää julkisia.

Perussuomalaiset kokoomuksen ja EU:n vietävänä?

Hallituspuolue perussuomalaiset on ollut sote-uudistuksesta melko hiljaa, eikä se ole tuntunut puoluetta juuri haittaavan. Perussuomalainen sosiaali- ja terveysministerikin totesi syksyllä vain ”entä sitten” väittämään, että puolueella ei ole ollut näkyvää roolia sote-uudistuksessa.

Hokeman takaa paljastuu nyt Sipilän ideologia

”Taseet töihin” oli yksi kevään 2015 vaalihokemista. Sen sisältöä ei pahemmin julkisuudessa ymmärretty. Kysyttiin, mitä kaikkea valtion omaisuutta pääministeriksi aikova Juha Sipilä (kesk.) myisi. Ja Sipilä selitti, ettei hän suoranaisesti ollut myymässä, mutta että hän kehittää ”luovan ratkaisun”. 

Riittääkö virkamiesten osaaminen uusissa yhtiöissä ja sote-kilpailussa?

Riittääkö vapaaseen kilpailuun siirtyvän kunnallisen terveydenhuollon virkamiesten osaaminen  menestyvän liiketoiminnan johtamiseen? Isoilla yksityisillä terveystaloilla on pitkä kokemus toimimisesta vapailla markkinoilla ja ne osaavat sen pelin. Tulevatko yhtiötetyt entiset kunnalliset toimijat oppimaan sen riittävän nopeasti ennenkuin ajautuvat taloudellisiin vaikeuksiin ja näivettyvät?

Uudistuksia perustellen ja yhteistyössä

Liikenneministeri Bernerin tiedotustilaisuus eilen taisi lopulta herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa kaivattuja vastauksia.

Perusteluja liikennejärjestelmän kokonaisremontille on, mutta tämä visio taitaa nyt kompastua omaan kunnianhimoonsa, kiireeseen ja yhteistyön puutteeseen. Jos hallituskumppanit, ministeriöt tai sidosryhmät irtautuvat kiireesti selvityksestä ei se todennäköisesti etene poliittisestikaan.

Kenenkään ei siis vielä tämän selvityksen perusteella kannata huolestua tulevista lisämaksuista tai auton arvon alenemisesta.

Tieverkon yhtiöittämisestä liikenneverkkoyhtiöksi

Tänään saimme sitten nähdä ja kuulla miten liikenne- ja viestintäministeri Berner esitteli jo etukäteen kohua aiheuttaneen esityksensä. Asia on ollut tapetilla jo hetken aikaa, ja se on tuntunut muuttuneen jo monta kertaa tähän mennessä kohujen ja vastustuksen vuoksi, erityisesti tiettyjen osa-alueiden kohdalla. Tässä kerään muutaman ajatuksen, jotka mielestäni olisi hyvä muistaa niin tässä tapauksessa kuin yleisesti.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä